Muž jménem Otto: Tom Hanks jako stárnoucí bručoun oživuje švédský hit (recenze)

Deset let stará švédská kniha Muž jménem Ove se rychle stala bestsellerem. Příběh starého prudiče, který smrtí manželky přišel o veškerou radost v životě, se tedy rychle dočkal úspěšné filmové verze. Tohohle malého fenoménu si všimli i za oceánem, a studio Sony rychle nakoupila práva na adaptaci knihy za horentních 60 milionů dolarů. Po překřtění titulního bručouna na Ottu tak do kin právě míří nová adaptace knihy s Tomem Hanksem v hlavní roli.

I když z práce již odešel, aby nemusel poslouchat nekompetentního mladého šéfa, budík mu každý den zvoní v 5:30. Musí totiž stihnout pochůzky po sousedství a pedantsky kontrolovat obsah popelnic, odklidit případné psí výměšky a odházet příjezdovou cestu. Obvykle u toho vynadá dvěma až třem sousedům, co zrovna mají tu smůlu, že prochází nebo projíždí kolem.

Tom Hanks je ve své novince, kterou zároveň produkuje, jako protivný protagonista obsazen proti typu. Proslavil se koneckonců díky zástupu správňáckých chlápků od vedle, které během své kariéry stihl ztvárnit. Otto je možná od vedle, správňácký ale určitě ne.

Nová adaptace švédské knihy pak podobně jako verze z roku 2015 s obsazením hlavní role stojí a padá. Stejně jako Rolf Lassgård, představitel Oveho z původního filmu, se naštěstí Hanks může opřít o své obří charisma, bez kterého by jeho stárnoucí mizantrop dost možná rychle po začátku filmu zapadl do hlubin nesnesitelna.

Mladšího Otta si ve flashbacích mimochodem zahrál Hanksův syn Derek, kdyby vám snad jejich podoba přišla nápadná.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vecino loco[/pullquote]K obměkčení diváka i zahořklého páprdy je zapotřebí až dobrosrdečná vedlejší postava. Když se do domu naproti nastěhuje nešikovný ajťák Tommy a jeho velmi těhotná manželka Marisol s dvěma dětmi, začne tvrdá slupka okolo Ottova velkého srdce přeci jen trochu povolovat.

Podle očekávání tak díky ní si konečně zase začne všímat každodenních milých momentů, které mu takovou dobu byly šumafuk. Mariana Treviño je v roli laskavě asertivní maminy, která se do Států přistěhovala z Mexika, naprosto okouzlující a film si chvílemi krade pro sebe.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Srdce na správném místě[/pullquote]Mexičtí přistěhovalci nahradili íránské sousedy, transgender nahradil homosexuála, Ottův zájem o auta zase Oveho lásku k vlakům. Americká adaptace oproti švédskému předchůdci mění některé reálie a lehce rozvíjí vedlejší linku o chamtivých realiťácích, snažících se houževnatého seniora i některé jeho sousedy vystěhovat. Jinak je ale pointa i drtivá část originálu s remakem skoro totožná. Co fungovalo ve švédské verzi, funguje i zde, snad jen celkovou náladou se obě verze lehce liší.

Režisér Mark Forster už například v Hledání Země Nezemě ukázal, s jakou lehkostí dovede zachytit vážné situace. Otto se v průběhu filmu ve snaze jít tam nahoru za milovanou manželkou opakovaně pokouší o sebevraždu, řízením osudu se mu ale nepodaří ani oběsit, ani zastřelit. Samozřejmě u těhle pokusů nezapomíná na igelit či noviny, aby u toho zbytečně nezasvinil pečlivě udržovaný byt. Podobná černohumorná odlehčení mohou na některé diváky působit jako tonální binec, filmu se ale většinou daří humor a melancholii balancovat velmi zdárně.

K tomu se Hanksova novinka prostřednictvím svých postav a jejich problémů dotýká třeba i krize bydlení, eutanázie, nebo sexuální diskriminace. Žádné z těchto témat ale zvlášť nepitvá, Muž jménem Otto chce navzdory všem popisovaným bolestem být pohodovou podívanou. Výsledek je možná lehce bezzubý a předvídatelný, zároveň ale upřímný a zvlášť v momentech vdovcova truchlení a vzpomínání i pořádně dojemný. Bez přehnaného sentimentu se mu totiž daří ukazovat prostou pravdu o tom, jak důležité je posouvat se navzdory stesku dál a pomáhat bližnímu svému, i kdyby jen vlídným slovem.

4

Muž jménem Otto (2023)

Tom Hanks v hlavní roli prudérního seniora přibližuje novým divákům švédskou předlohu plnou melancholie i humoru, která je v podstatě celovečerní obdobou úvodní montáže ze Vzhůru do oblak. Směřování příběhu o ztrátě celoživotního partnera a zatvrzelosti vůči světu lze při sledování odhadovat dopředu a jeho poselství už jsme slyšeli mockrát. Přesto je Muž jménem Otto povedenou pohodovou podívanou, která vás rozesměje i dojme.

foto/video: © Falcon 2023

Muž jménem Otto / A Man Named Otto
Premiéra: 2. února 2023