Další týden je za námi. Hercule Poirot míří do Benátek s novým případem, seriálová legenda odešla psát o vraždách do hereckého nebe, Batmanův protivník se chystá před kamery pod zkušeným režijním dohledem, Aragorn se vydává do občanské války na americkém jihozápadě, Marvel odsouvá nové Avengers, Nosferatu mění herecké kolegy a homosexuální kanibal Jeffrey Dahmer sežral veškerou konkurenci. Přejeme pěkné čtení.
Hercule Poirot míří do Benátek
Po nepříliš přesvědčivých tržbách Smrti na Nilu, která oproti rozpočtu 90 milionů vydělala 130 milionů dolarů, se spekulovalo o tom, že Disney pokračování detektivního dědictví po Foxech v budoucnu pošle maximálně na stream, pokud vůbec někdy třetí díl nové série o Herculu Poirotovi s tváří a režijním dohledem Kennetha Branagha kdy vznikne.
Vznikne, začne se točit za pár týdnů a vidět bychom jej měli už za rok; jen zatím nevíme, zda ho uvidíme v kinech či na Disney+. Třetí díl povedené série na motivy knih Agathy Christie se bude jmenovat A Haunting In Venice a má jít o nepřímou adaptaci knihy Viděla jsem vraždu. Branagh by měl již mít hotový scénář, herecky asistovat mu ve filmu bude třeba Jamie Dornan, Tina Fey nebo Michelle Yeoh.
Děj se má odehrávat v Benátkách, kam Poirot po událostech druhého filmu odešel na odpočinek. Na halloweenském večírku někdy v období druhé světové války nepřekvapivě zemře jeden z tamních boháčů, nejslavnější detektiv tedy bude muset zase jednou oprášit své pověstné schopnosti.
Odchod televizní legendy
Kam se vrtla, tam někdo umřel. Angelu Lansbury znají starší diváci jako představitelku detektivky Flatcherové z To je vražda, napsala; mladší pak díky gifu, ve kterém se s vykulenýma očima napjatě láduje popcornem.
Svůj nejslavnější seriál, který se svými dvanácti sériemi o 264 epizodách a čtyřech televizních filmech běžel každou neděli i na českých obrazovkách již od vzniku vesmíru, Lansbury natáčela od roku 1984 do roku 1995. Proslula ale i mnoha dramatickými a dabérskými rolemi. Za svého života byla nominována na nespočet cen, navzdory jejímu talentu jich ale proměnila jen pár. Zlaté glóby posbírala čtyři, cenu akademie nakonec dostala až za celoživotní dílo.
Už když před třiceti lety slavila 45 let kariéry, smála se, že ji budou muset odnést z jeviště, až umře. Tento týden v neděli by oslavila 97. narozeniny, jedna z posledních legend zlaté éry Hollywoodu a Dáma Řádu britského impéria ale dle prohlášení rodiny odešla ve spánku v úterý 11. října.
Viggo Mortensen chystá westernovou romanci
Vigga Mortensena má většina diváků zafixovaného jako Aragorna, kromě herectví se ale new yorkský rodák věnuje i poezii, focení, hudbě a před dvěma lety si vyzkoušel i režii s dramatem Ještě máme čas. Nyní pak zkouší ukočírovat další filmový projekt.
Western The Dead Don’t Hurt má vyprávět o vztahu dánského imigranta Holgerema, kterého si Mortensen sám střihne, a francouzské Kanaďanky Vivienne, kterou ztvární Vicky Krieps. Jejich idylku na americkém jihozápadě v 60. letech 19. století nicméně naruší občanská válka, do které Holgerem odchází bojovat a nechá ženu napospas nebezpečným sousedům.
Zatím nevíme, zda film uvidíme i u nás, premiéry by se ale měl dočkat za dva roky na festivalu v Sundance.
Eggersova hororová novinka mění obsazení
Režisérský vizionář Robert Eggers už nás uhranul Čarodějnicí, Majákem a letošním Seveřanem, jeho nastávající remake horové klasiky Nosferatu tedy vyhlížíme s velkými nadějemi. Produkce, která má ve svém průběhu zavítat i do Prahy, se nicméně z rozpočtových důvodů kapku opozdila a kamery se rozjedou až za pár dní. Premiéra plánovaná na příští rok by se stíhat měla, změn se ale kvůli posunu dočkalo obsazení dvou ústředních rolí.
Eggersovu dvorní hereckou dámu Anyu Taylor-Joy jako objekt upírových milostných i krvelačných tužeb nahradí dcera Johnyho Deppa, Lily-Rose Depp, a Harryho Stylese v dosud nespecifikované roli nahradí Nicholas Hoult.
Na herecké tváři titulního transylvánského upíra se nic nemění. Zatímco v Seveřanovi se hlavní role ujal švédský herec Alexander Skarsgård, hlavní úlohu hororové novinky režisér svěřil jeho bratru Billovi Skarsgårdovi. Ten má ostatně s děsivými monstry již dost zkušeností díky roli vraždícího klauna Pennywise.
Seriálový Tučňák nabírá kontury
Pokračování Batmana od Matta Reevese se sice už před pár týdny dočkalo oficiálního oznámení, jeho natáčení i uvedení jsou ale zatím v nedohlednu. Jeho svět by se měl do té doby dočkat rozšíření v podobě několika seriálových spin-offů na HBO Max, i ty se ovšem stále nachází ve fázích velmi ranné preprodukce.
Prvním z nich má být minisérie o gauneru Tučňákovi, kterého ve filmu ztvárnil k nepoznání namaskovaný Colin Farrell. I na toho si ještě fanoušci nějaký pátek počkají, tento týden jsme se nicméně dozvěděli o projektu první střípky informací. První dvě epizody totiž zrežíruje prověřený seriálový tvůrce Craig Zobel, který je podepsaný pod fenomenální detektivkou Mare z Easttownu, a kamery by se měly rozjet na začátku příštího roku.
Příběh by pak měl odstartovat pouhý týden po událostech filmu, Gotham je tedy stále částečně pod vodou. Celý seriál by měl trvat šest až osm hodin a objevit by se v něm mělo kromě Tučňáka více Batmanových protivníků, na podrobnější detaily o ději je ale stále brzy.
Marvel odkládá řadu projektů
Avizované problémy Marvelu s hledáním nového režiséra pro upírského lovce Bladea spustily menší lavinu odsunů očekávaných komiksovek studia. Nic se nemění na říjnovém slotu pro Black Panthera II, beze změny by mělo zůstat uvedení Ant Mana 3, Strážců galaxie 3 a týmovky The Marvels v průběhu příštího roku a premiéry nového Captaina Ameriky a záporáckých Thunderbolts v roce 2024.
Počínaje Bladem, kterého pozastavení produkce posouvá skoro o rok na podzim 2024, se ovšem spouští domino odsunů všech marvelovských celovečeráků, včetně nedávno oznámeného Deadpoola 3, rebootu Fantastické čtyřky a obou nových dílů Avengers. Finále Multiverse ságy se tedy dočkáme až v květnu 2026.
Do té doby se samozřejmě ještě může leccos změnit a všechny premiéry byly tak daleko, že jen ti nejnatěšenější fanoušci nosili v hlavě původní data uvedení; pointa nicméně je, že díky získanému času navíc Marvel dostal příležitost své budoucí projekty kapku vymazlit a věnovat jim více péče. Diváci, kteří značku po Endgame neopustili a rozhašenou čtvrtou fází jejího universa se stále prokousávají, by pravděpodobně potvrdili, že je to sakra potřeba.
Dahmer zabíjí sledovanost
Zatímco řada diváků Prstenů moci a She-Hulk s úlevou děkují, že jejich seriálové trápení tento týden končí, a v Amazonu a Disneym si utírají zpocená čela, v Netflixu se slaví. Divácký hlad po psychopatických magorech je totiž podobně neukojitelný, jako kanibalistické choutky Jeffreyho Dahmera, jehož seriálový portrét Monstrum se s více než 700 miliony odsledovaných hodin stal druhým nejsledovanějším anglicky mluveným originálem streamovací služby a dost možná se i zařadí za Stranger Things a Hru na oliheň na třetí místo nejsledovanějších seriálů Netflixu vůbec.
Úspěch každopádně má i svou stinnou stránku. Pozůstalí otevření starých ran nenesou vůbec lehce a několikáté zpracování Dahmerova řádění dokonce některé z nich retraumatizovalo. Kritiky seriálu pak mluví dokonce o exploataci jeho obětí; seriál totiž podle některých z nich vraha příliš humanizuje a nadměrně si libuje v jeho zvrhlosti, kterou často i naturalisticky zobrazuje.
True-crime dramata se Netflixu tak či onak dlouhodobě velice vyplácí, je tedy jen velmi nepravděpodobné, že by se v programovém managementu služby hnulo svědomí a že by masové vrahy odteď nechávali zapomenuté pod drnem či za mřížemi.
Na co se chodilo
Americkým kinům stále překvapivě kraluje horor Úsměv. Spokojené divácké reakce, které ostatně studio Paramount přesvědčily i poslat film do kin namísto streamu, zajistily novince obdivuhodnou výdrž; o víkendu vydělal v USA dalších skoro 18 milionů dolarů a míří tak k 200 milionům celosvětově. Na horor je to velice zajímavý a bezprecedentní výkon, strašidelné filmy totiž po prvotní vlně fandů žánru obvykle velmi rychle vyklízí v kinech pole. Uvidíme, jestli tento týden Úsměvu neztuhne úsměv na rtech po nástupu konkurence v podobě pokračování kultovního Halloweenu.
Hororový úspěch je o to překvapivější, že širšímu diváctvu otevřenější novinky minulého týdne trestuhodně propadly. Týká se to jak rodinných zpívánek v Šoumenu Krokodýlovi, který otevřel za pouhých 11 milionů, tak nejhvězdněji obsazeného filmu posledních let, kriminálce Amsterdam s Christianem Balem, Rami Malekem, Margot Robbie, Robertem de Nirem a řadou dalších herců, který paběrkuje s chaboučkými 6 miliony. Už nějakou dobu se říká, že s výjimkou Toma Cruise či Leonarda DiCapria je koncept hvězd jakožto producentských záruk mrtvý, tohle ale asi nečekal nikdo.
I Česko pokračuje v tržebním chcípáctví, do kin ke konci minulého týdne přišlo jen něco okolo 90 tisíc diváků. Po měsíci od premiéry se tedy horkotěžko vstříc hranici 300 tisíc diváků a 50 milionů korun dál sune Žižka, zatímco třináctiletý Avatar v klidu vybírá ke svým tuzemským 213 milionům korun další penízky za dražší 3D vstupenky. Úsměv se i u nás lehce sklouzl po vlně internetového hajpu a povyskočil vstříc 25 tisícům českých diváků.
Na co se podívat
Po netflixovskému hitu Old Guard: Nesmrtelní přichází režisérka Gina Prince-Bythewood s další nadupanou akční peckou. Její novinka nás zavádí do roku 1823 a sleduje ryze ženskou válečnou jednotku Agojie, jejímž úkolem bylo chránit Dahomejské království v Africe. Válečnice v sobě mísí silně feministický náboj s klasickou hollywoodskou epikou. Díky skvělým hereckým výkonům v čele s Violou Davis a vtahujícím akčním sekvencím předává poselství o ženské síle lehce stravitelným způsobem. Výsledek je perfektní popcornová zábava se sociálním podtextem.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Aerofilms, Falcon, Vertical, CinemArt, Disney, Marvel, Warner Bros., 20th Century Studios, Paramount, Netflix © 2022