Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NEUNIKL VÁM TRAILER NA HOROR NOSFERATU?, ANIMOVANOU PYŠNOU PRINCEZNU? NEBO BALERÍNU ZE SVĚTA JOHNA WICKA? ČI MARVELOVSKÉ THUNDERBOLTS*?

Moje máma Jana Brejchová: Jediná česká hvězda evropských parametrů v knize své dcery

Na pultech knihkupectví nedávno přistála kniha Terezy Brodské o herecké ikoně – legendární filmové, televizní a divadelní herečce Janě Brejchové,  o které její herecký kolega Jan Werich prohlásil, že byla naší jedinou filmovou hvězdou. Na základě rozhovorů matky s dcerou, které spolu vedly několik let, vzniklo strhující vyprávění o filmech slavné české nové vlny, o známých tvůrcích, o životních partnerech Jany Brejchové, která v 60. letech patřila mezi evropské hvězdy.

Jana Brejchová (foto: archiv)

Peripetie a aférky jejích čtyř manželství s režisérem Milošem Formanem, německým hercem Ulrichem Theinem, o dvacet let starším hercem Vlastimilem Brodským (natočili spolu deset snímků a dva seriály) včetně posledního manželství s hercem Jiřím Zahajským, to vše je líčeno s nadsázkou i humorem a především zcela otevřeně. Je zde probírán i dlouholetý vztah s hercem Jaromírem Hanzlíkem, který byl naopak o osm let mladší oproti Janě Brejchové. Emotivní vyprávění prokládané krásnými fotkami, plakáty a portréty umělců osvětluje i pozoruhodné podmínky natáčení filmů v čase totality, zachycuje fascinující příběhy ze zákulisí filmového světa, z filmových festivalů včetně historek z Azurového pobřeží ze slunného Cannes.

Moje máma Jana Brejchová

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]První filmová dobrodružství[/pullquote]Kniha začíná na pražském Žižkově, kde se Jana Brejchová 20. ledna 1940 narodila. Poté se rodina v jejích dvou letech přestěhovala na Střížkov v Praze, kde mezi loukami a zemědělskými usedlostmi dospívala v chudých poměrech společně s pěti dalšími sourozenci. Pro film Janu objevil režisér Ladislav Helge v jejích třinácti letech. Šlo o film Olověný chleba, kde hrála roli Píďalky. Nebyl to film o přírodě a housenkách, jak se malá Jana původně v čase konkurzu domnívala, ale byl to dobově poplatný děj o dětské partě z pražské periferie. Po natáčení už bylo zřejmé, že Jana je opravdu nevídaný talent, zřejmě se v Janě ozvaly rodinné geny, její děda Vojtěch Lorenz hrál kdysi divadlo v Malostranské besedě. Sen o konzervatoři si musela nechat zdát, doma ji čekala péče o mladší sourozence. Ve čtrnácti letech nastoupila hned po škole do práce na místo písařky do mlékárenského podniku Laktos, kde působila dva roky a ve stejné době v tzv. neplaceném volnu už natočila další dva filmy. S kariérou písařky byl konec. V šestnácti letech Jana definitivně opustila domov, začala si sama vydělávat a přicházely další role (Štěňata, Vlčí jáma), první cesty a úspěchy na festivalech v zahraničí. Jak píše v životopise: Od třinácti jsem se nezastavila, točila jsem několik filmů ročně. Nedívala se dopředu, žila tady a teď.

Moje máma Jana Brejchová

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Osudoví režiséři[/pullquote]V osmnácti letech potkává režiséra Jiřího Krejčíka, se kterým natočila celkem čtyři filmy (zásadní bylo Probuzení a Vyšší princip) a pod jeho vedením se naučila základy řemesla. Následovala práce pro Bavaria Film v Mnichově, kde dostala velkorysou nabídku v podobě finančně atraktivní smlouvy na sedm let, tu ale přerušila kvůli spolupráci s Evaldem Schormem a zůstala v Čechách. Evald Schorm jí dal pocit herecké jistoty a ukázal jí, nakolik je důležitá herecká svoboda. Spolu v zlatých šedesátých realizovali: Každý den odvahu, Návrat ztraceného syna a Farářův konec. Evald Schorm z ní udělal skutečnou herečku, silnou, intelektuální bytost, jak poznamenala dobová kritika: Známe Brejchovou od jejích tvůrčích začátků, vždy to byla nadaná, příjemná mladá herečka, ale nyní se stalo něco jako se Sophií Lorenovou v Horalce, kde se z krásné dámy proměnila v herečku. V roce 1967 poprvé točila s Karlem Kachyňou drama Noc nevěsty a její soustředěný výraz, obličej, zejména nádherné oči opět uchvátily kritiku. Posledním osudovým režisérem byl Jiří Svoboda, který měl cit pro kvalitní předlohy a hereckou improvizaci, vrcholem jejich práce bylo psychologické drama podle předlohy a scénáře Vladimíra Körnera Zánik samoty Berhof.   

Jana Brejchová se slovenským hercem Ivanem Mistríkem ve filmu Vyšší princip (1960)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Neuvěřitelné historky[/pullquote]V knize se dočteme o konci roku 1979, který Jana Brejchová v doprovodu herecké kolegyně Jiřiny Jiráskové strávila v New Yorku u svého bývalého manžela a kamaráda Miloše Formana. Ten byl již respektovaný oscarový režisér za Přelet nad kukaččím hnízdem a obě dámy ve snovém městě rozmazloval. Silvestrovskou party zažili u oscarového režiséra Woodyho Allena, který prý byl rozkošný, měl na sobě frak a na nohou tenisky a oslava probíhala za přítomnosti dalších hvězd jako Gene Hackman či Dustin Hoffman. Z knihy se také dozvíme půvabnou historku spojenou s Janem Werichem, který byl za svědka na svatbě Brejchové s Brodským, o Janině šarmu a přednostech prohlásil: Brejchová, vy máte tak dlouhé ruce, že i kdybyste stála nahoře na Václaváku, můžete si s klidem dát dole v Koruně chlebíček.   

S Jiřím Schmitzerem v Krásce v nesnázích

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Kráska v nesnázích[/pullquote]Poslední výraznou filmovou rolí byla postava stárnoucí obětující se ženy v tragikomedii Kráska v nesnázích, opak zářící hvězdy, kterou diváci znali pod jménem Jana Brejchová. Režisér Jan Hřebejk o ní řekl: Před našima očima se proměnila z krásky a idolu do obyčejné, křehké ženy. Zahrála ji nenápadně, ale naprosto moderně, pravdivě a podle mého dojemně. Za svůj výkon získala svého prvního Českého lva 2006 za vedlejší roli. V roce 2009 následovala druhá prestižní soška za dlouholetý umělecký přínos české kinematografii.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Život očima dcery[/pullquote]Životní příběh Jany Brejchové zachytila její dcera Tereza Brodská, která do čtivého a zábavného, občas i smutného povídání matky s dcerou reflektovala svůj život, kdy ji matka z důvodu kariéry, nepřetržitého natáčení doma i v cizině, hned po narození svěřila do péče starší sestry Blanky. U ní zůstala až do svých sedmi let. Jana Brejchová platila své dceři za jídlo, oblečení i za dovolené v Bulharsku, kam příbuzní brali Terezku sebou. Svou tetu Blanku Tereza až do konce života oslovovala Máma Blanka.

připravila: Alice Aronová
foto/video: WWA, archiv, Česká televize, NFA © 2022

Moje máma Jana Brejchová
Literární zpracování Jana Podskalská
Kniha obsahuje bohatou fotografickou přílohu, filmové plakáty, dobové články, úryvky z deníků a korespondence. V závěru publikace najdeme i výčet filmových a divadelních rolí: filmy od roku 1953 až do roku 2007.
Vydalo WWA photo 2022, 407 stran.

Moje máma Jana Brejchová

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast