Běžná selhání: Životy tří žen se protnou na pozadí katastrofy (recenze)

Školačka Nora Klimešová je outsider, který nenaplňuje očekávání vrstevnic ani rodičů. Třicetiletá Beáta Kaňoková bojuje s mateřskou krizí. Taťjana Medvecká hraje čerstvou vdovu, kterou uprostřed truchlení zaskočí výpověď v práci a… potřeba pohřbít robotického psa s vybitými baterkami. To všechno je ale jen klid před bouří, a divák intuitivně cítí jakousi podprahovou znepokojivost. Nejsou to totiž jen životy protagonistek, co se otřásá v základech.

Tři příběhy nám postupně představí tři výtečně zahrané, komplexní ženské postavy a jejich problémy, než se po tomhle úctyhodném hodinovém úvodu ukáže název filmu a jejich cesty se vprostřed chaosu nečekaně protnou.

Na pozadí starostí, se kterými se tolik z nás asi snadno ztotožní, totiž začnou městem otřásat tajemné výbuchy. Mikrovlnky spínají samy od sebe, z kohoutku teče černá břečka, narozeninové fáborky se na zahradě samovolně vznítí, elektřina vypadává. Co se nejdřív zdá být další otravou už tak zkaženého dne, se vyvine ve startující apokalypsu. Postupně propuká pořádný chaos.

Staré končí, nové zatím neznáme

Běžná selhání ukazují, že půlmiliardové rozpočty nejsou potřeba k tomu, aby svět filmu vypadal světově, dobře a hmatatelně. Nastupující rozklad společnosti Cristina Grosan nemá potřebu ukazovat hořícími Hradčanami nebo lámající se Žižkovskou věží. Pocit z něj dovede navodit i pomocí kulis jednoho evakuovaného obchoďáku, nepůsobí to přitom ale vůbec lacině. Výbuchy i polární záře nad betonovou džunglí jsou velmi působivou a mystickou podívanou, aniž by je film nadužíval.

Ostatně nesledujeme katastrofický film, byť ani v téhle rovině nejde o žádnou ostudu. Středobodem vyprávění není ničivá atrakce, jde pouze o kulisy pro ústřední trojici a jejich titulní běžná setkání. Ztrátu partnera, pocity rodičovského selhání i jinakosti v období dospívání scénář Kláry Vlasákové i režie Cristiny Grosan vystihují minimalisticky, precizně i důstojně, nikdy nesklouzávají k přehroceně vyděračským emocím. Asi dobře vědí, že podobný patos může fungovat v Hollywoodu, ve zdrženlivější produkci ale obvykle působí jak pěst na oko.

Film nabízí i katarzi a východisko v podobě naděje a vzájemné pomoci, které jsou lidské bytosti schopny, když už je nejhůř. Škoda jen, že tak často připouštíme, aby k nejhoršímu došlo.

75
    70
    70
    70
    70

Běžná selhání (2022)

Vítěz režijní ceny z letošních Benátek je minimalistickým mixem mystických výjevů Prahy na sklonku apokalypsy a lidského dramatu tří žen řešících v těchto kulisách své každodenní problémy. Obě roviny přitom film zvládá působivě a důstojně.

70 %
foto/video: Bontonfilm  © 2022

Běžná selhání