Recenze: Slovenská komedie Invalida je černohumorná jízda na motorovém vozíku

Dispečink? Dispečink! V muzeu se střílí!” Že něco je jinak prozradí už úvodní vteřiny Invalidy, kdy speciální jednotky mezi hromadou těl najdou jednoho přeživšího… cikána Gaba (Zdeněk Godla) v esesácké uniformě. Nestává se každý týden, že českou či slovenskou kinematografii pročísne povedená žánrovka s výrazným ksichtem, rytmem a kapku hraničním humorem. Režisérovi Jonáši Karáskovi se to povedlo.

Inkluzivní film

Pamatujete na vypravěčské sekvence z Ant-Mana, ve kterých Michael Peña sekal historky jen velmi vzdáleně relevantní tomu, na co byl zrovna tázán? Nějak tak je rámován celý Invalida. Výslech Godlovy postavy, který má divákům i policii masakr v muzeu objasnit, s odpověďmi na nejpalčivější otázky rozhodně nespěchá. A je to dobře, protože tohle vyprávění si vyslechnete rádi a s pitomým úsměvem.

Na prapočátku téhle řady nešťastných příhod bylo jedno rádio prohozené oknem. Zdánlivě nevinný výbuch vzteku cholerického údržbáře Laca (Gregor Hološka) vede ke ztrátě rodiny, potyčce s několika podvodníky z videopůjčovny a následně i k indispozici jeho dolních končetin. Krvavá vendeta a snaha vzít spravedlnost do vlastních rukou na vozíku ale není žádná sranda. Tedy pro něj. Zvlášť v devadesátkovém maloměstě plném dveří, obrubníků, schodišť a obzvlášť zákeřných páternosterů. Na invalidy totiž, jak ve filmu zazní, stejně jako na cikány nikdo nemyslí. Celé situaci nepomáhá ani krádež Štefánikovy čepice z muzejní vitríny a zkorumpovaný nový starosta, jehož billboardy výmluvně hlásají, že postaví město na nohy.

invalida

Trefa do černého

Než divákům přiroste k srdci, není to s takhle protivným titulním invalidou těch sto minut úplně snadné vydržet. Stojí to ale za to. Už jen kvůli dynamice mezi ním a jeho nově nabytým romským kamarádem Gabem, který ve své bezelstnosti na policejní stanici prohlašuje, že když ho do prdele pošle Laco, tak se do ní těší. Není divu, že dvojici detektivů, ironicky si přezdívajících Dempsey a Makepeacová, už z toho všeho tečou nervy.

Tihle všichni ze sebe nejen sypou správně slovensky úderné hlášky, nadávky a lakonická moudra. Objevují se ale i v absurdních situacích, které si sice nezadají s úchylárnami z ranku Párty Hárder, hojně skloňovaná “nekorektnost” jim ale rozhodně neschází. Našincům poměrně neznámý scenárista Tomáš Dušička se černého humoru rozhodně nebojí. Je pravda, že většina komiky filmu stojí a padá na tom, že se tu mluví sprostě, případně někam padá vozíčkář… většinou ale dopadá na úrodnou půdu.

Invalida se navíc po všech stránkách povedl i z audiovizuálního hlediska. Vymazlené obrazy hrající výraznými barvami a jejich dynamicky se měnící perspektivy od sebe oddělují vynalézavé střihy, a to všechno podbarvuje vtipný soundtrack pohrávající si se zvuky z okolí. Dobrá práca, gádžové!

Invalida (2023)

Invalida možná není žánrovou revolucí a jeho humor není nejsofistikovanější, těch kompetentně natočených a uvolněných sto minut černohumorné gangsterky je ale v československém kontextu vítaným zpestřením.

foto/video: CinemArt © 2023

Invalida
Premiéra: 20. dubna 2023, CinemArt