Do kin se o svátcích vrací jeden z nejoblíbenějších filmů z animáků o Shrekovi. V nové dobrodružné akční komedii se Kocour v botách spolu s novým psím parťákem a kočičí konkurentkou probíjí blíž a blíž bájné hvězdě přání, které mu má pomoci vrátit se k životu, který vedl dřív… k čemuž, jak asi tušíte, nakonec úplně nedojde.
Všechny ty bitvy a dobrodružství jsou sice psina, ale pořádně nebezpečná. Věhlasnému Kocourovi v botách tak po letech bojů zbývá poslední z jeho devíti životů, a to zrovna když po něm pase tajemný lovec odměn, Zlatovláska s třemi medvědy a velký Jack Hopper, pohádková obdoba marvelovského Sběratele, který má ve své bezedné vittonce schovanou nejednu kouzelnou zbraň a proprietku. Vydává se proto na skoro až videoherní cestu, na které se musí prokousat a prošermovat nejednou překážkou.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Kocour po grimmovsku[/pullquote]Ústřední, skoro až grimmovské téma o strachu ze setkání se smrtí v kombinaci s řádně strašidelným hlavním záporákem zrovna tak napovídají tomu, že nejnovější dobrodružství Zorrem inspirované čičiny míří spíš na starší děti. Rodinné vtípky jako kočičí battle v roztomilosti tu sice nechybí, stejně jako roztomilý štěněčí side-kick, ale i ten se v průběhu stopáže vytasí s dost morbidní historkou. Pohůnci jednoho z padouchů padají jako mouchy, občas to v zápalu boje schytá i nějaký ten civilista a vůbec, Poslední přání umí být na rozjařenou pohádku místy docela drsná podívaná.
Týká se to i vtipů. Shrekovské úchylárny tu sice navzdory mnoha pomrknutím na původní sérii chybí, humor nového Kocoura ale umí být nečekaně černý; jednou z nejzábavnějších sekvencí ostatně je montáž osmi bolestivých skonů, které fousatého šermíře přivedly k jeho poslední štaci. Hrdina navíc má slabost pro kočky všeho druhu, chlastá jeden panák smetany za druhým a bojuje s osobnostní krizí. Kromě něj totiž ve filmu opakovaně umírá i jeho sebeúcta, když je nucen uchýlit se k dožití u postarší kočičí dámy, tupému žraní granulí a vykonávání potřeby na veřejném kočičím záchodku. Jeho vyhořelý cynismus pak dost možná ocení spíš dospělý doprovod, než rozjívené ratolesti.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Neslýchané, nevídané[/pullquote]Český dabing, ve kterém je film v českých kinech výlučně k vidění, pak je nepřekvapivě perfektní. K mikrofonu se samozřejmě vrátil Aleš Procházka, dvorní dabér Antonia Banderase, který Kocoura namlouvá už od roku 2004, kdy se poprvé objevil v druhém Shrekovi. Roli si evidentně i poněkolikáté dost užil, a na výsledku je to znát. Skvěle ke svým postavičkám sednou i Daniel Krejčík v roli zábavného vypelichaného štěněte Perrita nebo Johana Krtičková, která od původní Florence Pugh v češtině převzala oráchlou Zlatovlásku.
Namísto okoukané tradiční 3D animace či snahy o co největší realističnost v Dreamworks sáhli po výtvarnějším, stylizovanějším, zářivě barevném pojetí, a je třeba říct, že nový Kocour díky tomu vypadá skvěle a hravě. Tvůrci si navíc hrají s nižším snímkováním podobně, jako oscarové Paralelní světy, a podobně jako v pavoučím animáku se Poslední přání ve správně ujetých akčních scénách vizuálně blíží komiksům či anime. Jsme zvědaví, jestli tvůrci podobně přistoupí i k chystané plnohodnotné pětce Shreka, vstříc které chlupatý hrdina s novými parťáky na konci filmu zamíří.
Kocour v botách: Poslední přání (2022)
Příjemné překvapení. Od druhého spin-offu roky staré série by jeden nečekal poměrně svěží akční dobrodružství plné černého humoru či morbidních situací, Kocour v botách: Poslední přání ale přesně tím je. Slušně pobaví především starší diváky a díky svěží, divoké animaci u toho i moc hezky vypadá.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2022
Kocour v botách: Poslední přání | Puss in Boots: The Last Wish
Animovaný / Akční / Dobrodružný / Komedie / Rodinný / Fantasy
Premiéra: 22. prosince 2022, CinemArt
Režie: Joel Crawford
Scénář: Christopher Meledandri, Chris Miller
Hudba: Heitor Pereira
Dabují: Antonio Banderas, Chris Miller, Florence Pugh, Olivia Colman, Salma Hayek, Samson Kayo, Da’Vine Joy Randolph, Ray Winstone, Harvey Guillén
Produkce: Mark Swift
Scénografie: Guillaume Aretos
