Recenze: Kostlivec nenadchne ani neurazí, spíš než o gore se opírá o traumata postav

Další rok, další z adaptací Stephena Kinga. V té nejnovější se dvě mladé dívky s obtížemi vyrovnávají s úmrtím své matky. Jejich otec, terapeut, bojuje s vlastní bolestí, velkou oporou v něm tedy nenachází. Když se u nich doma nečekaně objeví nezvaný host, přijde spolu s ním i děsivá entita, která se ukrývá ve stínech a členy rodiny postupně víc a víc terorizuje.

Kostlivec (foto: Falcon)

Původní Kingova povídka Boogeyman vyšla v roce 1973 v jednom z čísel časopisu Cavalier. Vyprávěna byla očima psychiatra, který naslouchá pacientovi, jenž tvrdí, že je terčem útoku nadpřirozené bytosti. Ta měla proklít jeho rodinu a jít po jednom z jeho dětí. Přestože smrt každého dítěte lze vysvětlit přirozenými příčinami, muž je přesvědčen, že našel dostatek důkazů, které dokazují, že bubák je skutečný. Psychiatr nakonec mužovu historku odmítne jako fantazii, dokud se lékař nestane novým terčem nebezpečného stvoření. Ve filmu celá tato premisa vyplňuje pouhou jednu scénu, Kostlivec tedy není přímou adaptací původního díla. Místo toho film působí jako jakési pokračování, když sleduje psychiatrovy dvě dcery.

V hlavě?

Znepokojivě nekompromisní úvod s kolíbkou klame tělem. Z prvních okamžiků filmu by se mohlo zdát, že půjde o krvák, ve kterém se bude umírat podobně často a šťavnatě, jako při řádění klauna Pennywise. Jeho kolega Kostlivec se nicméně řadí spíš mezi psychologické horory z Kingovy dílny. Scénář pracuje s otázkou, jestli je titulní kostlivec ve skříni skutečnou, fyzickou hrozbou, nebo jen metaforou. Velká část napětí a děsů tu tedy v souladu s ústřední myšlenkou povídky pramení z nejistoty, jestli se zobrazované hrůzy skutečně dějí, nebo jde o výplody fantazie postav procházejících extrémním stresem po smrti manželky a matky.

Výsledek tak může zklamat hororové fandy, kteří se do kina těší na pořádné kečupové hody. Po většinu stopáže postavy bojují spíš se svými vnitřními démony a minulostí, navštěvují terapii, snaží se vyrovnat se ztrátou. Samozřejmě pak nechybí pro autora předlohy typické středoškolské prostředí a nějaká ta šikana.

Na lekačky a příšeru pod postelí si nicméně budete muset počkat. Když už na ně ale dojde, nabízí hororová novinka žánrový standard okořeněný pár zajímavými nápady, jako když malá holčička vyděšeně tiskne u PlayStationu tlačítko střelby, aby po zaslechnutí podezřelého šramotu aspoň na okamžik osvítila potemnělý obývák a odhalila tak pro sebe i pro diváka plížící se nebezpečí.

Kostlivec (foto: Falcon)

Otázka je, nakolik vás jednotlivé postavy zaujmou natolik, abyste s nimi chtěli strávit 99 minut vyplněným občasným strašením, během nějž jejich pud sebezáchovy spíná víceméně náhodně. Mladá a dost neznámá Sophie Thatcher v hlavní roli naštěstí ale podává přirozený výkon a snaží se i malinká Vivien Lyra Blair, byť ta se nepochybně nějakému tomu hejtu nevyhne už kvůli svému angažmá v rozporuplném seriálovém Obi-Wanovi. Ve výsledku lze je obě, jejich výkony, postavy i celý film ale shrnout třemi slovy. Je to ok.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci

Kostlivec (2023)

Kostlivec nepřepisuje žánrové učebnice a oproti letošním hororovým peckám jako je poslední Smrtelné zlo nebo Barbar postrádá hravost a invenci. Původní povídka by možná lépe obstála spíš jako díl v seriálové antalogii, než jako celovečerní film, a z divákovy paměti se nejspíš vytratí poměrně rychle. Stále ale jde o atmosférickou adaptaci oblíbeného autora, která jako jednohubka a páteční oddychovka poslouží.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2023

Kostlivec / Boogeyman
Horor
USA, 2023, 99 min
Režie: Rob Savage
Předloha: Stephen King (povídka)
Scénář: Scott Beck, Bryan Woods, Mark Heyman
Kamera: Eli Born
Hudba: Patrick Jonsson
Hrají: Sophie Thatcher, Chris Messina, David Dastmalchian, Marin Ireland, Vivien Lyra Blair, Madison Hu, LisaGay Hamilton, Maddie Nichols, Han Soto
Produkce: Dan Cohen, Dan Levine, Shawn Levy
Střih: Peter Gvozdas
Scénografie: Jeremy Woodward
Kostýmy: Kari Perkins