Ze spolupráce produkční společnosti Bionaut a herce Štěpána Kozuba vychází po Shokym a Morthym další výrazná žánrovka, jaká je v tuzemské kinematografii dost ojedinělou výjimkou. Skládačka surreálných výjevů plných násilí na hranici thrilleru a hororu je velice úsporná co do slov i stopáže, během svých 86 minut ale stihne velmi výmluvně odvyprávět příběh dvou extrémně nešťastných rodin, jejichž osudy se nešťastnou náhodou protnou tím nejhorším možným způsobem.
Režisér a scenárista Emil Křižka podle svých slov ideu námětu dostal s vizí dámských bot koukajících z hlíny. Jak se mu příběh postupně rodil z hlavy a zpětně domýšlel jeho detaily, psal chronologicky nelineární příběh, který jen postupně odhaluje detaily sledované zápletky a na některá několik minut stará odhalení zpětně hází úplně nové světlo. Podle Křižky tak film nabourává divákovo očekávání a hlavně tendenci tvořit si v hlavě o ostatních předsudky na základě několika kusých informací. Zatímco tedy sledujeme postavu Štěpána Kozuba pohřbívat postavu v červených dámských šatech a automaticky si tvoříme domněnky o povaze sledované situace, skutečnost může být úplně jiná, než jak se jeví.
Sympatická žánrovka
Permanentní napětí
Vypadá to dobře
Na filmu bude hojně vyzdvihován talent Štěpána Kozuba, a bezesporu zaslouženě; je to ale zejména sympatická Pavla Gajdošíková, která si po Chybách připsala další fantastický výkon a která je největším tahounem celé Hrany zlomu. Zatímco vedlejší postavy působí zejména v několika málo dialogových scénách poněkud toporně a zejména projev tyranského manžela Petra Panzenbergera záměrně trochu nepříjemně vyčnívá, ústřední dvojice předvádí vysokou hereckou ligu. Další uplatňování talentu obou mladých vycházejících hvězd bude v příštích letech radost sledovat.
Hrana zlomu (2021) Hrana zlomu připomene německou šílenost U Zlaté rukavice, která rovněž tematizuje úchylné násilí na ženách; ta na rozdíl od aktuálního českého gimmicku může ale působit zejména ve svém zobrazování násilí poměrně samoúčelně. Je s podivem, že u nás podobný snímek vznikl a že se producenti Vratislav Šlajer a Jakub Košťál se rozhodli do podobného projektu nalít rozpočet, které se jim navzdory jejich efektivnímu využití s největší pravděpodobností nemají šanci vrátit. Ukazují ale, že i se skromnými podmínkami lze natočit atmosféričtější podívanou, než tvoří některé jiné štáby s násobně štědřejšími prostředky. Hrana zlomu není žánrovou ani příběhovou revolucí, ale jeho neokoukanost v rámci českého kontextu, hra s divákem a výkon talentované ústřední herecké dvojice rozhodně stojí za pozornost. Dávají-li ji někde ve vašem okolí, nebojte se dát jí šanci.
foto/video: Bionaut © 2021
Drama / Thriller
Česko, 2021, 86 min
Premiéra: 4. 11. 2021 Bionaut
Režie: Emil Křižka
Scénář: Emil Křižka
Kamera: Ryszard Perzynski
Hudba: Jakub Rataj
Hrají: Štěpán Kozub, Pavla Gajdošíková, Alena Sasínová-Polarczyk, Petr Panzenberger