Tento týden do kin zamíří snímek inspirovaný sérií rodinných filmů o Arthurovi a Minimojích. Autor všech snímků, francouzský filmař Luc Besson, tvůrce filmů jako Brutální Nikita, Valerian a město tisíce planet nebo Pátý element, se tentokrát rozhodl přetvořit původně dětskou značku… do formy hororu.
Předlohou oblíbené dětské série byl komiks od autora Celine Garciy, který inspiraci přírodou jižní Francie přetavil v příběh o návštěvách světa skřítků. Myšlenky se pak chopil i režisér Luc Besson a společně napsali knihu Arthur et les Minimoys, která se nedlouho poté dočkala i svého filmového zpracování.
I v rodinném filmu s českým názvem Arthur a Minimojové z roku 2006 tedy sledujeme desetiletého chlapce, kterému babička vypráví příběhy o afrických kmenech popsaných v knize jeho zmizelého dědečka. Když jim hrozí zabavení domu, jedinou nadějí je vydat se pro poklad do říše Minimojů, o které mu dědeček kdysi vyprávěl. V pokračováních s podtituly Maltazardova pomsta a Souboj dvou světů z roků 2009 a 2010 se však skřítčí padouch utrhne ze řetězu a je na Arthurovi a jeho přátelích, aby před ním zachránil svět Minimojů i lidí.
Zkrátka standardní pohádková zábava pro malé i velké. Zatímco ve Spojených státech první film ani zbytek série díru do světa úplně neudělaly, ve Francii se ve spojení s oblibou komiksů a knížek zadělalo na slušný malý fenomén, který se dočkal i dvou videoher a vyrostla s ním jedna generace.
Budova v normandském městečku, která si ve filmech zahrála dům Arthurovy babičky, byla v letech po natáčení opuštěna a začala chátrat. Během patnácti dalších let byla ale navštívena a vyfotografována tolikrát, že se stala dost možná nejžádanější celebritou z celé série.
Brzy se totiž dostala do hledáčku komunity se zálibou ve zkoumání moderních ruin. Tzv. urbex (zkratka z anglických slov urban exploration) je moderním fenoménem a koníčkem, kterému se převážně v západních zemích věnuje stále větší počet převážně mladých lidí, kteří ve svém volném čase prolézají opuštěné průmyslové nebo i obytné budovy.
Právě takoví dobrodruzi a nezvaní návštěvníci původní filmařské lokace Luca Bessona zaujali a po více než dekádě od premiéry poslední pohádky z trilogie o Arthurovi mu vnuknuli nápad na mládeži nepřístupný spin-off ve stylu nalezených záběrů připomínajících kultovní Záhadu Blair Witch, a začal ji tedy v tichosti a zprvu potají připravovat.
Výsledná novinka Arthur: Prokletí se neodehrává v pohádkovém světě původní trilogie. Jde o hororovou meta hříčku, ve které filmy o Arthurovi existují stejně, jako v tom našem, a vyznavači urbexu v něm stejně jako v reálu i prozkoumávají opuštěné lokace z natáčení. Jedna taková skupinka teenagerů nicméně zjistí, že vlezla do smrtící pasti a že jejich vzpomínky a sny z dětství se proměnily v děsuplnou noční můru pro dospělé, kteří se z nich stali. Kam se hrabe třímilimetrový Maltazard.
Nový film francouzského mága tedy rozhodně není pro slabé povahy a už vůbec ne pro děti. Jako producent a autor scénáře přináší divákům čistokrevný horor, podvratně inspirovaný láskou diváků k jeho animované trilogii. Jak film dopadl se můžete jít podívat od 4. srpna.
Jakub Povolný a redakce
foto/video: Bioscop, archiv © 2022