Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

JAK SE POVEDL TRON: ARES, ČERNÝ TELEFON 2 NEBO DŮM PLNÝ DYNAMITU? ZA NEJZÁSADNĚJŠÍMI PREMIÉRAMI UPLYNULÝCH TÝDNŮ SE OHLÍŽÍME V NOVÉM PODCASTU.

Téma: Jak První oběť prohlubuje příběh původního Sirotka?

Třináct let starý, původní Sirotek se rychle stal moderní hororovou klasikou. Tehdy dvanáctiletá herečka Isabelle Fuhrman diváky i kritiky ohromila v roli Esther, siroty s pohnutou minulostí, která hledá novou milující rodinu… než se v šokujícím zvratu odhalí, že zdánlivě nevinná holčička je ve skutečnosti dospělá psychopatka s růstovou poruchou, kvůli které je uvězněna v těle dítěte. Aktuální prequel Sirotek: První oběť nás bere dva roky před události prvního filmu. 

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Víc než recyklace[/pullquote]Píše se rok 2007, svět se vzpamatovává z představení prvního iPhonu, čeká na propuknutí hypoteční krize a Esther je teprve 31. Už tehdy to ale byla pořádně vypočítavá, inteligentní mrcha i mistrná manipulátorka.

Prequelová novinka divákům ukáže Estheřinu cestu z estonského institutu Saarne až do Connecticutu, kde se vydává za roky pohřešovanou holčičku a infiltruje se do její rodiny. V ní prohlubuje svou zálibu ve svádění tatínků a učí se malovat ultrafialovými barvami, které hrály tak zásadní roli v prvním filmu. První oběti se daří prohlubovat Estheřin příběh nenásilným způsobem a ospravedlňuje svou existenci i pro ty diváky, kteří by mohli jít do kina s pocitem, že látka je jedním filmem vyčerpána a že dostanou pouze více téhož, co fungovalo před třinácti lety.

Kdo by totiž čekal pouhé opakování formulí z jedničky, bude překvapen; tvůrci totiž pod povědomým příběhem znenadání podtrhnou pevnou půdu, když i do druhého filmu o ďábelské sirotě komponují překvapivý twist. Esther tak v První oběti narazí na manipulátora sobě rovného, který její plány na privilegia pramenící ze života u bohatých rodičů rozhodně neulehčuje. Prozrazovat cokoli víc by ale byl spoiler, i když propagační texty k filmu to dělají.

Esther byla vždycky trochu zvláštní (foto: Bontonfilm)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Z ženy… menší ženou[/pullquote]Nezaměnitelnou a zásadní ingrediencí úspěchu prvního Sirotka byla Isabelle Fuhrman, která se do kůže Esther vrací v 25 letech. Jemné rysy a dívčí vzhled herečce naštěstí zůstaly, i tak se ale její věk pro tvůrce, kteří si bez ní vznik nového filmu údajně nedovedli představit, stal pořádnou výzvou. K proměně dospělé ženy v krvelačnou malou potvoru využili kombinaci dvou vrstev make-upu vyhlazujících pleť, kontaktních čoček rozšiřujících zornice, optických her s kompozicí kamery, vyvýšených bot a podložek pro ostatní herce a dvou dětských hereček jako doublů, které Isabelle na place koučovala.

Připomenout si hlavní hvězda musela i silný východoevropský přízvuk a barvu svého hlasu z prvního dílu. Svůj výkon a způsob, jak se Esther chová a pohybuje, pak herečka dle svých slov založila na Hannibalu Lecterovi z Mlčení jehňátek. Stejně jako on, i Esther se vyžívá ve své inteligenci a jisté finese, spočívající v jejím případě ve hře na klavír nebo uměleckém talentu.

Třicátnice Esther a dvacátnice Isabelle (foto: Bontonfilm, archiv)

Režie filmu se na ujal u nás relativně neznámý William Brent Bell, fanda jedničky a zkušený žánrový tvůrce, který má na kontě třeba horory Separation, The Boy nebo Ďábel v těle. Divákům slibuje autentický zážitek, který první film prohloubí a vzdává mu poctu, zároveň ale přinese i něco nového. Jak se mu to podařilo se dozvíte v našich kinech od 11. srpna.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm, archiv © 2022

Sirotek_plakat

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast