Kritiky opěvovaný a diváky milovaný snímek Vzpomínky na Afriku je inspirovaný stejnojmennou knihou Karen Blixen a jejím pobytem v Keni. Dánský film Dohoda sleduje osudy této autorky zhruba o 10 let později v rodném Dánsku, kdy je na vrcholu své slávy a naváže netradiční přátelství s mladším spisovatelem.
Thorkild Bjørnvig je nadějný básník a spisovatel, který bezmezně obdivuje Karen Blixen, prominentní postavu dánské literatury. Jednoho dne od ní dostane nečekané pozvání do jejího sídla Rungstedlund, kde mu učiní překvapivou nabídku. Blixen je odhodlaná Bjørnvigovi pomoci vytěžit z jeho talentu to nejlepší a stát se tak velkým spisovatelem. To vše avšak pod jednou podmínkou. Tito dva literáti spolu musí uzavřít dohodu, podle níž se Bjørnvig zavazuje k tomu, že udělá vše, co mu Blixen nařídí. Na její popud se tak mladý básník přestěhuje od své manželky a malého syna k samotné Blixen, aby měl klid na psaní. Blixen jde však ještě o krok dál a směřuje Bjørnviga k tomu, aby si začal milostnou aférku s jinou ženou.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Loutková hra[/pullquote]Snímek Dohoda je vlastně jedna velká loutková hra, v níž za drátky tahá Karen Blixen. Ta je tu vyobrazena jako zručná manipulátorka, která dokáže kout pikle za zády ostatních a stejně tak i bezostyšně intrikovat před zraky manipulovaných. Bjørnvigovi dokonce hypnoticky sdělí: „Pokud nevěříš v boha, věř ve mně.“ A není se čemu divit – přes všechny morální kazy je v Blixen cosi božského. Birthe Neumann, která se role autorky Vzpomínek na Afriku zhostila, kolem sebe šíří majestátní a kuplířsky autoritativní auru. Bez zbytečných grimas a přehnaných gest je její postava baronky Blixen královská. Přes všechno své velikášství však Neumann nezapomíná vnést do své role zranitelnost. Momenty týkající se Blixeniny syfilidy a ztracené lásky odhalují křehkou ženu, která prahne po životě a vášni, který nikdy nemůže mít.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Zbytečně konzervativní[/pullquote]Mluvit o něčem a skutečně něco udělat jsou dvě diametrálně rozdílné věci. Přestože snímek neustále artikuluje potřebu být odvážný a žít naplno, formálně se drží při zemi. Jako byste někomu vyprávěli, že jste poctivě splnili všechna svá novoroční předsevzetí, ale ve skutečnosti by to byla pravda jen způli. Dohoda má skvělý námět a ústřední vztah, kterým se zabývá, je značně znepokojující. Proto lehce zamrzí, že snímek samotný je lehce konzervativnější, tlumenější a částečně chybí mu údernost.
Dohoda (2021) Dohoda je pronikavá psychologická loutkohra, která se nezdráhá zobrazovat zvrácenost lidských vztahů. Po filmové stránce se jedná o distingované a lehce odtažité dílo. Přes nezpochybnitelnou preciznost si však nelze nepřát, aby se film zaryl s přeci jen o něco větší intenzitou do myslí diváků, tak jako se zařezávají drátky do prstů loutkoherců.
foto/video: Film Europe © 2021