Recenze: Vřískot 6 drží kvalitu předchozího dílu, fandům udělá radost

Stejně jako ve skutečnosti, i ve filmovém světě Vřískotu uplynul od posledního krvavého řádění ve Woodsboro rok. Tara a Sam Carpenterovy se rozhodly nechat krví nasáklé městečko za sebou a začít nový život mezi desítkou milionů lidí v New Yorku, kde se před případnými následovníky vraždících magorů v masce přeci jen schováte snadněji… Ne?

Větší město, větší psychouš (foto: Forum Film)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Koledu, nebo něco provedu[/pullquote]Možností newyorského prostředí nový Vřískot využívá tak napůl, naháněčku po Times Square nebo finále na střeše Empire State Building určitě nečekejte. Boj s Ghostfacem zůstává při zemi a scény ve večerce nebo postranní uličce jsou fajn, ale mohly by se vlastně odehrávat i kdekoli jinde. Dokládá to ostatně i fakt, že se vzhledem ke skromnému rozpočtu nenatáčelo na skutečném Manhattanu, ale v kanadském Montrealu. Největším přínosem velkoměstského zasazení se tak stává scéna v metru, ve kterém v halloweenský večer s vystrašenými hrdiny cestuje i několik koledníků v masce Ghostface, díky čemuž vy ani oni netušíte, kdy a jestli rána nožem přijde.

Skutečný Ghostface se pak notně přiučil od Terminátora a pro svou oběť si tentokrát jde opravdu nekompromisně a vraždí jako o život. Neštítí se vzít do ruky brokovnici ani likvidovat kolemjdoucí, kteří se mu při honu na hlavní hrdiny připletou do cesty. Kromě kreativity jednotlivých mordů pak pobaví i nesmrtelnost některých postav, kterým se opakovaně daří rozdýchat i ty nejošklivější bodance.

Výsledkem je každopádně hned několik sakra zábavných i napínavých scén, při kterých si film hraje s divákovým očekáváním. Do paměti se kromě zmíněného metra zaryje třeba útěk po žebříku a naprosto perfektní úvodní dvacetiminutovka, která vrší zvrat na zvrat, srší sebeironií a hezky odkazuje na úvod úplně prvního filmu. Je skoro škoda, že po tomhle začátku film sklouzne do klasičtějších slasherových vod.

Mimochodem, pokud nemáte daleko do Prahy a láká vás vyzkoušet atrakci 4DX, Vřískot 6 je k tomu super příležitost. Pohyby sedaček i spršky kapek formát využívá dost kreativně a některým scénám přidává na intenzitě.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Sequel requelu[/pullquote]Meta rovina a rýpání do celé série i žánru možná v šestém Vřískotu působí lehce mechanicky, tahle sebekritika a sebereflexe je ale i na pošesté zábavná. Znalost předchozích filmů je tentokrát poměrně stěžejní, a navzdory snaze tvůrců vše přiměřeně vysvětlit bude zážitek nových diváků z filmu poloviční. Hodně se tu mluví o předchozích vraždách, vztazích k původním postavám, a část filmu se odehrává v regulérním muzeu plným replik ze starších dílů. Soudě podle reakcí Vřískotem nepolíbených kolegů po premiéře se ale v ději dá bez problémů orientovat i bez úplného chápání všech narážek.

Dosavadní herecká tahounka celé série, Neve Campbelle, vůbec poprvé kvůli finančním neshodám s producenty tentokrát nedorazila; absence její hrdinky Sidney je ale smysluplně vysvětlena jednou větou, která nechává prostor pro její návrat do budoucna.

Série tak stojí a padá zejména na bedrech nových hrdinek, přičemž producenti musí děkovat nebesům za obří oblibu Jenny Ortegy, která se díky netflixovské Wednesday mezi jednotlivými filmy stala miláčkem cílového publika. Ve filmu je samozřejmě perfektní, snaží se ale i Melissa Barrera jako její sestra a nová protagonistka celého Vřískotu. Oběma to sluší a obstojně zvládají i dramatičtější scény. Věříte jim i drsnější momenty, kdy se rozhodnou vzít situaci a kudly do vlastních rukou.

Všechno samozřejmě spěje k tradičnímu stržení padouchovy masky a následnému zlověstnému monologu a srandovnímu záporáckému přehrávání. Otázka je, jestli i po pěti filmech lze vymyslet úplně uspokojivé odhalení Ghostfaceovy identity. Všechna ta osudovost, odkazování k předchozím filmům a vrahounova posedlost jeho předchůdci působí skoro jako vyvrcholení celé série, sedmička je ale oficiálně v přípravě a měli bychom se jí dočkat zase za rok.

Závěr sice naznačuje svěží směr, kam by další filmy mohly směřovat, i tak ale bude zajímavé sledovat, jak a jestli se tvůrcům bude dařit naplňovat rostoucí divácké očekávání, ze kterých si několikrát dělá srandu.

3.5

Vřískot 6 (2023)

Vřískot 6 potěší zejména fandy série a obecně slasherů, kterým několikrát vykouzlí dementní úsměv. Možná se mohl vydat nečekanějším směrem, který naznačovala parádní úvodní dvacetiminutovka, alespoň si ale drží kvalitu nastavenou bezvadným minulým dílem. Z čerstvého oznámení sedmičky máme každopádně jedině radost.

foto/video: © Forum Film 2023

Vřískot 6 / Scream 6
Horor / Slasher