Nepřehlédněte

S Billem Plymptonem o Disneym, Simpsonových, vývoji Anifilmu a české i světové animaci

Bill Plympton, na Oscara nominovaný filmař a nekorunovaný král nezávislé animace, přijal pozvání na letošní Anifilm jako člen poroty celovečerních filmů. Jeho masterclass v kině Varšava byla jednou z nejnarvanějších částí programu celého festivalu, a po jejím konci vznikla několik metrů dlouhá fronta aspirujících animátorů i návštěvníků všeho věku, kteří si domů chtěli odnést podpis nebo malou kresbičku. V téhle fanouškovské vřavě jsme dostali příležitost si s autorem několika legendárních animovaných kraťasů krátce popovídat.

bill-plympton-anifilm

Bille, tohle je už druhý Anifilmu, který jste během let navštívil, posledně jste dokonce vyhrál hlavní cenu. Jak byste ohodnotil proměnu festivalu?

Myslím, že jsem tu podruhé, naposledy to bylo ještě ve Třeboni. Anifilm už tehdy měl úžasné publikum, hodně nadšení a mnoho mladých lidí zaujatých pro animaci. Tahle energie tu stále je a taky se tu o mě skvěle postarali, opravdu se bavím.

Jak byste zhodnotil od posledně vývoj české tvorby v oblasti animace? Vidíte nějaký vývoj?

Celý týden jsem jako porotce posuzoval celou řadu filmů, takže jsem zatím neměl šanci se na ty české podívat pořádně, ale o jejich rostoucí kvalitě samozřejmě vím. Třeba Moje slunce Mad je opravdu krásný film. Posledně když jsem tu byl, takový nezávislý film by byl nemožný, ale teď se tu točí řada animovaných celovečeráků.

A co celosvětový posun, ať už v oblasti distribuce, technologie, zlevňování některých možností výroby animovaných filmů?

Pozoruji, že přibývá nezávislých animátorů, jako jsem já. Něco takového by se ještě před deseti lety zdálo absurdní. Každý má svůj vlastní žánr a styl; rozvíjí se 2D animace, počítačová animace, loutky ve stylu Tima Burtona, je to dost různorodé a to je super. Distribuují často online, na Netflixu či Amazonu a podobně.

bill-plympton-guard-dog

Když zmiňujete tyhle velké hráče, jako je Amazon, vy máte hezkou historku o tom, že jste jako čtrnáctiletý kluk posílal svoje kresby do Disneyho a chtěl u nich zaměstnat. Jak se jako nekorunovaný král nezávislé animace na tenhle obří kolos, kterým se Disney na poli nejen animovaných filmů stal, díváte dnes? Souzníte s kritikou Francise Coppoly nebo Martina Scorseseho, že jejich filmy jsou jen atrakcemi? 

Já o Disney nemůžu říct nic špatného, protože bez nich bych tu dnes nebyl. Vždy mě dobře platili a dávali mi naprostou tvůrčí volnost. To oni mě uvedlo do světa animace, inspirovali mě a vždycky jsem pro ně chtěl pracovat.

I jejich současné filmy se mi líbí, Na vlásku je jedním z mých nejoblíbenějších filmů, Ledové království je naprostý trhák. Snaží se dělat nejlepší filmy, co můžou, a že je to sakra drahé. Jen tak s tím nepřestanou.

Lidi jako já mezitím tvoříme nízkorozpočtové filmy, které se dostanou jen do pár desítek kin, a tak nějak přežíváme. Ale já si to užívám, hlavně díky fanouškům, kteří mě motivují k tomu dále kreslit.

simpsons-plympton

Svou zkušenost máte i se Simpsonovými. Díváte se na ně pořád?

Dívám, ale ne moc, protože je dávají docela pozdě, kdy už spím. Ale je to velice chytrý a vtipný seriál, Matt Groening je génius. Jsem šťastný, že jsme přáteli a že mi umožnil pro něj pracovat. V osmdesátých a devadesátých letech jsem hodně dělal pro MTV a vybudoval jsem si tam jméno, ale pak se MTV přestalo animaci věnovat a já se začal ztrácet. Zpátky na světlo jsem se znovu dostal až právě díky Simpsonovým.

A vnímáte pokles kvality Simpsonových od doby, co Disney koupil Fox, o kterém mluví někteří fanoušci i novináři?

Ještě jsem ty nové epizody neviděl, protože trvá třeba devět měsíců, než je tu odvysílají. Vliv Disneyho jsem tedy zatím nijak nepocítil.

plympton-weird-al

Animoval jste i videoklipy, například pro Kanyeho Westa a Weird Ala. Když takovou nabídku dostanete, vidíte to zkrátka jako práci, nebo je pro vás důležité, aby se vám ta hudba líbila, protože s ní budete muset strávit dost času? Jak si takové projekty vybíráte?

Obecně řečeno se mi ta hudba musí líbit. Dostal jsem nabídky i od dost zvláštních interpretů. Peníze hrají svou roli, to přiznám, v případě Kanyeho mi zaplatili 75 tisíc dolarů. To je rozhodně příjemné. Většinou dostávám kolem 20 až 30 tisíc dolarů, ale i tak to rád dělám, protože výsledek vidí tisíce lidí a já můžu experimentovat. Hledat vhodné vizuály k hudbě mě moc baví.

slide-bill-plympton

Na své masterclass tady na Anifilmu jste zmínil, že je čím dál složitější pro nezávislé animované filmy najít distributora. Nyní ale chystáte nový film Slide a peníze na něj jste vybral na Kickstarteru, je to tak?

Ano, je to tak, ale těch 80 tisíc dolarů, co na Kickstarteru vybíráme, je opravdu minimální částka z celkového rozpočtu. Ten se pohybuje kolem milionu dolarů, což je více, než jsem potřeboval kdykoliv předtím.

A kdy myslíte, že ten film uvidíme? Má to být western, že?

Těžko říct, protože teprve začínáme se barvit, což trvá zhruba devět měsíců. Pak se teprve začne dabovat a až potom se chystáme na zvukové efekty a střih. Snad příští rok touto dobou to bude hotové.

Bude to něco jako Bláznivá sedla, bláznivá komedie se spoustou country hudby o zkorumpovaném městečku v oregonských horách. Je to dřevorubecké město, kde se zjeví tajemná postava kovboje, takový Clint Eastwood, a sjedná si tam pořádek.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Anifilm, Bill Plympton, Disney, 20th Century Studios © 2022

%d blogerům se to líbí: