Zima se blíží, čtyřicátý týden tohoto roku končí. Již od středy probíhá každoroční přehlídka toho nejlepšího ze světových festivalů, Be2Can, která se koná v několika pražských kinech i na streamovací službě Edisonline do 12. října. Za oceánem se mezitím peče pokračování oblíbené sci-fi klasiky a čuňácké komedie. Marvelovská minisérie míří na plátno a filmu jako závěru se dočká i milovaný sitcom. Celovečerního zpracování se dočká i několikahodinová pařba ve Vegas, kterou se rozhodl uprostřed sezony NBA odreagovat legendární basketbalista. Vy se odreagujte u našeho pravidelného shrnutí filmových a televizních novinek a užijte si víkend.
Z Planety opic se stane Království
Nová Planeta opic, která naváže na povedenou trilogii Matta Reevese, ponese název Království planety opic, začne se natáčet v listopadu a uvidíme ho už za dva roky.
Klasickou filmovou značku, kterou studio Disney podědilo po Foxech, vzkřísí hned čtveřice scenáristů, kteří mají na kontě nedávného Predátora: Kořist nebo chystaného druhého Avatara. Menší naděje budí jméno režiséra. Wes Ball má za sebou defacto pouze průměrnou sérii Labyrint, snad se tedy s příběhem odehrávajícím se několik let po posledním filmu poradí.
Novým opičím tahounem po Andym Serkisovi, který v předchozích třech filmech zvárňoval opičího vůdce Ceasara, se má stát mladý herec Owen Teague, kterého sežral Pennywise v kingovce To. Stát proti němu bude Freya Allan, známá díky Ciri ze Zaklínače, jako hlavní lidská postava. Vzhledem k mladšímu obsazení tedy lze hádat, že pro postavy jsou v sérii plány na pár let dopředu.
Prcičky se vrátí
Prci, prci, prcičky jsou s námi už od roku 1999. Od prvních eskapád Stifmajstra, Finchomrda, Jima a ostatních jsme se dočkali sedmi pokračování s různými postavami a převážně otřesné kvality, než se původní skvadra před deseti lety s diváky rozloučila v povedeném Školním srazu.
Prověřené značky hýbou Hollywoodem, není tedy divu, že se Universal rozhodlo přisprostlou komedii oživit. Zpracovat scénář rebootu dostala za úkol relativně neznámá herečka a režisérka Sujata Day, která údajně studio nadchla svěžím nápadem, který by mohl sérii originálně oživit.
Zatím se neví, kdy by film měl na plátna či obrazovky dorazit, ani jestli do sebe flétny budou strkat i některé z postav z původních filmů, nebo půjde o zbrusu novou partičku.
Dostane Bruce Willis digitálního dabla?
Digitální herci budou v budoucnu čím dál větší téma. Herce z masa a kostí již vzhledem k jejich věku či úmrtí pixely dotvořily třeba v Terminátorovi, Scorseseho Irčanovi, několika projektech Star Wars, a již několik let se pracuje na dramatu Finding Jack, který do příběhu z vietnamské války 65 let po jeho smrti obsadil digitálního Jamese Deana. Minulý týden jsme pak informovali, že hlas Darthu Vaderovi bude vzhledem k pokročilému věku Jamese Earla Jonese poskytovat umělá inteligence.
Jen pár dní na to proběhla médii zpráva, že Bruce Willis prodal práva na svou podobu americké společnosti Deepcake vzhledem k pokračující nemoci postihující jeho řečové schopnosti, která předčasně ukončila jeho hereckou kariéru. Herec se ostatně díky podobným technologiím již objevil v reklamách ruského operátora MegaFon, aniž by na place musel strávit jediný den.
Internet se samozřejmě hbitě rozdělil do dvou táborů. Zatímco fanoušci začali čile spekulovat o nových Smrtonosných pastech s omlazeným Johnem McClanem, skeptici digitální prodlužování kariér považují za eticky problematické a nefér vůči snažícím se mladším generacím herců.
Bruce Willis a jeho tým nicméně zprávu pro BBC rychle popřel a upřesnil, že smlouva s Deepcake se vztahovala pouze na zmíněnou sérii reklam, digitální dvojník herce se tedy v žádných filmových projektech objevovat nebude… pokud ho tedy novinářská kachna neinspirovala a nerozhodne se ji nakonec proměnit ve skutečnost.
War Machine a Armor Wars nakonec míří na plátno
Marvel si neprochází lehkým obdobím. Blade místo upírů bojuje s předprodukčním peklem, řada projektů po Endgame se potkala jen s dost nespokojenými reakcemi a oznámení návratu Hugh Jackmana do role Wolverina mnozí fandové i novináři interpretují jako vrtění psem a krizový management, který má fanoušky po čase zase trochu namlsat.
V tomhle marastu před pár dny dorazila od vedení studia zpráva, že jsou tak spokojeni s chystaným seriálem Armor Wars, že příběh Iron Manova parťáka Rhodeyho s tváří Dona Cheadla, který musí chránit svět před zneužitím nebožtíkových brnění a technologií, nakonec uvedou do kin jako film.
Důvody tohoto rozhodnutí mohou být i čistě ekonomické, protože produkce několikahodinového seriálu v případě Marvelu stojí podobné částky, jako natočení celovečerního filmu; zatímco na předplatném Disney+ se ovšem vynaložené prostředky vrací jen velmi pomalu a výdělečnost jednoho z projektů lze jen těžko změřit, příjmy z pokladen kin ke studiu tečou podstatně rychleji a jasněji. Uvidíme, jak se Rhodeyho dobrodružství, ve kterém se nejspíš objeví i Iron Manova nástupnice Ironheart, v kinech zadaří.
Rodmanova pařba ve Vegas míří před kamery
Historka o tom, jak se bouřlivák Denis Rodman uprostřed nejvypjatějších chvil sezony 1998 rozhodl nechat svůj tým Chicago Bulls doma trénovat a odletěl si na 48 hodin odfrknout do Las Vegas, se stala legendou. Basketbaloví fanoušci se sice o celé záležitosti mohli dozvědět víc už v oblíbeném seriálu Poslední tanec o Michaelu Jordanovi, kontroverzní sportovní epizodka se ale před diváky chystá znovu.
Hotový scénář k filmu 48 Hours In Vegas totiž tento týden zakoupilo nadšené studio Lionsgate a produkci svěřili kreativní komediální dvojici Philu Lordovi a Chrisi Millerovi. Zatím nevíme, kdo film bude režírovat, kolem hlavní role ale krouží Jonathan Majors.
Charismatický herec je známý především díky seriálu Lovercraftova země, má si ale zahrát i záporáka v chystané trojce Creeda a začíná se objevovat i v marvelovkách jako nový ústřední padouch celé série, Kang Dobyvatel. Smlouvu na roli Rodmana zatím nepodepsal, údajně by ale měla být ruka v rukávě.
Community: Šest řad a…
…film! Sitcom o právníkovi, který se musí po zrušení diplomu vrátit do školy, se stal průlomovým projektem bratří Rusoových, dočkal se šesti sérií a pak pěti let ticha. Moto Community „šest řad a…“ tento týden markeťáci využili jako způsob oznámení připravovaného snímku, který bude za seriálem symbolickou tečkou.
Do rolí by se měli vrátit všichni herci v hlavních rolích s výjimkou Donalda Glovera, Chevyho Chase a Yvette Nicole Brown, kteří se před časem nepohodli s tvůrcem seriálu.
Film vznikne pro streamovací službu Peacock, která k němu po lítém boji s konkurencí urvala práva. Díky VOD balíku SkyShowtime, který se příští rok chystá i k nám, se čeští fandové seriálu, kteří ho mohou znát pod jménem Zpátky do školy, tedy celovečerního závěru dočkají taky.
Na co se chodilo
Česká kina za sebou znovu mají extrémní tržební nudu, která tu nebyla od jara. Souboj tak mezi sebou dál sváděl Žižka s Avatarem. Zatímco historické béčko se pomalu sune vstříc hranici 300 tisíc diváků a tržebně stagnuje někde okolo 46 milionů, které jsou oproti masivnímu půlmiliardovému rozpočtu stále jen drobnými, znovuobnovená premiéra třináct let starého 3D spektáklu už nalákala do kinosálů přes 60 tisíc diváků, což je číslo, které mu řada letošních premiér může závidět.
Své o tom ostatně ví české premiéry minulého týdne. Zatímco meditativní dramedie Buko od Alice Nellis nalákala za víkend něco okolo pěti tisíc diváků, drama Spolu s autistickým Štěpánem Kozubem si vedlo třikrát lépe a zaplnilo v kinosálech okolo patnácti tisíc sedaček.
Přesně na půli cesty se pak mohou culit tvůrci a distributoři hororu Úsměv. Ambiciózní kousek, který zaujal spíš povedeným marketingem a zajímavou premisou, než výslednými kvalitami, v Česku nalákal 10 tisíc fandů žánru a v Americe za víkend stihl vydělat 22 milionů dolarů a vypadá to, že by mohlo jít o maratonce, který tohle číslo minimálně ještě ztrojnásobí. Úsměv tak potvrzuje celoroční hypotézu, že horory jsou po covidu jednou z mála relativních kinařských i producentských jistot, které oproti skromným rozpočtům vydělávají příjemné peníze.
Na co se podívat
Vysvětlovat, proč se podívat na letošního vítěze canneského festivalu, který rozvířil tak plamenné debaty ve Varech a teď konečně vstupuje i do běžných kin, je trochu paradoxní. Čím méně toho totiž jako divák při jeho sledování budete vědět, tím intenzivnější zážitek si z něj odnesete.
Trojúhelník smutku je jeden z nejnechutnějších filmů roku, a navrch jeden z nejlepších. V podstatě jde o tři filmy v jednom a jednu naprosto odpornou sekvenci, kterou do nejdelší smrti nevyženete z hlavy. Ostrá satira o boháčích přesně trefuje zlatý střed mezi uměleckým vyjádřením a diváckou atraktivitou. Režiséru Robertu Östlundovi se daří filmem bavit, velmi hořce rozesmávat i znechutit, zároveň ale předat jeho prostřednictvím svou skepsi o stavu lidstva.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Disney, Universal, MegaFon, Marvel, Deadline, NBC, Aerofilms © 2022