Transformers v Probuzení monster sice hrají na jistotu, ale zabaví (recenze)

Pokud bychom mezi velkofilmovými značkami hledali otloukánka, Transformers od Michaela Baye by se mohli směle přihlásit. S každým dalším dílem na ně kritika házela špínu, kudy jen mohla. Diváci ale za skládací roboty v kinech vždycky moc rádi zaplatili a mláticí se kusy plechu tak z kin pravidelně přinášely zisk. Společně s pátým filmem se ovšem poprvé dostavily slabé tržby. Bayovi bylo tedy načase zamávat a začít s čistým štítem. Nedávný sólo film o Bumblebeem skočil zpátky v čase do 80. let a zbrusu nová série zasazená před události původních filmů tento týden naplno odstartuje se snímkem Transformers: Probuzení monster. O žádnou revoluci se rozhodně nejedná, jako oddechová robotí řežba ale film poslouží.

Transformers: Probuzení monster (foto: CinemArt)

Jakýkoliv podrobnější úvod do příběhu je v rámci této série prakticky zbytečný. Hodní roboti se schovávají na Zemi, z vesmíru přilétají ti zlí a (pošesté) hledají nějaký ten prastarý artefakt s nezměrnou mocí. Transformer potká člověka, člověk chce pomoci a honička začíná, tentokrát za doprovodu několika mechanických zvířat. Za originalitu zápletky si Probuzení monster opravdu mnoho bodů připsat nemůže. Ať se ale v rámci příběhu budeme společně s hrdiny hnát za krychlí, holí, maticí nebo klíčem, destinace není příliš důležitá. Hlavní otázkou je, zda dobrodružná cesta stojí za to. A v tomto políčku si naštěstí mohou šestí Transformers odškrtnout zelenou fajfku.

Postavy, ne hračky

Dokud ještě za kamerou stál Michael Bay, jako nejslabší element posledních kousků série bily do očí a často i uší otravné a nesympatické postavy, kterým jste přáli spíše rozmáčknutí nohou Deceptikona než hrdinné vítezství. Nový režisér Steven Caple Jr. ale v rozhovorech mnohokrát zmínil, že ve svých Transformerech na tom hodlá zapracovat, a nelhal. Nový protagonista Noah v podání Anthonyho Ramose jen od první minuty sympaťákem, kterému už jen kvůli jeho těžké životní situaci nelze nefandit. Mladá archeoložka Elena, kterou si zase střihla Dominique Fishback, ho pak dobře doplňuje.

Snad poprvé v historii série se ovšem rozhodl Caple zacházet i se samotnými Transformery nejen jako s akčními figurkami, ale také jako s postavami. Optimus s klasickým hřmotným hlasem Petera Cullena si protentokrát skutečně prochází určitým vývojem a emočními překážkami, zatímco Noahovo sbližování s robotím machýrkem Miragem, které by v rukou jiného filmaře mohlo snadno sklouznout k trapnosti a dětinskosti, zvládá Caple udržet v rozumné rovině. O nějaké hloubce či nuanci tu opravdu mluvit nemůžeme, dobrý úmysl se ale počítá.

Barvy a výbuchy

Když už ale kupujete lístek na Transformers, neděláte to kvůli příběhu ani postavám. Chcete se podívat na pár hezkých explozí a bitek. Bay se hlavně v pozdějších filmech během akčních scén nejčastěji uchyloval k jednoduché pranici či přestřelce mezi roboty se spoustou výbuchů, tady se ale filmaři evidentně vynasnažili jednotlivé bitky odlišit. Dokud sledujeme honičku s falešnými auty, rvačku na hroutícím se kopci nebo plížení roboty prolezlým muzeem, film jako večerní oddechovka funguje parádně. Přepálený CGI závěr pak bohužel dává vzpomínat na neduhy předchozích snímků, díky podstatně kratší stopáži je ale naštěstí bez problémů únosný. Zasazení do 90. let navíc umožnilo propašovat do filmu na mnoha místech parádní devadesátkový hudební doprovod, který i hlušším momentům dodává potřebný drive.

Kde Bayova megalomanština naopak schází, je jeho neoblomná práce s počítačovými efekty. Zatímco Bayovi Transformeři nenechali diváka ani na sekundu pochybovat, že by snad nebyli skuteční, Capleova nezkušenost při práci s plně digitálními postavami se na filmu bohužel místy podepsala. Štáb sice natáčel ve skutečně nádherných a exotických lokacích, kdykoliv se po nich ovšem začnou procházet roboti, vyhlížejí tu zcela nemístně, lehcí jako pírko a bez pořádné fyzické prezence. Snaha natočit co možná nejvíce scén mimo ateliéry a s praktickými efekty se rozhodně cení, slepit je dohromady s plně digitálními záběry se ale místy úplně nepovedlo.

Transformers: Probuzení monster (2023)

Noví Transformeři měli do stagnující značky vdechnout nový život a místy se jim to relativně daří. Klasické robotí derby jsou přehledně natočené a zábavné, nové lidské postavy pro jednou neiritují diváka k smrti a z celého filmu čiší, že se tvůrci opravdu snažili divákům zavděčit. Je tedy škoda, že spousty příběhových nedostatků minulých dílů se zbavit nepodařilo.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Paramount, CinemArt © 2023

Transformers: Probuzení monster | Transformers: Rise of the Beasts