Téma: Od Čelistí přes Indyho až po Jurský park – Jak se Steven Spielberg stal filmovou legendou

Pro tisíce fanoušků a začínajících filmařů to byla právě práce legendárního režiséra Stevena Spielberga, která je přiměla zasvětit svůj život kinematografii. Dá se tedy lehce zapomenout, že tento legendární filmový génius také nepřišel na svět s kamerou v ruce. Pohybující se obrázky mu musely teprve učarovat. Jak se vlastně z malého kluka s velkými sny propracoval až na nejslavnějšího režiséra všech dob, o tom se rozhodl povědět veřejnosti nijak jinak, než právě filmem. Ve svém nejnovějším snímku s názvem Fabelmanovi Spielberg hravě míchá fantazii s autobiografií a dokumentuje své první krůčky do továrny na sny. Pro jeho kariéru to byl ale teprve začátek. Čeští diváci už snímek mají možnost vidět, na Slovensku právě vstupuje do kin (od 8. decembra).

Ještě než začal poprvé koukat do objektivu, prožil Spielberg dětství s rodiči a třemi mladšími sestrami. Jako malý kluk se často stěhoval a preferoval samotu, jelikož ve škole čelil šikaně kvůli svému židovskému původu. S půjčenou tátovou kamerou tedy zkoušel natáčet krátké filmečky a utíkal tak do své fantazie. Umělecky založená matka Stevena v jeho zájmu podporovala, otec ale v synových hrátkách s kamerou neviděl nic jiného, než hloupý koníček, a podle svého vzoru chtěl ze syna vychovat budoucího vědce.

Steven se ale filmu držel jako klíště. I když ve škole prospíval jen s odřenýma ušima, společně se svými kamarády ze skautů vesele točil dál. Po rozvodu svých rodičů se neúspěšně pokusil přihlásit na filmovou školu, špatné známky mu ale tuto šanci překazily. Svým krátkometrážním němým filmem Amblin‘ ale dokázal udělat dojen na vedoucího studia Universal a dostal tak svou první práci jako televizní režisér.

Poprvé za kamerou

Přestože pro studio pracoval spíše jako řemeslník a na vlastní projekty zatím neměl peníze, udělal si Spielberg poměrně rychle dobrou reputaci jako zkušený, spolehlivý a hlavně talentovaný režisér. Zrežíroval například vůbec první epizodu Columba a několik televizních filmů. Jeho první celovečerní snímek promítaný v kinech, Sugerlandský expres, sice finančně neuspěl, režisér se ale díky němu dostal do širšího povědomí a sklidil za svou práci solidní porci chvály.

Studio se to tedy rozhodlo se Stevenem risknout ještě jednou a najali si ho na žraločí film Čelisti. Během natáčení jim ale mladý umělec příliš radost nedělal. Nejenže byla produkce extrémně náročná, neustále během ní vypovídala technika a umělý žralok zarytě odmítal fungovat. Spielberg také protáhl natáčení o více než sto dní a rozpočet téměř zdvojnásobil. Jakmile ale Čelisti vstoupily do kin, situace se obrátila o sto osmdesát stupňů.

Génius na vzestupu

Spielbergův žraločí thriller totiž nalákal do kin rekordní počty diváků, vyhrál tři Oscary a prakticky přes noc vytvořil pojem velkofilm. Namísto toho, aby chytil příležitost pod krkem a okamžitě začal makat na pokračování, se ale režisér rozhodl natočit své první sci-fi, Blízká setkání třetího druhu, pro které si i napsal vlastní scénář. Film sice netiskl peníze tak jako Čelisti, diváci si jej ale užili a Spielberg obdržel svou první oscarovou nominaci za režii. Jeho následný výlet do komediálního žánru s filmem 1941 se ale příliš nepovedl, rozhodl se tedy pro netradiční krok.

Vyjel si na dovolenou se svým dlouholetým přátelským rivalem Georgem Lucasem, novopečeným otcem Star Wars, a společně přišli s nápadem na nebojácného archeologa a jeho dobrodružství. V roce 1981 pak do kin vtrhl další megahit Dobyvatelé ztracené archy a svět se poprvé seznámil s doktorem Indianou Jonesem, který se pod Spielbergovou taktovkou vrátil do kin ještě třikrát ve filmech Chrám zkázy, Poslední křížová výprava a Království křišťálové lebky.

Steven Spielberg si tak připsat další megahit a pro studia i diváky se jeho jméno začínalo stávat synonymem pro skvělou rodinnou zábavu. Jeho návrat k science fiction žánru s E.T. Mimozemšťanem opět sklízel chválu a čekaly se na něj fronty. V roce 1984 si pak Spielberg založil vlastní produkční studio Amblin Entertainment, pojmenované po jeho prvním úspěšném filmečku, a jako producent se podílel na takových hitech jako Návrat do budoucnosti nebo Falešná hra s králíkem Rogerem. Od režie si ale neodpočinul ani omylem, během 80. letech totiž dokončil svou trilogii o Indianu Jonesovi a natočil ještě filmy Purpurová barva nebo Říše slunce.

Umělec i bavič

Zlatým obdobím se ale pro Spielberga staly devadesátky. Už odmalička ve svých snímcích často zpracovával válečnou tématiku, na jeho židovskou rodinu měla totiž válka nesmírný dopad. Jednalo se pro něj tedy o velmi osobní téma a za obě svá válečná dramata, Schindlerův seznam i Zachraňte vojína Ryana, vyhrál režisérské Oscary. Od války si ale odskočil také k režírování dalšího veleúspěšného hitu, Jurského parku, v němž nastolil nový standard pro úroveň vizuálních efektů. Pokladny kin opět praskaly ve švech.

V žánru sci-fi Steven evidentně našel zalíbení, po přelomu tisíciletí se mu totiž věnoval dál. Postupně tedy natočil snímky A.I. Umělá inteligence, Minority Report, Válka světů nebo čtvrtého Indyho, do nějž namísto fantasy tentokrát zakomponoval spíše vesmírnou zápletku. Soudě podle filmů jako Mnichov nebo Válečný kůň jej ale nepustila ani fascinace válkou. V posledních letech už se Steven Spielberg věnuje převážně rodinným filmům ala Tintinova dobrodružství či Ready Player One, díky svému jménu už si ale může hlavně plnit vlastní umělecké sny.

Před rokem si tedy poprvé natočil vlastní muzikál West Side Story a nyní se rozhodl povědět veřejnosti také něco o sobě skrz velice osobní Fabelmanovi, kteří jsou právě teď k vidění v kinech. Doufejme, že si pro nás pan Spielberg v budoucnu ještě něco přichystá. Režisér s podobnou kariérou se totiž jen tak nenajde.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: A.M.P.A.S., Warner Bros. Discovery, Vertical Entertainment, Forum Film, Totalfilm Media © 2022