Skoro půl roku od otevření bran mnohovesmíru ve třetím Spider-Manovi se Doctor Strange vrací, aby znesvěcení reality napravil. Nová Marvelovka je v rámci světa Avengers dosud nejdivnější, vizuálně a příběhově nejujetější a s přehledem nejbrutálnější… a zároveň scenáristickou divočinou určenou primárně pro diváky, kteří svět MCU sledují pravidelně.
Directed by Sam Raimi
Mnohovesmíru tedy nechybí Raimiho pověstný černý humor, pořádně sebeironické strašení, lekačky, Bruce Campbell v hodně WTF roli, stop-motion démoni jak vystřižení z Evil Dead a především zběsilá práce se záběrováním – včetně mnoha a mnoha režisérových tradičních kamerových jízd do oka.
První horor v MCU
Velice překvapivý je způsob, jakým některé akční scény ždímají mládeži přístupný rating. Mrtvých je ve filmu hodně, neumírají hezky… a mnohdy rozhodně ani nejde o anonymní figurky v pozadí. Byť krev pochopitelně ve filmu neteče, pár takových smrtí a zejména jedna konkrétní scéna se vám svou na poměry jinak omalovánkového MCU svou relativní brutalitou zaručeně zaryjí do paměti a připomenou dokonce některé z kreativních superhrdinských mordů v eRkových seriálech Invincible nebo The Boys. Thanosovo milosrdně bezbolestné rozprášení poloviny Avengerů se najednou jeví jako relativně hezká vzpomínka.
Ujetá hudba i vizuál
Kde si první Strange při výtvarně bohaté sekvenci průletu dimenzemi zachovával jistou poetiku, mnohovesmírné tripování dvojky je už naprostou vizuální magořinou. Škoda jen, že některé sekvence působí tak silně digitálně a divák se neubrání dalšímu dumání nad tím, proč kvalita triků po Endgame šla tolik dolů. Ať už jde o obrazově divokou dimenzi ze začátku filmu, skoro až videoherní New York z alternativní dimenze nebo jen obyčejnou náhodnou střechu při západu slunce, viditelně naklíčovaná pozadí občas ve filmu připomenou spíš to horší od komiksové konkurence než kdysi nadstandardní marvelovské CGI.
Assemble
Strange s Wandou od posledně prošli poměrně razantní proměnou morálky, aby jejich motivace ve filmu dávala smysl. Ústřední hrdina již neignoruje osudy jedinců v zájmu vyššího dobra a Scarlett Witch již unavuje brát ohledy na okolí, které nebere ohledy na ni, což je poloha, kterou si Elizabeth Olsen viditelně velice užívá. Vývoj obou Avengerů by si sice zasloužil víc času k prozkoumání, na to ovšem bohužel v Mnohovesmíru šílenství není čas.
Záporák filmu a jeho linka je spolu s Thanosem asi tím nejlepším, co jsme v MCU na temné straně síly měli možnost vidět; osvěžující je i narušení ohrané formule, kdy hrdina bojuje se zlou verzí sebe sama se stejnými schopnostmi.
Producent Kevin Feige a jeho tým navíc znovu ukazují, jak dobře mají zmapována fanouškovská přání z internetu, zároveň se ale nebojí s nimi ale nebojí pracovat dost odvážně.
Komiksové šílenství
Scenárista Michael Waldron se po animovaném Ricku a Mortym a seriálovém Lokim pořádně vyřádil, film se ale dodělával ještě několik dní před premiérou a stehy horké jehly jsou v některých okamžicích na výsledku dost znát. Ději je občas zatěžko držet pohromadě, pádí mezi hodně nesourodými sekvencemi a nikde se příliš nezdrží, zatímco na diváka chrlí expozici plnou variant známých postav a různě fungujících kouzelných artefaktů. Film je kvůli tomu chvílemi pořádným bordelem.
Druhý Strange navíc definitivně završuje proměnu MCU v jeden nekonečný seriál; sám o sobě film neobstojí, jeho konec okamžitě láká na pokračování a je zcela explicitní, že se jedná o produkt pro dlouhodobé fanoušky a pravidelné konzumenty – jakousi atrakcí, jak nad marvelovkami už nějakou dobu ostatně hořekují Martin Scorsese s Francisem Coppolou. Je zatěžko si představit, že by si film užil náhodný kolemjdoucí, který s komiksovými příběhy na stránkách, plátně i obrazovkách není dobře seznámen; zvlášť, když zápletka filmu přímo vyrůstá ze seriálu WandaVision, který třeba v Česku bude legálně dostupný až v červnu se startem Disney+.
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (2022) Druhý Doctor Strange je dost nesourodým digitálním bordelem, který určitě nesedne všem. Zároveň jde ale o odvážnou a ujetě nápaditou jízdu, která v rámci MCU silně vyčnívá hororovými prvky, překvapivě strašidelným záporákem, sebeironickým humorem, nápaditě drsnými úmrtími postav a hlavně rukopisem Sama Raimiho. Vizuálně i příběhově jde o poměrně vyčerpávající komiksový rauš, který si bez znalosti několika předchozích projektů studia asi užijete jen těžko. A jak slibuje konec filmu a první potitulková scéna, v tomhle světě bude už asi jen divněji.
foto/video: Falcon© 2022
Doctor Strange in the Multiverse of Madness
akční /fantasy / horor
USA, 2022, 127 min
Premiéra: 4. 5. 2022 Falcon
Režie: Sam Raimi
Předloha: Stan Lee (komiks), Steve Ditko (komiks)
Scénář: Michael Waldron, Jade Halley Bartlett
Kamera: John Mathieson
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdams, Michael Stuhlbarg, Patrick Stewart
Produkce: Kevin Feige
Střih: Bob Murawski, Tia Nolan
Scénografie: Charles Wood
Masky: Elizabeth Yianni-Georgiou, Donald McInnes
Kostýmy: Graham Churchyard