Ikonický hrdina v klobouku a s bičem v ruce se naposledy vrací, než Harrison Ford pověsí obě propriety na hřebík. Total Film si s hercem a režisérem povídal nejen o snaze navázat na původní filmy, ale i o vykořenění titulního hrdiny v čase a o tom, jak se na něm zub času vlastně podepisuje. Indiana Jones a nástroj osudu vstoupil do českých kin s dabingem či titulky.
„Nevěřím na kouzla, ale párkrát jsem se v životě jsem viděl věci, které nejdou vysvětlit,“ pronese Indiana Jones ve svém nejnovějším dobrodružství s podtitulem Nástroj osudu. Různá kouzla jsou přitom nesmazatelně součástí DNA téhle filmové série. Nebýt unikátní kombinace postavy a herce a nápadu a provedení, šlo by možná o sérii, co by rychle upadla v zapomění, místo toho, aby se stala etalonem žánru. To, co George Lucas se Stevenem Spielbergem s Dobyvateli ztracené archy v roce 1981 vytvořili, se nakonec ale stalo pevnou součástí filmové historie i kariéry muže, který titulního hrdinu hrál čtyřicet let. Neochotný, inteligentní, vynalézavý hrdina a jeho nekompromisní charisma vedly ke kariéře plné pokladů.
Indiana Jones s tváří Harrisona Forda se v původní osmdesátkové trilogii odehrávající se za druhé světové války postavil nacistům, šíleným kultistům, hledal artefakty, vyhýbal se balvanům, řešil hádanky… a nakonec se po časovém skoku v reálném i fiktivním světě střetl i se Sověty a mimozemšťany v patnáct let starém Království křišťálové lebky. Film z roku 2008 vydělal hezké peníze, ani lednička by nicméně Indyho tehdy neubránila před tehdejšími výbušnými recenzemi.
Když se pak začalo po odkupu Lucasfilmu studiem Disney v roce 2012 uvažovat o pátém pokračování, asi nikdo by netipoval, že si na něj počkáme tak dlouho. Prvním zázrakem byl návrat herce do jedné ze svých nejslavnějších rolí. „Vždycky jsem chtěl tuhle postavu nějak uzavřít,„ charakteristicky bručí Harrison Ford v rozhovoru, který Total Filmu poskytl v dubnu, uprostřed natáčení čtyřky Captaina Ameriky. „Chtěl jsem Indyho vidět v pokročilém věku, jak se nedobrovolně vydává na jedno poslední dobrodružství, navzdory tomu, že mladistvá energie a nadšení z něj už vyprchaly.“ Ford Nástroj osudu natáčel v osmdesáti letech, děj se pak posouvá do období vesmírných závodů, kdy Indymu má být okolo sedmdesátky. Film tenhle fakt nezastírá. „Věk je jedno z jeho témat,“ vysvětluje tradičně odměřený Ford. „Vždycky to byl velmi schopný dobrodruh, a mě zajímalo, jak se na něm věk projeví.“
Když Lucasfilm oslovil režiséra Jamese Mangolda, byla to pro něj velká čest, ale zároveň výzva. Jak natočit Indiana Jonese tak, aby byl aktuální, zároveň se ale odehrával na sklonku 60. let? „Viděl jsem v tom spoustu výzev. Tématických, dějových i technických,“ říká k tomu režisér, který se s Fordovým zájmem o projev stáří na titulní postavu ztotožňuje. „Nechtěli jsme to odbýt tím, že by si párkrát postěžoval, že ho bolí záda. To by bylo moc jednoduché a předvídatelné. Netvrdím, že jsme točili Bergmana, snažili jsme se ale v tomhle směru o něco opravdového,“ svěřuje se filmař, jehož nejúspěšnějším snímkem je Logan, jiná labutí píseň stárnoucího hrdiny. „Zajímá mě to životní období, kdy legenda, kterou známe z vrcholu sil, přichází o svět, který je utvářel.“
Odkaz předchozích filmů nespočívá pouze na Fordovi, ale i Stevenu Spielbergovi, který se sice tentokrát neposadil na režijní stoličku kvůli práci na svých vysněných Fabelmanových, na projektu se ale podílel jako výkonný producent. „Možnost s ním spolupracovat byla největším darem, co jsem kdy dostal. Byl jsem jako muzikant, co se pod dohledem hvězdy snaží hrát její největší pecky. Vyrůstal jsem na jeho estetice, učil jsem se od něj, a bylo mi ctí na něj navázat,“ dojímá se Mangold.
Odkazem Spielbergových a Lucasových filmů v novém díle pochopitelně musí být ústřední McGuffin, za kterým se hrdina po celém světě honí. Tentokrát o titulním artefaktu, který podle traileru má moc „měnit běh dějin,“ před návštěvou kina nemáte vědět moc. Tajemstvím ale není, že s ním Indy má bohaté zkušenosti už z války. Nástroj osudu totiž začíná rozmáchlou flashbackovou sekvencí situovanou do roku 1944, během kterého hrdina ve vlaku prchá z náckovské pevnosti. Disney má dostatek zkušeností s omlazovacími technologiemi, díky čemuž se možnost vrátit na scénu Indyho na vrcholu sil ukázalo být technicky obtížným a nákladným, přesto ale realizovatelným nápadem.
„Na natáčení té scény vlastně nic moc zvláštního nebylo. Ford si zkrátka oblékl svou původní bundu, nasadil klobouk a hrál, jako by mu bylo 35,“ chválí si režisér formu své hlavní hvězdy. „Pokud jde o technologii, co jsme využili, to je zcela jiná kapitola,“ dodává ale s úctou. Od marvelovských sekvencí s omlazenými herci tuhle odlišuje fakt, že archiv Lucasfilmu čítá nespočet záběrů mladého Forda ze všech možných úhlů a prostředí. Herce samotného detaily procesu moc nezajímají, totéž ale nelze říct o vyprávěcím potenciálu technologie. „Mě zajímá, co to přinese divákům,“ říká. „Je to obrovsky šikovný, sofistikovaný a univerzální nástroj, jak jim předkládat nové příběhy.“
Když po úvodu děj skočí do roku 1969, Indy opuští akademickou půdu a odchází do penze. Zraky studentů se ale upírají ven z oken, kde probíhají oslavy přistání na Měsíci. Archeolog a jeho záliba ve starých civilizacích jako by patřili minulosti, když se pozornost celého světa upírá dopředu a vzhůru. „Indy je podle mě muž mimo svou dobu v kterékoli době,“ zamýšlí se Ford. „Jeho srdce a duše se vždycky upínaly k tomu, co bylo, ke krásám a záhadám minulosti.“ Modernistické zasazení Nástroje osudu tak umožňuje tyhle romantické hodnoty postavit do kontrastu s mílovými kroky technologií. „Mezi 40. a 60. lety se změnilo tolik. Po stránce kultury, technologií, ideálů, politiky, hodnot. Jasně vytyčené hranice mezi dobrem a zlem se začaly rozmazávat, tahle polarita začala mizet. Bavilo nás pro diváky zkoumat, jak se to všechno střetne s Indyho ideály,“ dovysvětluje Mangold.
Když se Total Film na závěr rozhovoru Forda ptá, jestli někdy přemýšlí o svém odkazu, jeho odpověď je tradičně strohá a stručná: „No… ne,“ zavrtí prostě hlavou. Vzápětí se ale trochu rozpovídá o tom, jestli je Nástroj osudu skutečně jeho loučením s postavou, která jej provázela čtyři dekády. „Tohle je poslední film série. Je to naposledy, co ho hraju. Vím, že se mluví o seriálu, já u toho ale nebudu.“
A co se týče toho, jestli si pátý díl mohou užít i diváci, které předchozí filmy z nějakého nepochopitelného důvodu snad neviděli? „Myslím, že to není nezbytně nutné, že náš film stojí na vlastních nohou. Moje štěstí ale je, že jde o rodinnou sérii, kterou si můžete jako celek i jednotlivé části předávat z generace na generaci,“ říká, když je načase, aby ve svých osmdesáti letech odjel do západu slunce… kterým v tomto případě je plac obří marvelovské produkce.
Indiana Jones a nástroj osudu je právě v kinech.
-red-
zdroj: Total Film
foto/video: Disney, Falcon; audio: Totalfilm Media © 2023