Krásné bytosti zarezonovaly už v sekci Horizonty letošních Varů, nyní ale drsný snímek o partě teenagerů vstupuje i do běžných kin. Islandský režisér Guðmundur Arnar Guðmundsson se v něm věnuje dětské krutosti i něze, ale i nepravděpodobným kamarádstvím, které nás formují v období dospívání a mohou nás ovlivnit na celý zbytek života.
Na hraně dětství a dospělosti
Bolavý příběh vypráví o kamarádství kvarteta kluků z disfunkčních rodin plných chlastu a domácího násilí. Společně se potloukají po ulicích a střechách šedivého městečka a perou se nejen mezi sebou, ale i s neustálou nutností šikanovat, nebo být šikanováni. Funkční mužský vzor v rodinném zázemí všichni do jednoho postrádají, berličku rozhodně nenachází ani v ezoterických filosofiích matky jednoho z nich.
Duchovno do životů perfektně zahraných kluků přeci jen ale prosákne ve zvláštních jasnovidných výjevech, na jejichž poutavých vizuálech se mimochodem díky české koprodukci podíleli tuzemští trikaři. Magické rozbíjení neveselé, přízemní reality je překvapivě funkční a dodává palčivé výpovědi o násilných tendencích ostrakizované islandské mládeže nečekanou další vrstvu.
Něco společného Krásné bytosti s většinou filmů z prostředí Islandu ale přeci jen mají – nádhernou kameru. Sturla Brandth Grøvlen proslul svou prací na Chlastu od Thomase Vinterberga nebo na jednozáběrovém thrilleru Victoria, za který získal Stříbrného medvěda. Výjimečnou obrazovou práci odvádí i zde, ať už pečlivě zkoumá hlavního hrdinu od hlavy až k patě okopaných tenisek nebo třeba bez zbytečných střihů snímá rvačky, které se divákovi zaryjí do paměti svou adrenalinovou syrovostí a uvěřitelností.
Zmar nad zmar
Krásné bytosti (2022) Výtečně zahrané dětské postavy se zmítají ve všudypřítomné surovosti a eskalujících neštěstích na pozadí snových výjevů v islandském dramatu, bez příkras líčícím násilné tendence mládeže z disfunkčních rodin. Navzdory pevnému režijnímu uchopení a krásné kameře může drsný příběh některé diváky ke konci trochu utahat, závěrečná katarze ale za všechen ten zmar stojí.
foto/video: Artcam Films © 2022
Drama
Island / Dánsko / Švédsko / Nizozemsko / Česko, 2022, 123 min
Premiéra: 15. 9. 2022, Artcam Films
Režie: Guðmundur Arnar Guðmundsson
Scénář: Guðmundur Arnar Guðmundsson
Kamera: Sturla Brandth Grøvlen
Hudba: Kristian Eidnes Andersen
Hrají: Birgir Dagur Bjarkason, Áskell Einar Pálmason, Viktor Benóný Benediktsson, Snorri Rafn Frímannsson, Anita Briem, Ísgerður Elfa Gunnarsdóttir, Ólafur Darri Ólafsson, Blær Hinriksson, Kristín Ísold Jóhannesdóttir, Aðalbjörg Emma Hafsteinsdóttir, Sólveig Guðmundsdóttir, Daníel Hans Erlendsson
Střih: Andri Steinn
Kostýmy: Helga Rós V. Hannam