Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: ZAHAJOVACÍM FILMEM LETOŠNÍHO ROČNÍKU JE NOVINKA ŠIMONA HOLÉHO HELLO WELCOME. TRAILER ZDE.

Rekordní Scandi: Na festival severských filmových bonbonků zve Ivan Hronec

Od středy 19. ledna do 25. ledna probíhá v několika dobrých pražských kinech přehlídka současných severských filmů SCANDI. Je to už její 8. ročník a její ředitel Ivan Hronec, který je zároveň šéfem distribuční společnosti Film Europe a také pražského butikového kina Edison Filmhub nás seznámil s programem letošní přehlídky. Prozradil i několik chystaných projektů a novinek. Filmy v rámci přehlídky Scandi se letos promítají v největším počtu zapojených kin v historii.

Letos se přehlídky účastní rekordní počet kin, ale to není jediný rekord letošního SCANDI.

Máme také rekord premiér. Je to jedenáct filmů v kinech a nejméně pět dalších jich bude k vidění on-line na našem VOD. Snažíme se dodržet to, co jsme slíbili. On-line je součástí premiérového prostoru. V České republice je to unikátně nastavený systém a troufám si říct, že je výjimečný i v Evropě.

Jaký trend pozorujete, co se návštěvnosti kina, ale i vaší hybridní distribuce týká?

Lidé se rádi vracejí ke starším filmům. Nejsme samozřejmě jediná distribuční společnost, která toto v Česku zažívá.  V nejisté době pochopitelně fungují jistoty. Určitým dílem je to i náš ekonomický model, protože kupovat za velmi drahé peníze nové filmy se nedá dělat pořád. I když zrovna u naší premiérové filmové linky se nic takového pozorovat nedá.

Ivan Hronec – ředitel Film Europe

Co tedy může letos divák SCANDI vidět za premiéry?

Velká část našich premiérových snímků promítaných na SCANDI získala nějakou významnou filmovou cenu a je takzvaně někde uprostřed svého festivalového života. Výjimkou je snad jen Margrete – Královna severu s Trine Dyrnholm v hlavní roli, která vešla do kin teprve koncem minulého roku. U ní je jedním z četných koproducentů Česká republika. Podíváme-li se na animovaný snímek Utéct, tak ten získal Evropskou filmovou cenu jako animák i jako dokument. Má i nominaci na Oscara. Tento film začíná definovat nový žánr, což je kombinace animáku, dokumentu, hraného snímku, a dokonce i velmi výrazné hudby. Absolutní unikátnost je v tom, že je to skutečný příběh hlavní postavy, režisérova spolužáka ze střední školy. Výsledek je nesmírně osobní, emocionální a pravdivý.

Něco zcela jiného je ale Divoch. To je přesná definice komedie, která je ale podaná s moralitou. Muž v krizi středního věku uteče do hlubokých lesů, aby se pokusil žít jako jeskynní muž.
Pak tu máme Ninjababy. Tento film počítá s velmi silným animačním prvkem a ukazuje tak zcela nový trend u celovečerního hraného snímku. Máme nachystáno něco i pro staršího dětského diváka v podobě Hranice odvahy, což je trochu pohádkově dobrodružný film, který do distribuce uvádíme společně s Asociací českých filmových klubů. Vypráví o čtyřech dětech, které prchají za druhé světové války z Norska do Švédska.

Hraný film Tove získal cenu za nejlepší cenu za finský film. Je to poctivá filmařina vyprávějící příběh tvůrkyně Mumínků. Promítat budeme také dokument Nejkrásnější chlapec na světě. U něj jsem měl skoro pocit, že bychom k němu do popisu měli přidat upozornění, že kdo si nechce zkazit dojem z Viscontiho Smrti v Benátkách, tak ať se radši nedívá. K tomuto filmu připravuje diskuzi Petr Fišer na téma dětských herců.
Pak tu máme také Tygry, což je švédská jízda na horské dráze současným fotbalovým průmyslem a Projekt Z aneb jak se točí zombie film. To je zase švédská komedie mladého režiséra, jehož žánrové rozpětí se jeví jako velmi široké. Na následující ročník SCANDI už máme nachystaný jeho další snímek, který je z úplně jiného ranku. A teď už jen zmíním poslední dva filmy. Je to seniorské road movie Ocelové dámy a Dohoda režiséra Billeho Augusta, která vypráví příběh Karen Blixen, autorky knihy Vzpomínky na Afriku.
Kino a virtuální kinosál nabídne ještě celou řadu dalších snímků, o nichž se můžete více dozvědět buď na webu nebo z přehlídkového katalogu. K vidění budou i první němé švédské filmy, které se budou v kině promítat za živého hudebního doprovodu.

Přehlídka nabízí také množství doprovodného programu, který zahrnuje diskuze s hosty. Novinkou bude on-line industry panel. Jaké bude jeho téma?

Industry panel, který se bude konat 25. ledna, tedy poslední přehlídkový den, se bude věnovat diskuzi o tom, proč je skandinávský film tak úspěšný ve světě. Mám radost z účasti velice zajímavé a rozličné skupiny odborníků.

A jaké další novinky chystá distribuční společnost Film Europe?

Chystáme do budoucna asijskou sekci a také nějaký koncept ženského filmu. Pomalu se to zhmotňuje. A pokud všechno dobře půjde, rozvineme spolupráci s FAMU. Pokoušíme se naladit na jejich možnosti pozvat osobnosti světového filmu podobně jako to bylo nedávno s Bélou Tarrem. A jednou za čtvrt roku by měl některý režisér či režisérka přijet na mentoring a buď bychom při té příležitosti vytáhli něco z naší už existující filmotéky nebo bychom koupili film daného tvůrce. Stále opakujeme, že náš koncept je kontext a myslím si, že se korona nekorona Edison etabloval i stabilizoval a získal svůj rytmus. Nedáváme si nesplnitelné cíle, ale rozhodně chceme zůstat originálem. Vidíme to i na divácích. Chodí sem stále nové typy lidí, kteří naše kino s kavárnou stále ještě teprve objevují.

Edison Filmhub je unikátní místo, které přitahuje pozornost. Uvažujete o rozšíření takového konceptu i do dalších měst České nebo Slovenské republiky?

Myslím si, že Praha by snesla ještě jeden Edison, a pracujeme na tom. Myšlenky, že by mohlo vzniknout i v jiném českém městě, než je Praha, jsem se už vzdal. Logisticky by to bylo velice náročné. Edison kino ale budujeme také v centru Bratislavy. Mělo by být hotové do konce tohoto roku. Bude mít dva sály s dvaceti pěti a padesáti místy a koncept bude velice podobný tomu pražskému.

připravila: Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Film Europe, Totalfilm Media © 2022

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast