Téma: Jak První oběť prohlubuje příběh původního Sirotka?

Třináct let starý, původní Sirotek se rychle stal moderní hororovou klasikou. Tehdy dvanáctiletá herečka Isabelle Fuhrman diváky i kritiky ohromila v roli Esther, siroty s pohnutou minulostí, která hledá novou milující rodinu… než se v šokujícím zvratu odhalí, že zdánlivě nevinná holčička je ve skutečnosti dospělá psychopatka s růstovou poruchou, kvůli které je uvězněna v těle dítěte. Aktuální prequel Sirotek: První oběť nás bere dva roky před události prvního filmu. 

Víc než recyklace

Píše se rok 2007, svět se vzpamatovává z představení prvního iPhonu, čeká na propuknutí hypoteční krize a Esther je teprve 31. Už tehdy to ale byla pořádně vypočítavá, inteligentní mrcha i mistrná manipulátorka.

Prequelová novinka divákům ukáže Estheřinu cestu z estonského institutu Saarne až do Connecticutu, kde se vydává za roky pohřešovanou holčičku a infiltruje se do její rodiny. V ní prohlubuje svou zálibu ve svádění tatínků a učí se malovat ultrafialovými barvami, které hrály tak zásadní roli v prvním filmu. První oběti se daří prohlubovat Estheřin příběh nenásilným způsobem a ospravedlňuje svou existenci i pro ty diváky, kteří by mohli jít do kina s pocitem, že látka je jedním filmem vyčerpána a že dostanou pouze více téhož, co fungovalo před třinácti lety.

Kdo by totiž čekal pouhé opakování formulí z jedničky, bude překvapen; tvůrci totiž pod povědomým příběhem znenadání podtrhnou pevnou půdu, když i do druhého filmu o ďábelské sirotě komponují překvapivý twist. Esther tak v První oběti narazí na manipulátora sobě rovného, který její plány na privilegia pramenící ze života u bohatých rodičů rozhodně neulehčuje. Prozrazovat cokoli víc by ale byl spoiler, i když propagační texty k filmu to dělají.

Esther byla vždycky trochu zvláštní (foto: Bontonfilm)

Z ženy… menší ženou

Nezaměnitelnou a zásadní ingrediencí úspěchu prvního Sirotka byla Isabelle Fuhrman, která se do kůže Esther vrací v 25 letech. Jemné rysy a dívčí vzhled herečce naštěstí zůstaly, i tak se ale její věk pro tvůrce, kteří si bez ní vznik nového filmu údajně nedovedli představit, stal pořádnou výzvou. K proměně dospělé ženy v krvelačnou malou potvoru využili kombinaci dvou vrstev make-upu vyhlazujících pleť, kontaktních čoček rozšiřujících zornice, optických her s kompozicí kamery, vyvýšených bot a podložek pro ostatní herce a dvou dětských hereček jako doublů, které Isabelle na place koučovala.

Připomenout si hlavní hvězda musela i silný východoevropský přízvuk a barvu svého hlasu z prvního dílu. Svůj výkon a způsob, jak se Esther chová a pohybuje, pak herečka dle svých slov založila na Hannibalu Lecterovi z Mlčení jehňátek. Stejně jako on, i Esther se vyžívá ve své inteligenci a jisté finese, spočívající v jejím případě ve hře na klavír nebo uměleckém talentu.

Třicátnice Esther a dvacátnice Isabelle (foto: Bontonfilm, archiv)

Režie filmu se na ujal u nás relativně neznámý William Brent Bell, fanda jedničky a zkušený žánrový tvůrce, který má na kontě třeba horory Separation, The Boy nebo Ďábel v těle. Divákům slibuje autentický zážitek, který první film prohloubí a vzdává mu poctu, zároveň ale přinese i něco nového. Jak se mu to podařilo se dozvíte v našich kinech od 11. srpna.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm, archiv © 2022

Sirotek_plakat