Malý Mikuláš otevře Festival francouzského filmu, do kin pak zamíří v prosinci

Mikulášovy patálie znamenají pro Francii totéž, co Paddington pro Angličany. Příběhy Malého Mikuláše od svého prvního vydání v roce 1956 baví generace dětí a podle krátkých příběhů z pera spisovatele Reného Goscinny doplněných o ilustrace kreslíře Jeana-Jacquese Sempého vzniklo mnoho adaptací. Doposud však ty nejznámější z nich byly jen s živými herci. Až pro film Mikulášovy patálie: Jak to celé začalo dal Sempé svolení k užití svých kreseb. Snímek otevře 24. listopadu letošní jubilejní 25. ročník Festivalu francouzského filmu. Do kin pak animák vstoupí příznačně po Mikuláši, 8. prosince.

Nedlouho před svou smrtí dal světoznámý francouzský kreslíř požehnání k filmovému užití svých kreseb. Adaptace všemi milovaného a natolik populárního díla s sebou nese velkou zodpovědnost a tlak fanoušků knižní předlohy.Jediný způsob, jak překonat tento tlak, bylo natočit film, který vyzařuje naši upřímnou lásku k malému Mikulášovi. Chtěli jsme na autory vzpomínat s elegancí a šarmem jim vlastní,“ popisuje svůj vztah k Mikulášovým patáliím režisérka Amandine Fredon. Vtisknout snímku jeho unikátní podobu pomohla i scenáristka a dcera jednoho z tvůrců malého Mikuláše Anne Goscinny, která ve filmu zúročila vlastní vzpomínky na otce a jeho blízkého přítele.

Mikulášovy patálie: Jak to všechno začalo (foto: Aerofilms)

Snímek režisérského dua Amandine Fredon a Benjamin Massoubra měl premiéru letos na jaře na Filmovém festivalu v Cannes a z prestižního festivalu animovaných filmů v Annecy si odvezl nejvyšší cenu. Úsměvné příhody Mikuláše a jeho party se zde prolínají s osudy jeho autorů a na plátně tak vyvstává mnohovrstevnatý příběh o přátelství a kreativitě pro všechny generace.

„Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit ilustracím z původních knih,“ popisuje prvotní ideu druhý z režisérů Benjamin Massoubre. „Výsledkem byly dva typy stylizace: jeden založený na ilustracích z Malého Mikuláše a druhý na Sempého ilustracích v jiných knihách nebo stripech v magazínu New Yorker, které jsou na rozdíl od Mikuláše mnohem barevnější a plnější,“ dodává k výsledné výtvarné stránce režisérský debutant.

-red-
zdroj: B. Mrazíková
foto/video: Aerofilms © 2022