Exkluzivně: S Jamesem Cameronem o nových technologiích a ekonomice pokračování Avatara

Avatar: Way of Water znovu posouvá hranice filmařsky možného. V další, tentokrát tříhodinové cestě na planetu Pandora spolu s hrdiny objevíme její podmořský svět, který je vyvrcholením režisérovy lásky k oceánu a fascinace jeho kypícím životem. Total Film se tedy do zákulisí příprav jeho nového filmu ponořil spolu s Jamesem Cameronem.

James Cameron má dobrý důvod, proč se k Zoomu s Total Filmem připojil o 15 minut později. Známý perfekcionista na zdokonalování svého filmu vynaloží každičkou možnou minutu. „Nejde o to, že bychom nestíhali,“ usměje se. „Otázka je, jestli v hotovém filmu někde zůstanou malé kompromisy, kterých si stejně všimnu jen já.

Cameron nikdy nedělal nic napůl, a pokračování Avatara jsou ultimátním příkladem jeho posedlosti posouvat na stříbrném plátně hranice možného. Uvedení prvního filmu před lety provázela velká skepse, byl to z velké části ale neuvěřitelně detailní a k životu pečlivě přivedený svět planety Pandora, díky čemu tak zarezonoval.

Diváci se za modrými Na’vi vraceli znovu a znovu, aby si jejich okolí užívali v tehdy ještě neokoukaném 3D, což v následujících letech spustilo v kinech lavinu nepovedených tmavých mazanic. Někteří z nich dokonce po útěku do Cameronovy filmařské fantazie zažívali při návratu do běžného života úzkost.

Kudy a kam dál?

O nevyhnutelných sequelech tržební hitparády se přitom začalo mluvit ještě před uvedením jedničky, Cameron počítal alespoň s dvěma pokračováními už v roce 2006. Následně vznikly tisíce stran treatmentů a návrhů na nové příběhy, díky čemuž se ale počet dalších plánovaných filmů zdvojnásobil na čtyři. „Vždycky jsem říkal, že nemá smysl troškařit,“ zasměje se Cameron s nonšalantním apetitem někoho, kdo si ve fastfoodu přidá. „Ptal jsem se sám sebe, proč Pandoru nerozvinout v pohlcující svět, jaké máme ve Star Wars nebo adaptacích Tolkiena. Nápady by byly, potenciál taky.

Režisér se nechal inspirovat svou zkušeností z televize, vzal si k ruce tým scenáristů a společně začali pořádat brainstormingová sezení, z nichž postupně vzešly scénáře dalších příběhů. Jeden z nich, původně zamýšlený druhý díl dějově předcházející aktuálnímu Way of Water, nakonec s podtitulem The High Ground vychází jako komiksová kniha, protože navzdory fantastické akci a silnému příběhu nesplňoval Cameronovu podmínku rozpracovávat i duchovní stránku originálu.

Vzhůru pod hladinu

Původní plán byl realizovat jejich produkci najednou, nakonec se ale na Novém Zélandě natočila „jen“ dvojka s trojkou a začátek čtyřky. „Věděl jsem, že něco takového vyžaduje oběti. Musel jsem utnout menší projekty, co jsem dělal bokem,“ komentuje takový závazek Cameron, asi jediný člověk na planetě, který si může dovolit popsat expedici na dno Mariánského příkopu jako “menší projekt bokem.”

Jeho fascinace oceánem a podvodním životem se, jak ostatně podnázev napovídá, ve Way of Water naplno projeví. Natáčení rozsáhlých sekvencí pod hladinou probíhalo ve vybudované nádrži, napodobující pohyby vln. Klíčovou výzvou pro obsazení se tak stala nutnost hrát i několik minut pod vodou bez možnosti používat kyslíkové bomby, protože dýchací maska zakrývající obličej by znemožnila snímání jejich mimiky.

Kate Winslet tak na place trhla rekord Toma Cruise, když pod vodou vydržela neuvěřitelných sedm minut a čtrnáct vteřin. Zoe Saldana naproti tomu má z vody veliký respekt, což se v příběhu projevuje na její postavě Neytiri.

Triková revoluce

V celém filmu pak jsou pouhé dva záběry, které nevyžadovaly počítačovou postprodukci, a i ty bylo potřeba barevně doladit. Studio Weta před třinácti lety prvním Avatarem nastavilo nový standard speciálních efektů, a jejich práce na sérii od té doby defacto neustala. Dlouhé roky tak jeho vývojáři psali pro Camerona nový software, který mu ve Way of Water pomohl zrealizovat novou vizi.

Cílem bylo nejen zdokonalení detailnosti a hloubky obrazu a fotorealističnosti Na’vi i všech tvorů na plátně, ale i zbrusu nové možnosti. Jednou z novinek, která bezpochyby změní průmysl podobně, jako před lety Cameronův vynález malé kamerky snímající hereckou miminku, je technologie live depth composing. Ta filmařům umožňuje vidět v reálném čase postavy a digitální tvory bok po boku, jako by je kamera skutečně natáčela.

Výsledný tvar do kin podobně jako jednička dorazí v několika verzích, nikoli pouze ve standardním 2D a 3D. Dolby Atmos, nebo 5.1 zvuk? 2K, nebo 4K? Film v některých verzích v závislosti na technickém vybavení kina částečně využije i formát vysokého snímkování, tedy promítání ve 48 snímcích za sekundu namísto standardních 24. „Podvodní 3D a high frame rate si spolu sednou jak zadek na nočník. Je to snový, neskutečný zážitek,“ rozplývá se režisér.

Budu to dělat, dokud nebude hotovo, případně dokud nám trh neřekne, že je hotovo. To jsou dva velmi odlišné výsledky.“ Cameron vždycky věděl, v jak nelehké situaci pro kinematografii svůj nový film pouští do světa; stejně tak věděl, že kasovní výsledky Way of Water ovlivní budoucnost celé série a to, jestli ji do konce 20. let budeme pravidelně vídat v kinech. „Možná za pár měsíců zjistíme, že se Avatar nevyplatí a že bude lepší příběh zavřít jako trilogii,“ připouští Cameron.

Aby také ne, když náklady na všechny čtyři sequely mají dosahovat astronomické miliardy dolarů. „Svět se od doby, kdy jsem ty filmy psal, dost posunul. Po pandemii a všem to streamování si třeba ale lidi vzpomenou, o čem návštěva kina je. Tenhle film na to má, otázka je, jestli to už není všem definitivně u p*dele,“ odfrkne si režisér, který pro slovo nikdy nechodil daleko.

Známý ale je i pro svůj byznysový čuch a neskutečně úspěšné portfolio. Se svými filmy velmi zřídka šlápl vedle – takže definitivně u p*dele jeho novinka asi leckomu nebude.

Cameron je na druhé díly mistr; stačí si vzpomenout na Vetřelce nebo Den zúčtování. „Ve dvojkách musíte lidi překvapit, ale ne tak, abyste je odradili,“ vysvětluje. „Musíte jim připomenout, co je kdysi bavilo, díky čemu se jednička povedla. Musíte to ale udělat nečekaným způsobem a vzít diváky někam, kam to nečekají.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
zdroj: Total Film
foto/video: Disney, Falcon, Totalfilm Media © 2022