Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm má za sebou velké finále. V aule Liberecké technické univerzity včera proběhlo slavnostní předávání cen v mezinárodních soutěžích jednotlivých filmových i herních kategorií. V mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 10 celovečerních filmů, 36 krátkých filmů, 35 filmů studentských, 22 videoklipů, 23 abstraktních a nenarativních snímků a 12 VR filmů. V mezinárodním klání soutěžilo také 15 počítačových her.
Cenu v mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro dospělé diváky získal film nezávislé lotyšsko-americké autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím, porota jej ocenila slovy „Tento umělecky a technicky příkladný snímek byl vybrán, neboť považujeme za důležité, že změní mnoho lidí a osvobodí mnoho duší.“
Cenu pro nejlepší celovečerní film pro děti porota udělila francouzskému filmu Myška a medvěd na cestách (režie Jean-Christophe Roger a Julien Chheng), na němž porotci ohodnotili to, že je „krásně zpracovaný, vizuálně rozkošný, okouzlující, hluboce dojemný i aktuální. Jeho zpracování není didaktické, ale hovoří o důležitosti boje za svobodu projevu a proti restriktivním totalitním režimům. Obsahuje však také témata osobní zodpovědnosti, důležitosti řešení rodinných problémů a péče o láskyplný vztah. Tento vztah považujeme za obzvláště dojemný a upřímný: trvalé pouto mezi oběma hlavními postavami, které je zároveň rodičovské, zůstává cenné a jedinečné.“
V kategorii krátkých filmů zvítězil snímek portugalského režiséra João Gonzaleze Obchodníci s ledem. Porota své rozhodnutí zdůvodnila takto: „Je to příběh dojemného a důvěrného vztahu mezi otcem a jeho potomkem, kteří se společně musí vypořádat se ztrátou a postavit hrozbě. Příběh je podán jednoduše a něžně, ale působí na naše základní instinkty.“
Mezi studentskými filmy si porotci vybrali film z Tokijské univerzity múzických umění Dům ztracené naděje režiséra Jinkyu Jeona, který vypráví působivý a lehce mrazivý příběh ošetřovatele a klientů pečovatelského domova. Porota příběh i jeho zpracování ocenila slovy: „Tento překrásně animovaný film vnímavě zpracovává těžké téma se soucitem a pochopením pro traumata staré generace.“
Mezi nenarativními a abstraktními animacemi získal cenu snímek Jeskyně útržků čínské režisérky Caibei Cai, oceněné ve stejné kategorii již v roce 2019. Cena za nejlepší videoklip zůstává stejně jako v předchozím roce doma, získalo ji totiž video Lenka Dusilová: Białe konie režiséra Miloslava Friče. V kategorii VR filmů uspěli němečtí režiséři Pedro Harres a Andre Correas s filmem Z hlavního náměstí. V soutěži počítačových her v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti zvítězil projekt izraelského studia Happy Juice Games Lost in Play a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší hra Pentiment z amerického studia Obsidian Entertainment. V průběhu festivalu o jedné ceně rozhodli svým hlasováním i diváci. A jimi udělovanou diváckou Cenu Libereckého kraje získal maďarský celovečerní film Čtyři duše kojota.
Letošní Anifilm proběhl v Liberci ve dnech 2. až 7. května. V mezinárodní a národní soutěži se jako každý rok představila ta nejlepší a nejnovější tvorba, která v současné světové animaci vzniká. Hlavním tématem nesoutěžního programu byla japonská animace a to v jejích nejrůznějších podobách – od bytostně autorské až po populární anime. Díky tomu bylo možné se v Liberci osobně setkat i řadou japonských tvůrců, mezi nimiž nechyběl legendární tvůrce Kódži Jamamura. Ten na festivalu kromě filmů představil i své kresby, a to na výstavě s názvem Čtyři oka mžiky v Oblastní galerii Liberec. Z Japonska dorazili také Mirai Mizue a Sarina Nihei, kteří jsou představitelé nové a oceňované japonské animace a na Anifilmu zasedli v porotách i představili vlastní tvorbu.
Jako porotci festivalu do Liberce na Anifilm zavítali další osobnosti světové animace, mezi nimiž nechyběli John Stevenson, nominovaný na Oscara za film Kung Fu Panda a Kim Keukeleire, hlavní animátorka filmů Wese Andersona či Guillerma del Tora. Do Liberce doprovodili své soutěžní filmy i mnozí režiséři, v Liberci tak bylo možné potkat Jeana Christophera Rogera (Myška a medvěd na cestách), Rasmuse A. Siverstena (Tři zloději a lev) nebo Nikitu Diakura (Salto vzad). Na Anifilmu byla předána ještě jedna cena: Cena za celoživotní přínos animovanému filmu, kterou si od festivalu převzal animátor Alfons Mensdorff-Pouilly, který na festivalu osobně uváděl své filmy a také vedl animační dílnu.
Anifilm ale není jen o setkáváních s celebritami animovaného světa, ale především o filmech a animované tvorbě v mnoha dalších podobách. Dětskému divákovi byly určeny programy Animo a Škola animace za podpory Nadace PPF. Téměř každý den zakončila tradiční půlnoční dávka filmů děsivých i lechtivých, ke stému výročí založení Českého rozhlasu nechybělo pásmo animovaných filmů s rádiem v hlavních rolích, na libereckém historickém náměstí proběhla přehlídka Bilance, rekapitulující loňskou animovanou celovečerní sezónu. S doprovodem živé hudby se promítaly raritní snímky tuzemských amatérských filmařů od 30. do 90. let minulého století. V sekci Narozen v Liberci festival připomenul osobnost herce Oldřicha Kaisera. Anifilm nezapomněl ani na letošní sté výročí významných českých tvůrců – režiséra Břetislava Pojara a výtvarníka Miroslava Štěpánka. Industry program nabídl řadu prezentací, master classů a přednášek. Game zóna byla věnována prezentaci a hraní soutěžních her. Nechyběly ani výstavy, koncerty, loutkové divadlo, animační stop-motion dodávka ANICIRCUS nebo víkendové dabingové studio České televize.
Festival by pochopitelně nedával žádný smysl bez toho nejdůležitějšího – všechny programy letošního Anifilmu navštívilo přes 35 000 diváků. Ti se už můžou těšit na příští ročník, který začne na den přesně za rok a proběhne 7. – 12. května 2024.
-red-
zdroj: Petr Slavík
foto/video: Anifilm, audio: Totalfilm Media © 2023