Recenze: Haute couture nebo oblečení z výprodeje?

Jedním z nejvíce skloňovaných francouzských atributů je bezpochyby francouzský šarm a móda. A příběh snímku Haute couture se odehrává právě v jednom z nejznámějších francouzských módních domů – ve svatostánku Dior. Okázalé módní přehlídky byste však očekávali zbytečně, film na to jde totiž od píky. Místo hotových rób se zaměřuje na jejich výrobu, konkrétně na tvrdou práci dvou švadlen.

Haute Couture (foto: Bohemia MP)

Vedoucí ateliéru Dior Esther (Nathalie Baye) na cestě do práce ukradne kabelku mladá Jade (Lyna Khoudri). Jelikož Jade ale trápí výčitky svědomí, rozhodne se kabelku Esther vrátit. Vcelku překvapivě Esther nezavolá policii, ale Jade nabídne stáž v ateliéru, aby jí pomohla naučit se řemeslu švadleny. Jade tak získává nečekanou šanci začít nový život.

Komediální drama Haute couture není tak nablýskané jako například módní komedie Ďábel nosí Pradu. Film totiž sleduje módu spíše ze zákulisí a může tak vzdáleně připomenout například Nit z přízraků režiséra Paula Thomase Andersona. Zatímco však Nit z přízraků mistrně podtrhuje ústřední melodrama osobitým humorem, Haute couture je snímek méně sofistikovaný, avšak pravděpodobně divácky přístupnější.

Haute Couture (foto: Bohemia MP)

Film se zaměřuje na střet bohatých a chudých či na střet zástupců staré a nové Francie. Esther zcela zřetelně reprezentuje střední (až vyšší) vrstvu, která má jasné životní cíle a priority. Jade oproti tomu zastupuje chudší vrstvy z předměstí, které se za žádným cílem nehrnou a jen přežívají ze dne na den. Ač režisérka Sylvie Ohayon obstojně staví tyto dva protipóly do kontrastu, místy tak činí až přespříliš výchovně. Její počin pak působí jako dobře vyprávěná bajka s nadbytečně vysvětlovaným ponaučením.

Haute Couture (foto: Bohemia MP)

Proč dabing?

Jedna výtka by nebyla namířená proti filmu samotnému, ale spíše proti distributorovi. Je úsměvné, či spíše matoucí, že na Festivalu francouzského filmu, jehož součástí je právě i Haute couture, lze tento snímek zhlédnout pouze v dabované verzi. Ta mu bohužel ubírá jak na působivosti tak i onom pověstném francouzském šarmu. I přesto – pokud hledáte nenáročný a vcelku příjemný snímek – můžete na něj ještě v neděli 21. listopadu zajít do kina Lucerna. Pak až v lednu 2022 v široké kinodistribuci.

• Režie - 65%
    65
    60
  • Herci - 65%
    65
  • Kamera - 65%
    65
  • Hudba - 60%
    60

Haute Couture (2021)

Pokud bychom se o tomto francouzském komediálním dramatu bavili pouze v rámci módního názvosloví, mohli bychom ho charakterizovat jako souboj eponymní haute couture a levného oblečení z výprodeje. Film sám by se nedal označit ani za jeden z těchto extrémů, ale spíše za střední třídu fashion řetězců, jejichž oblečení a doplňky nosí většina z nás. Je nám v nich příjemně, ale za největší hvězdu v nich, stejně jako tento snímek, většinou nejsme.

63 %
foto/video: Bohemia MP © 2021

Haute couture