FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Bod obnovy: Česká sci-fi pecka se může rovnat zahraničním žánrovkám (recenze)

V Evropě ve dvacet let vzdálené budoucnosti mají všichni lidé ústavní právo prožít „jeden celý život“. Pokud se vám stane nehoda, jste oživeni a můžete pokračovat dál; stačí si každé dva dny pravidelně vytvářet svou digitální zálohu, tzv. “Bod obnovy.” Je ale takhle oživený člověk stále sám sebou? A zaslouží si vůbec lidstvo druhé šance? Teaser na novou českou sci-fi před pár měsíci ohromil svým vymakaným vizuálem, který v tuzemské tvorbě nemá obdoby, zápletka ale zároveň působila trochu obnošeně. Jde tedy o neoriginální nafouklou bublinu s pár hezkými obrázky, nebo se Češi konečně naučili točit světově?

Začněme obsazením. Velmi zajímavým objevem Bodu obnovy je představitelka hlavní role Andrea Mohylová. Dosud spíše divadelní herečka sice v roli zádumčivé policistky nedostane příliš prostoru ukázat svůj rozsah, její charisma a neokoukanost ale film bez problémů utáhnou navzdory relativní přímočarosti její postavy, kterou definuje v zásadě jen její pracovní zanícení a snaha smířit se s nedávnou smrtí manžela.

Podstatně vrstevnatějšího prokreslení se dočkal charakter vědce a jednoho z autorů programu obnovy, po záhadné smrti oživeného z několik měsíců staré zálohy. Poutavě ho ztvárňuje zkušený matador Matěj Hádek a právě okolo něj film staví svá nejzajímavější morálně etická témata a nejpoutavější podněty k zamyšlení.

Povedly se i vedlejší figury, jako terorista na útěku s tváří Milana Ondríka, nebo staromódní a morálně ambivalentní agent v podání Václava Neužila.

Je pravda, že některé dialogy ve filmu působí místy lehce šroubovaně, převážně kvůli jejich přílišné spisovnosti a patrně i kvůli překladu některých replik z angličtiny, se scénářem totiž údajně měli pomáhat i zahraniční scenáristé. Rozhodně ale nejde o nic trýznivého.

Ještě více než většina postav na sebe diváckou pozornost přirozeně strhne futuristická vize Prahy a brutalistní výškové budovy vystavěné šikovnýma rukama počítačových animátorů. Ačkoli titulek v prvních okamžicích filmu situuje jeho děj kamsi do „střední Evropy,“ stověžatá metropole je v něm zcela jasně rozeznatelná a sledovat její sci-fi podobu je radost.

V rámci zkrocení vynaložených prostředků se sice postavy několikrát vydají do odlehlých venkovských oblastí a komunit vyhýbajících se technologiím, příběhově to ale má své opodstatnění a tyto levnější sekvence nepůsobí na diváka nijak rušivě. I tehdy film navíc navzdory podstatně rozumnějšímu budgetu vypadá podstatně lépe, než pobíhání po lesích v Janu Žižkovi. Na Bodu obnovy je každá koruna vidět, a naděje o světovém audiovizuálu nabyté po zhlédnutí teaseru se v hotovém projektu k naší velké radosti naplnily. Už si ani nepamatujeme, kdy tuzemská produkce tak hrdě následovala vzory ze zahraničí a divák se u výsledku ani jednou nezastyděl. Bezvadná práce kameramana a skladatele soundtracku je pak o to úctyhodnější, že se v obou případech jedná o debutanty.

Svět filmu je hmatatelný, živoucí a uvěřitelný. Podíl na tom bezesporu hraje i to, že tvůrci se při svých představách nedaleké budoucnosti drželi při zemi a namísto divokého fantazírování staví na technologiích, které v současné chvíli již existují, případně tušíme, že jejich rozmach je na spadnutí – ať už jde o autonomní auta, nejrůznější vychytávky chytrých domácností nebo hologramy. Pobaví i několik vizuálních easter-eggů v pozadí, které lze při pozorném sledování plátna zachytit.

Lehce vytrhávat z radosti o poctivé tuzemské sci-fi snad mohou všudypřítomné anglické nápisy. Vzhledem k situování děje do dvacet let vzdálené budoucnosti a aktuálnímu rozmachu angličtiny v kultuře i technologiích lze nicméně tuhle snahu tvůrců připravit film k prodeji na cizí trhy přijmout.

4

Bod obnovy (2023)

Bod obnovy určitě neohromí scenáristickou originalitou, fantastický soundtrack a vizuál plný fascinujících pohledů na futuristickou Prahu se ale směle může rovnat zahraničním žánrovkám. Tohle není „na Čechy dobrý,“ je to prostě dobrý.

foto/video: © Bioscop 2023

Bod obnovy | Restore Point
Sci-Fi / Krimi
Česko / Slovensko / Polsko / Srbsko, 2023, 111 min
Premiéra: 21. 9. 2023 Bioscop © 2023
Režie: Robert Hloz
Scénář: Tomislav Čečka, Robert Hloz, Zdeněk Jecelín
Kamera: Filip Marek
Hudba: Jan Šléška
Hrají: Andrea Mohylová, Matěj Hádek, Václav Neužil ml., Milan Ondrík, Karel Dobrý, Agáta Kryštůfková, Katarzyna Zawadzka, Jan Vlasák, Iveta Dušková, Richard Stanke, Adam Vacula, Jan Jankovský, Lech Dyblik, Lucie Štěpánková, Daniel Rouha, Tereza Richtrová