Do kin se vřítilo další Rychle a zběsile a my shledali, že stejně jako tvůrci vzali znovu ty stejné povědomé ingredience série a jen lehce je poupravili, mohli bychom i my v podstatě kompletně zrecyklovat recenzi na předloňskou devítku. Nové dobrodružství rodiny Dominica Torretta je stále stejně nařachaným a zábavným akčním výplachem ignorujícím logiku i přírodní zákony, jak jste zvyklí, a ředí ji stále ta samá směšně patetická poselství. Nejnovější díl nicméně provázelo zajímavé novum v podobě turbulentní výměny režiséra a konečně i chystání se na nevyhnutelný konec celé frančízy. Nahlédněte tedy při příležitosti premiéry s Total Filmem do zákulisí téhle vysokooktanové jízdy.
Bylo krátce před půlnocí 28. dubna 2022, když režisérovi Louisi Letterierovi zazvonil telefon, který zásadně protočil otáčky dalšího roku jeho života. Jen pár hodin předtím totiž veterán série Rychle a zběsile, Justin Lin, odešel z produkce desátého dílu téhle rodinné ságy. Studio potřebovalo nového režiséra, a potřebovalo ho rychle.
„Zavolal mi prezident Universalu, Peter Cramer. Byl jsem přesvědčený, že volá omylem z kapsy,“ vrtí hlavou Leterrier. Noční hovory ze soukromých čísel nejvyšších studiových hlavounů nejsou normou ani v Hollywoodu. „Řekl mi, o co jde, a zeptal se, jestli můžu do pěti ráno přečíst scénář a dorazit na schůzku.“ Leterrier si s touhle sérií několikrát málem zadal už v minulosti, byl totiž jeden z kandidátů na režii Tokyo Driftu, Hobbse a Shawa a osmého dílu. Po dvou přečteních scénáře jeho odpověď ale byla jasné… ne. „Neuměl jsem si to zkrátka představit. Točit jakýkoli film nebo seriál bez přípravy je sebevražda, natož největší film z největší akční série všech dob.“
Padesátiletý Francouz, zodpovědný mimo jiné za úspěch Jasona Stathama v Kurýrovi, přitom za sebou má už i marvelovku Neuvěřitelný Hulk nebo bizarní komedii Grimsby, ve které Marka Stronga nacpal do sloní vagíny. Brzy si uvědomil, že si takovou příležitost nechat ujít přece nemůže. „Tak jsem to vzal, sedl na letadlo a dorazil na plac. Celý ten proces trval čtyři dny. Šílenost.“
Na místě všechno probíhalo přesně, jak se režisér obával. „Rozhodně to nebylo lehké období,“ vzpomíná hlavní hvězda a producent Vin Diesel. Tou dobou se hojně spekulovalo, že Linův odchod od série zapříčinily právě spory s představitelem Dominica Toretta; maskotovi autíčkářské frančízy každopádně ale nejde upřít pořádné srdcařství. S desátým dílem údajně počítal už před mnoha lety: „Paul Walker a já jsme si jednou řekli: Nebylo by super dostat se až na desítku?“ vzpomíná Diesel s nezvyklým tónem v hlase, který od něj slyšíte pouze, mluví-li právě o milovaném zesnulém příteli a kolegovi.
Zelenou pro překonání mety desátého dílu produkce dostala už dvanáct týdnů od startu produkce předchozí devítky. Původně mělo jít o velkolepé finále, brzy se ale podle Diesela ukázalo, že příběh potřebuje „víc prostoru, aby uspokojivě dojel do cíle.“ Jako producent pak prý nikdy nepracuje usilovněji, než zpoza kamery. „Jakmile se dostanu na plac a za volant, jsem jak na prázdninách. To je ta zábavná část.“
Pro Leterriera to všechno žádná sranda rozhodně nebyla, alespoň zpočátku. Musel všeho nechat, opustit rozdělané projekty a v podstatě na koleni přepsat celý třetí akt scénáře. „V podstatě ještě u přistávání jsem zjistil, že jsme přišli o obří dálnici v Černé hoře, kolem které se točila závěrečná sekvence. Na klasickou lokační práci samozřejmě v žádném případě ale nebyl čas, takže jsme za strašného nadávání rychle hledali místo pomocí online map. Takže díky Apple, díky Google,“ směje se s odstupem.
Režisér sice měl možnost pozastavit na tři týdny produkci, film by se ale prodražil o 340 milionů dolarů a riskoval ztrátu herců s narvanými diáři, jako třeba Charlize Theron. Sešlápl proto pedál a zastávky v depu osekal na minimum. Musel tedy fungovat podle Linova původního natáčecího plánu, jednak z praktických důvodů, jednak ve snaze ctít jeho práci. „Ptal jsem se, tak jo, co mi tu po něm zbylo? Můžu vidět storyboardy? Denice? Snažil jsem se všechno nasát,“ vyprávěl Leterrier během posledních týdnů postprodukce, které měly ukončit třináct měsíců nejturbulentnější doby jeho života. „Měl jsem po Justinovi k dispozici nejlepší štáb na světě, vzal jsem je hned za své. Přišlo mi, jako bych opravdu přesedl z francouzského Renaultu do túrujícího Turbo Chargeru. Hned jsem cítil tu sílu a možnosti. Byl to adrenalin.“
Kromě proslulého pátého dílu, k jehož finále se sejfem v ulicích Rio Di Janeira se aktuální film vrací, Leterrier vyzdvihuje hlavně první a třetí přírůstek do série, na kterých cení zejména jejich relativní přízemnost, vysoké sázky a vyrovnaný tón. Snažit se ale měl vzdát poctu všem snímkům, ne jen svým oblíbeným. „Vážím si všeho, co do Rychle a zběsile jednotliví tvůrci přinesli. Počítám i Hobbse a Shawa.“ Po čase tedy znovu dojde i na trademarkový pouliční závod, když Dom musí změřit síly s novým záporákem Dantem v podání démonického Jasona Momoy. „Tohle je na tom všem fajn. Jako fanoušek série jsem do ní mohl vrátit prvky, které mi v ní chyběly.“
Momoa se pak nestačil divit, kolik kaskadérských kousků a akce si herci mohou sami vyzkoušet. „Mohl jsem si zařádit na motorce v ulicích Říma. Ty kočičí hlavy pořádně kloužou,“ směje se. Herec si pro Danteho sám vybíral nejen vozidla, ale i jejich barvy a jednotlivé doplňky. Než si konečně vybral barvu pro záporákovu sedmdesátkovou Chevy Impalu, váhal údajně mezi váce než deseti odstíny fialové. „Trval jsem na tom, že to auto bude mít barvu jako levandule. Jakmile něco nemělo pastelovou barvu, nechtěl jsem to,“ kření se. „Nechtěl jsem hrát dalšího testosteronového zabijáka, chtěl jsem, aby měl jemnější stránku. Je něčím androgenní, je zraněný, ale je obrovsky nebezpečný,“ popisuje svého sadistického excentrika s překvapením, kolik volnosti při tvorbě své postavy nakonec dostal. „Nikdo mi nerozmlouval ani nápad nosit co nejtmavší kontaktní čočky, aby Dante připomínal žraloka. Naopak, všichni mě pobízeli, ať se odvážu ještě víc!“
Po těch několika záporácích, kteří se nakonec přidali na stranu Domovy rodiny, tak má být Dante ztělesněním zběsilého zla a podle Diesela i „pravou antitezí rodiny v tom, že ukazuje, jak nebezpečný může tak vykořeněný, zanedbávaný individuál být.“
K divákově radosti je výsledkem tohohle střetu hned několik tradičně okázalých. rozmáchlých akčních sekvencí, jako je naháněčka s kutálející se tunovou námořní bombou v ulicích Říma nebo explozivní návrat na povědomý most v Riu, kde zášť Danteho vůči Domově rodině vznikla, jak se rašomónovsky dozvíme při novém pohledu na povědomou loupež sejfu z pětky. Ačkoli se tedy v mohutné ansámblovce na scénu vrací skoro všechny zásadní postavy z minulých dílů a přibyde jich několik nových, před Danetovou pomstou není v bezpečí nikdo. Leterriera na možnosti natočení filmu ostatně lákalo i to, že jde o začátek konce série, díky čemuž získal ohledně jejich osudů větší volnost.
Prozatímně vyloučil pouze návrat Briana O’Connora, který tak v desítce zase jednou dostal na starosti hlídání dětí. „Studio tehdy po Paulově smrti udělalo správný a odvážný krok nechat jeho postavu naživu,“ dumá Diesel. „Není žádný spoiler, když vám řeknu, že si nedovedu představit konec Rychle a zběsile, aniž bychom se s ní rozloučili.“
A zatímco posledních pár dní se čile šušká o nové informaci, že cliffhanger právě promítané desítky nepovede pouze k velkolepé rozlučce v podobě dílu jedenáctého, ale ještě i dvanáctého, Diesel ujišťuje, že fanouškům naslouchá nesmírně bedlivě. „Chceme to všechno uzavřít s úctou a věrností sobě sama. Všechny cesty vedly sem.“ Tak se připoutejte.
Rychle a zběsile 10 se řítí českými kiny od 18. května.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
zdroj: Total Film
foto/video: archiv, CinemArt, Universal © 2023