UŽ JSTE VIDĚLI NOVÝ TRAILER DEADPOOL & WOLVERINE? Pokud vám unikl, pusťte si ho tady.

Recenze: Král Richard je zábavné, dojemné a výtečně zahrané překvapení

Will Smith nemá Oscara, patrně by si ho ale přál; alespoň takový panuje narativ okolo jeho sportovní novinky, která právě vstupuje do našich kin. I když Willův proslulý čuch na role možná už není to, co býval v 90. letech, bylo by velmi nefér tvrdit, že si někdejší Fresh Prince zlatého plešouna nezaslouží. Král Richard nás o tom znovu přesvědčuje, vyčítat ale filmu či jeho hlavní hvězdě jakýsi kalkul a snahu zavděčit se Akademii by bylo zoufale nefér. Nabízí toho totiž daleko víc.

Král Richard: Zrození šampionek (foto: Vertical Entert.)

Pod aristokratickým názvem se neskrývá historické drama, ale sportovní biopic o příběhu otce Venus a Sereny Williamsových, nejúspěšnějších tenistek v historii a sester z vyloučené lokality Compton na předměstí Los Angeles. To by mohlo řadu diváků, kteří nad sportovní tematikou ohrnují nos odradit, byla by to ale velká škoda. Film s českým podtitulem Zrození šampionek se sice točí okolo standardních hodnot obdobných děl, jako je pokora, zanícení, víra či houževnatost, z předvídatelné šablony sportovních filmů ale vybočuje hereckými výkony, nekonvenčním a výstředním protagonistou a svěžím vyprávěním nepostrádajícím nadhled.

Richard Williams byl urputný chlap poznamenaný nelehkým dospíváním v kalifornském ghettu, který se zapřísáhl, že jeho dcery podobná příkoří podstupovat nebudou. Proto ještě před narozením svých nejmladších dvou dcer začal studovat techniku tenisu a vypracoval podrobný plán jejich kariér až do dospělosti. Smith soudě podle záznamů i reakcí sester Williamsových při návštěvě na place předobraz své postavy vystihl naprosto perfektně, ať už jde o houpavou chůzi a celkovou řeč těla, mumlavou dikci nebo buldočí náturu, která nezřídka vybuchla třeba i tváří v tvář několikamilionové nabídce, nebyla-li podle jeho soudu pro jeho dcery vhodná.

Král Richard: Zrození šampiónek (foto: Vertical Entert.)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Lidsky silné momenty[/pullquote]Byť se film snaží do citlivějších strun příliš nebrnkat, nestaví svého protagonistu ani na piedestal a ukazuje místy nesnesitelného muže v celé jeho poutavé ambivalenci. Smith si s grácií dává jak polohu umíněného parchanta, se kterým je debata pravověrným očistcem, stejně jako milujícího otce, který si pro blaho svých dcer nechá namlátit, z celodenních tréninků jezdí rovnou na noční směny a trpí odsouzení svého okolí. Král Richard není prost dojemných a lidsky silných momentů, nikdy se ale neponíží přílišným přitlačením na pilu patosu, a většina jeho stopáže příjemně odsýpá, baví a několikrát i absurdním chováním Smithovy postavy vyloženě rozesměje.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Víc prostoru pro Venus[/pullquote]Nepřipraveného diváka může trochu překvapit fokus na postavu Venus, která svou kariéru nakopla o něco dříve než sestra Serena, film jí tedy oproti o kapku slavnější sestře věnuje o něco více prostoru a po Richardovi se na úkor Sereny jedná o druhou hlavní postavu. Na místě je uvést, že obě slečny v rolích sester Williamsových, Demi Singleton a Saniyya Sidney, jsou obsazeny naprosto perfektně a obě mladé herečky si zaslouží zářivou budoucnost – nejen kvůli bezprostřední radosti, kterou vyzařují, ale i díky zanícení, se kterou se pustily do sportovní přípravy, aby slavné tenistky v počátcích kariéry zahrály co nejpřesvědčivěji. Excelentní jsou ale i vedlejší herci, zejména Aunjanue Ellis jako Oracene Williams nebo Josh Bernthal v roli trenéra trenéra Ricka Macciho.

Z mantinelů sportovních filmů Král Richard vybočuje i (pozor, možný mírný spoiler!) příjemným zamícháním okoukaného paradigmatu, kdy hlavní hrdina ve finálním utkání dostává na zadek od zlovolného soupeře, jen aby navzdory vší nepravděpodobnosti v poslední minutě otočil a zvítězil. Není to ale jen vyvážený scénář a skvělí herci, kde Will Smith z pozice producenta udeřil hřebík na hlavičku. Král Richard je nesmírně příjemnou podívanou i po formální stránce, ať už jde o nespočet zábavně kreativních způsobů, kterými jsou nekončící tenisové tréninky i následné zápasy nasnímány, ale i hravý soundtrack, který hezky dotváří povšechně příjemnou atmosféru filmu navzdory jeho několika temnějším momentům.

• 80%
    Režie - 80%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 85%
    Kamera - 85%
  • 85%
    Hudba - 85%
85%

Král Richard: Zrození šampiónek (2021)

Z poněkud nenápadného projektu se vyklubal jeden z nejsympatičtějších filmů roku, který ukazuje, že i milionkrát vyzkoušená šablona může být svěží a zábavná. Král Richard je zábavným, dojemným, výtečně zahraným, dramaturgicky příjemným a nevlezlým příběhem o univerzálních hodnotách, kterým je kreativně nasnímané tenisové prostředí jen sympatickou kulisou, ve které dvě a půl hodiny stopáže promlouvají i k divákům, kterým je obvykle sportovní tematika nanejvýš volná.

foto/video: Vertical Entertainment © 2021

Král Richard: Zrození šampiónek
King Richard
Drama / Životopisný / Sportovní
USA, 2021, 145 min
Premiéra: 25. 11. 2021 Vertical Entertainment
Režie: Reinaldo Marcus Green
Scénář: Zach Baylin
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Kris Bowers
Hrají: Will Smith, Aunjanue Ellis, Saniyya Sidney, Demi Singleton, Jon Bernthal, Tony Goldwyn, Dylan McDermott, Susie Abromeit, Erin Cummings, Judith Chapman, Hannah Barefoot, Noah Bean, Andy Bean, Katrina Begin, Vaughn W. Hebron, Chet Grissom, Vivienne Bersin, Layla Crawford, Mel Fair, Jimmy Walker Jr.