Potlačovaná homosexuální touha v rakouské armádě ve filmu Eismayer (recenze)

Rakouské drama Eismayer inspirované skutečným příběhem Charlese Eismayera získalo na filmovém festivalu v Benátkách hlavní cenu filmové poroty. Do pražských a brněnských kin ho nyní přivedl queer filmový festival Mezipatra.

Eismayer (foto: Mezipatra)

Drsné a hluboce homofobní prostředí armády je asi posledním místem, kde by někdo hledal scénu jak vyšitou z romantické komedie, kdy jeden z hrdinů běží navzdory všem překážkám vyznat lásku svému protějšku za přítomnosti nespočtu přihlížejících. A přesto, jak film Eismayer dokazuje, i to je možné. Toto střízlivé, hloubavé a vesměs s vážností uchopené drama se – ke svému prospěchu – nezdráhá podtrhnout ústřední konflikt humornou či bezostyšně romantickou vložkou.

Obáváný nadporučík Charles Eismayer (Gergard Liebmann) již léta driluje nováčky v armádě svými nemilosrdnými metodami a snaží se z nich dostat maximum, aby se z nich stali co nejlepší budoucí vojáci. Jedním z takových branců je i Mario Falak (Luka Dimic), který vyčnívá nejen svým rebelanstvím, ale i neskrývanou homosexualitou. V drsném Eismayerovi začne vřít potlačovaná touha po mužském těle. Otázkou však zůstává, zdali Eismayer dokáže odhodit svou celoživotní přetvářku a přeměnit skrývaný sexuální chtíč v něco upřímného a trvalého.

Eismayer (foto: Mezipatra)

Gerhard Liebmann je v titulní roli Eismayera přesvědčivý především v niternějších polohách, nicméně coby drsnému kápovi neustále pokřikujícímu nadávky mu schází strach nahánějící jiskra. To ovšem mohlo být i záměrem, aby ještě lépe vynikl rozpor mezi Eismayerovou sebeprezentací a jeho pravou náturou. Luka Dimic mu coby živelný Mario zdatně sekunduje a na plátně to mezi nimi uvěřitelně jiskří.

Co se režiséru Davidu Wagnerovi bez pochyby vydařilo, je podotknout fakt, že vojáci (a potažmo kdokoliv s jakákoliv jinou profesí) jsou různorodí lidé, jejichž profesionální hodnota by se neměla odvíjet od sexuální orientace. Tuto zcela jasnou, jednoduchou, avšak zdaleka ne všemi přijímanou pravdu, Wagner vykreslil zručně a naprosto srozumitelně. Eismayer rozhodně patří mezi ty nejlepší snímky, které letošní Mezipatra nabídla.

• Brnoneděle 13. 11. 2022 20:30 Kino Scala KOUPIT

Eismayer (2022)

Hrdina, který se musí smířit se svou orientací navzdory drsnému prostředí není ve světě filmu nic nového; ba naopak, jedná se již o klasické schéma spousty LGBTQ+ filmů. V žádném případě to však neznamená, že by takových filmů již nebylo potřeba, jelikož coming-out v hostilním prostředí vůči homosexuálům i v dnešní době může stále být náročnou, nebezpečnou a bohužel i život ohrožující záležitostí. Snímek Eismayer je tak v daném žánru nejen kvalitním počinem, ale navrch nabízí i záblesk naděje na lepší zítřky.

Eismayer
Rakousko, 2022, 87 min
Režie: David Wagner