Nepřehlédněte

Nene je na první pohled konina, skvěle ale vypadá a nutí k zamyšlení (recenze)

Věděli jste, že vůbec první rozpohybovanou sérii fotografií a prapůvodcem kinematografie byl běžící kůň s černým žokejem z roku 1877? Šlo o vůbec prvního herce, kaskadéra i filmového krotitele v jednom. Přesto neznáme jeho jméno, na rozdíl od autora klipu Eadwearda Muybridge. V novém filmu Jordana Peela se i fiktivní potomci tohoto neopěvovaného hrdiny, OJ a Emerald Haywoodovi, věnují výcviku koní pro filmové natáčení, než jejich otce zabije cosi na nebi. Podobně, jako se oni snaží vydělávat na zvířatech a jejich výkonech, začnou se k nebi nad jejich farmou brzy upínat senzacechtivé oči a kamery těch, kteří by rádi zahlédli alespoň kousek létajícího záhadného objektu. 

K nebi hleď (foto: CinemArt)

“Jak se říká špatnému zázraku?”

Kladete-li si u trailerů otázku, jestli je novinka Nene o tajuplném úkazu na obloze westernem, sci-fi, společenským komentářem, satirou nebo snad komedií, pak věřte, že odpověď je ano.

Film překvapivě začíná šimpanzem Gordym a jeho zmasakrováním štábem osmdesátkového sitcomu. Působivé intro a krátké opičí intermezzo inspirované mnoha mrazivými příběhy ze showbyznysu jen vykopává hru s ústředním motivem exploatace zvířat pro zábavu a v dialogu vyřčené myšlenky, že některá z nich lidmi zkrotit nelze. Pouhé prasknutí balonku, kterým celý film začíná i končí, pak může domestikované zvíře poslat přes okraj.

Peele podle lidmi zneužívaných tvorů i pojmenovává jednotlivé kapitoly filmu, snaha ochočit si přírodu pro vlastní pobavení je přitom jen jedním z více motivů, kterých se Nene dotýká. Mnohovrstevnatý příběh o honbě za senzací a touze se jí obohatit samozřejmě nesedne divákům, kteří doufají v tradiční thriller o ufonech nebo krvavý horor; kdo by ale něco takového od Peela čekal, za své zklamání si může sám.

nene

Nope, nope, nope! (foto: CinemArt)

Nový Vřískot si trefně utahoval z aktuální módy hororů s přesahem, je ale třeba poznamenat, že Nene není žádnou do sebe zahleděnou intelektuální masturbací. Peele stejně jako v prvotině Uteč nebo novějším snímku My k předání myšlenek užívá zábavnou formu a jeho novinka umí být stejně geniálně praštěná, jako její název, a ráda na to i občas vyčůraně poukazuje – třeba když podvratně shodí jednu z mála svých tradičně hororových scén, když je osudový monolog jedné z postav okomentován jako snůška „podivných pí*ovin“ nebo když se finální konfrontace v dialogu shodí jako „dokonale debilní.“ Lehce uvolněný tón pak jen podtrhují figurky, jako je karikatura uměleckého kameramana nebo lovce bulvárních senzací.

Srdcem filmu jsou ale sourozenci Haywoodovi v podání Daniela Kaluuyi a Keke Palmer. Oba herci jsou ve svých rolích fantastičtí a uvěřitelně prodávají škádlivou sourozeneckou chemii i rozdílný pohled na svět. Jejich postavy hezky odráží dvě základní reakce k fenoménu UFO – zatímco on představuje stoicky rezervovaný, racionalizující přístup, ona na možnou existenci mimozemšťanů reaguje silně emocionálně.

“Je to v mracích.”

Rozhodně ale nejde o komedii a mrazivější pasáže mají v Nene slušnou šťávu. Mysteriózní atmosféra si v první polovině mnohdy nezadá se Spielbergovými Setkáními třetího druhu, překvapivě Čelistmi nebo třeba Shyamalanovým Znamením. Až poté se film zvrtne v trhlou kovbojku.

Snad jen vzhled a chování neidentifikovatelného létajícího předmětu na obloze občas diváka místy zaráží. Zabíhat do podrobností by znamenalo prozrazovat něco ze zásadního zvratu filmu, je ale trochu úsměvné, jak po odhalení pravdy najednou ústřední ufo okamžitě ukáže svou pravou tvář. Zároveň se nabízí otázka, jestli film vzhledem ke své povaze výstražného příběhu o honbě za pokladem neměl svou pointu podtrhnout trochu odlišným koncem.

“Přichází magická hodinka”

Ať už vám scenáristicky film sedne, nebo ne, asi nikdo nemůže popřít, jak pěkně se na Nene kouká. Už úvodní titulky ukazují, nakolik si Peele stále potrpí na rytmiku střihu a vypiplané výtvarno. Nene je vizuálním posunem v jeho filmografii i díky spolupráci s Hoyte van Hoytemou, dvorním kameramanem Christophera Nolana, který nejambicióznější obrazy natočil na 65mm film a Imax kamery. I tmavé scény, kterých zde není málo, jsou díky tomu příjemně přehledné.

Obdobně jako samotný film je hravý i soundtrack, který tu připomene klasickou sci-fi hudbu Johna Williamse, jinde nefalšovaným westernem nebo šikovně podtrhuje mysteriózní atmosféru. Využívá i tematicky přiléhavé skladby, jako osmdesátkový hit Sunglasses at Night nebo zlidovělý popěvek The Purple People Eater o lidožravém monstru z nebes.

  • Režie - 75%
    75
  • Scénář - 75%
    75
  • Kamera - 85%
    85
  • Hudba - 70%
    70
  • Herci - 80%
    80

Nene (2022)

Novince Jordana Peela hodně diváků řekne hlasité „nene,“ někdejší komik ale znovu prokázal svůj talent pro kulišácké, mnohovrstevnaté scénáře, režijní nápaditost a cit pro vypiplané výtvarno. Příběh o bohatstvím motivované honbě za podívanou a o dvou sourozencích, hledajících si po smrti otce k sobě cestu, vás zcela mine, pokud čekáte přímočarý horor. Zároveň je fakt, že na povrchu je Nene pořádná… konina. Pokud vás ale mix absurdna a tajemna a dekonstrukce hororu za účelem poukazování na společenskou hnilobu láká, budete nad Nene spokojeně dumat ještě dlouho po projekci.

77 %
Martin Mažári, Totalfilm.cz

foto/video: CinemArt © 2022
Nene / Nope
horor / sci-fi / mysteriózní
USA, 2022, 131 minut
Premiéra: 18. 8. 2022, CinemArt
Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Michael Abels
Hrají: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Michael Wincott, Barbie Ferreira, Terry Notary, Brandon Perea, Jennifer Lafleur, Andrew Patrick Ralston, Ryan W. Garcia, Donna Mills, Wrenn Schmidt, Keith David, Devon Graye, Oz Perkins, Sophia Coto, Eddie Jemison, Alex Hyde-White
Produkce: Ian Cooper, Jordan Peele
Střih: Nicholas Monsour
Scénografie: Ruth De Jong
Kostýmy: Alex Bovaird