Total Week #43/22 – Ferrari hlásí dotočeno, DC ulovilo nového šéfa a Rod draka boří rekordy

Legendární režisér Michael Mann dotočil svůj vysněný projekt, a my se pomalu začínáme těšit na pecku z ranku Le Mans ’66 nebo Rivalů. DC se pod novým vedením studia Warner Bros. Discovery snaží napodobit úspěch Marvelu, a mezi první kroky patří přejmenování celého universa a hlavně pak jmenování prominentního tvůrce na svou hlavní kreativní pozici. U Disneyho se mezitím opatrně posouvají kupředu nové Star Wars, v HBO slaví úspěch Rodu draka a psychopatický vrahoun s prasečí maskou se chystá na svůj návrat. Přejeme vám krásný prodloužený víkend nejen u pravidelného čtení filmových novinek.

Ferrari hlásí dotočeno

Adam Driver opakovaně dokazuje, že se odmítá smířit se zaškatulkováním do role Kyla Rena, a přijímá jednu rozmanitou roli za druhou. Po historickém Posledním souboji, stylovém Klanu Gucci nebo muzikálu Anette se tak má objevit v životopisném dramatu Ferrari.

Jde se o vysněný projekt legendárního režijního matadora Michaela Manna, který se příběh italského závodníka a zakladatele prestižní automobilky poprvé pokusil přivést před kamery už zkraje 90. let se svým dlouholetým kolegou a kámošem Robertem de Nirem. I ten se ve filmu objeví, v titulní roli oprášil svůj italský přízvuk nakonec ale právě Driver, který si tento týden spolu s Penelopé Cruz, Patrickem Dempseym a dalšími hereckými kolegy odkroutil poslední klapku. Soudě podle uniklých fotek maskéři s připodobněním herce ke svému předobrazu odvedli velmi zajímavou práci.

Celý projekt se tak může přesunout do postprodukce a pokud vše půjde hladce, film uvidíme na podzim příštího roku. Příběh se má odehrávat v roce 1957, kdy Ferarri čelil bankrotu, rozvodu a výzvě v podobě závodu Mille Miglia, jehož dráha čítá tisíc mil napříč celou Itálií.

Kylo kdo? (foto: Variety)

DC se učí od Marvelu, ulovilo zajímavého šéfa

Když David Zaslav nastoupil do funkce šéfa nově fůzovaných společností Warner Bros. a Discovery, avizoval, že svět filmových adaptací komiksů DC čekají velké změny. Kvalitativně i obsahově rozhašený vesmír měl dostat pevné desetileté plány pod dohledem nově stanoveného kreativního producenta a do svého středobodu vrátit ty nejznámější hrdiny.

Jak se zdá, jeho sliby se pomalu plní. Henry Cavill se po letech vrátil do Supermanovy pláštěnky a v kinech řádí Black Adam, lehký restart celé série a počátek zbrusu nové „první fáze“ DC filmů. Že vám to zní jako přílišná inspirace přístupem MCU? Komiksový svět Warnerů se navíc nově přejmenovává na DCU a do svého čela dostává i velmi povědomé jméno.

James Gunn do tohohle světa už přispěl parádním Sebevražedným oddílem a chváleným seriálovým Peacemakerem, většina diváků ho ale asi pořád spojí spíš s marvelovskými Strážci Galaxie. Aktuálně finišuje jejich trojku, podle čerstvých zpráv se ale hned po jejím dokončení Gunn spolu se svým producentským kolegou Petrem Safranem stanou novými šéfy filmové divize DC a tedy i přímou odpovědí na Kevina Feigeho, jeho někdejšího šéfa a ředitele Marvelu, který se podle svých slov na Gunnovu práci a údajně odvážnou vizi u konkurence těší.

Gunnovo angažmá i ucelenou vizi pro DC velmi vítáme, jeho vliv nicméně plně pocítíme až za několik let; zároveň bude zajímavé sledovat, jak se jeho vize bude shodovat s Dwaynem Johnsonem, který se svou ambicí držet v případě úspěchu Black Adama rovněž ruku na kormidlu celé série nijak netají.

Gunn na place Sebevražedného oddílu (foto: Warner Bros.)

Nové Star Wars mají režisérku

Star Wars žijí v televizi, aktuálně si díky špionážnímu thrilleru Andor dokonce vybírají svou snad nejsilnější chvilku od šest let staré Rogue One. Nové celovečerní projekty z předaleké galaxie jsou ale buď krátce po oznámení zase v tichosti rušeny, případně je jejich realizace zcela v nedohlednu. I proto Lucasfilm údajně změnil taktiku a o nových filmech hodlá informovat až tehdy, kdy jejich realizace bude 100%, a svoje plány drží přísně pod pokličkou.

Jedním z nejpřísněji střežených projektů v Hollywoodu se tak stal i dlouho chystaný celovečerák z pera Damona Lindelofa, častého spolupracovníka J. J. Abramse a scenáristy Ztracených nebo rebootovaného Star Treku. Jeno jové Star Wars jsou prozatím ve fázích příprav a na první klapku si budou muset ještě počkat, tento týden se ovšem projekt výrazně pohnul kupředu, když našel svou režisérku. Stane se jí relativně neznámá Sharmeen Obaid-Chinoy, která má za sebou několik animáků a epizod seriálové Ms. Marvel, u které si s Disneym evidentně dost sedla. Lindelof oznámení vítá, konečně totiž má s kým ladit společnou vizi, po čemž volal už od začátku celého procesu.

Příběhově bychom se vůbec poprvé měli podívat za děj proklínaného Vzestupu Skywalkera, vrátit by se měly i některé známé postavy z předaleké galaxie, jinak se o ději ale samozřejmě neví zhola nic. Uvidíme, jestli k realizaci filmu tentokrát dojde, nebo zmizí během preprodukce v propadlišti dějin podobně, jako nedávno zrušená Rogue Squadron od Patty Jenkins.

Rod draka boří rekordy

Rod draka má za sebou krvavé finále a v zádech má nejen přiblblé trendy na Tik Toku, ale i velmi spokojené kritiky a diváky, kteří už teď napjatě vyhlíží druhou sérii. Ta se začne natáčet už na jaře, naplno propuknuvší občanskou válku mezi Targaryeny uvidíme v roce 2024 a HBO nemá jediný důvod myslet si, že se jí další nákladný výlet do Západozemí nevyplatí.

Finále si totiž hned v neděli pustilo napříč platformami přes 9 milionů lidí navzdory konkurenci v přenosu zápasu New York Yankees a Houston Astros. Seriál navíc debutoval s největší sledovaností jakéhokoli nového původního seriálu v historii stanice a stal se nejlepším seriálovým startem na HBO Max v USA, Latinské Americe a Evropě. Od pilotu se sledovanost za Atlantikem ztrojnásobila na průměrných 30 milionů diváků za epizodu, čímž Draci překonali i osmou sérii svého staršího sourozence Hry o trůny.

Jigsaw ne a ne chcípnout

Filmový vrahoun John Kramer alis Jigsaw, který s oběťmi rád hrával nejrůznější brutální hry, je ve filmové sérii Saw už několik dlouhých let po smrti. Série samotná je pak dávno po smrti taky, ale producenti se s tím ne a ne smířit. Naposledy se ji pokusili oživit vloni se Spirálou strachu a Chrisem Rockem. Reakce i finanční výsledky stály za starou bačkoru, při rozpočtu 20 milionů a tržbách 40 milionů se film ale jakž takž zaplatil, takže krvavé žně stále neřekly poslední slovo.

Tento měsíc tedy Lionsgate a Twister Pictures rozjíždí produkci celkem již desátého filmu ze série, kterou v roce 2004 tak slibně nakopnul James Wan, a jako těžký kalibr dokonce vytahují návrat herce Tobina Bella, který ústředního sadistu v sérii před lety ztvárňoval. Zatím se neví, jestli půjde o flashbacky, jestli vstane z mrtvých, případně jestli terminální rakovinu a podříznutí motorovkou nějak rozdýchal. Odpověď ale přijde přesně za rok v říjnu, kdy má nový Saw mít premiéru. U kormidla je veterán série Kevin Greuter, který několik dílů režíroval a většinu jich stříhal.


Na co se chodilo

Black Adam se měl stát blockbusterovou událostí, která konečně poprvé od léta udělá kinařům radost. Jakž takž se jí to daří, ale o žádné hitparádě nemůže být řeč. Dwayne Johnson v černém spandexu připsal celosvětově cca 140 milionů dolarů za první víkend, což je sice nejlepší start jeho dost našláplé kariéry, film ale byl hlavně kvůli nákladům na reklamu extrémně drahý a potřeboval by vydělat alespoň 600 milionů, aby skončil v zelených číslech. Pravděpodobnost takového výsledku je docela malá, finančně těžce zkoušení Warneři si ale nejspíš i tak opatrně oddychli, že jejich obtížně resuscitovaný komiksový vesmír a dojná kráva s největším potenciálem se po letech těžkopádně sbírá ze země a nachází směr, který dává alespoň jakýs takýs ekonomický a divácký smysl.

Symptomatické pro takovou situaci je, že u nás na filmový ekvivalent třískání komiksovými hračkami o sebe dorazilo 34 tisíc diváků, což je navzdory oblíbenému obrovi v hlavní roli pro DC místní průměr srovnatelný spíš s Adamovým kolegou Shazamem, než s nejznámějšími hrdiny z ranku Batmana nebo Supermana. Srovnatelně si v českých kinech vedl i romcom Za vším hledej ženu, se kterou si na Johnsona vyšlápla Hana Vágnerová; úsměvné přitom je, že dlouhodobě si vztahová taškařice povede pravděpodobně lépe, než komiksová první liga.

I v Americe pak druhé místo za Black Adamem okupuje romantická komedie. Vstupenka do ráje s Georgem Clooneym a Julií Roberts u nás a ve světě startovala už před pár týdny, na největším trhu na světě si ale producent počkal a nyní čerpá ze spokojené šuškandy. Se startem 16 milionů dolarů z USA a již vydělanými 80 miliony ze zbytku světa se film již skoro zaplatil, i když v kinech ještě nějakou dobu vydrží.

Na třetí a čtvrté pozici se u nás i ve světě drží horory. Oblíbená trvalka s Úsměvem sbírá další a další diváky, u nás se s 56 tisíci již stal nejúspěšnějším hororem letoška a po celém světě již vydělal při rozpočtu 17 milionů dolarů nějakých 140 milionů dolarů, Paramount tedy po dvojce Top Gunu zažívá další kasovní orgie a brzké oznámení dvojky je naprostou jistotou. Oproti tomu Halloween končí a poraženě vyklízí pole s 80% propadem návštěvnosti oproti minulému týdnu, kvůli čemuž finále věhlasné série svých nuzných 50 milionů již příliš nerozmnoží.

Na co se podívat

Hezké počasí příliš neláká k depce u Netflixu, během dlouhého podzimního večera si ale určitě pusťte nejnovější zpracování románové klasiky Na západní frontě klid. Už ukázky první světovou válku naturalisticky líčily jako pravé peklo na zemi, zvlášť v kontextu světového dění je ale nový film podívanou pro otrlé. Vypráví o mladém vojákovi Paulu Bäumerovi, který spolu se svými kamarády po psychickém nátlaku okolí odchází na frontu, aby bojoval za svou vlast. Od prvního výcviku až po poslední bitvu ale zjišťuje, že syrová realita války má s romantickými představami o boji za svou zemi společného jen pramálo. Nové zpracování je vůbec první německou adaptací slavné knihy, s rozpočtem 20 milionů dolarů zároveň jde o jeden z nejdražších filmů v historii kinematografie našich sousedů. Stejně jako verze ze sedmdesátých let se nicméně i nová Západní fronta částečně natáčela u nás v Česku.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Warner Bros., Variety, HBO, Disney, CinemArt, Netflix © 2022