Původně jsme první část Odplaty měli vidět o dva roky dříve; covid a následné proměny natáčecích plánů i distribučních kalendářů ale premiéru napjatě očekávané sedmičky Mission: Impossible odsunuly až do extrémně nabitého léta 2023. Nebyl by to Tom Cruise, aby si nedupl a z plezíru nepodnikl pár bezprecedentních kroků. Předpremiér se tak vzhledem k blížící se premiéře Barbie a Oppenheimera film neplánovaně a nestandardně dočkal už o víkendu před tradičním čtvrtečním a pátečním uvedením, aby se v kinech a IMAXech stihl ohřát alespoň pár dní před nástupem blockbusterové konkurence. Ethan Hunt a jeho kámoši z IMF se tedy po plátnech prohání už pár dní. Jak se nakonec jejich poslední souboj s časem a lidskými možnostmi povedl?
Samotný příběh v téhle sérii vždycky platil jen jako záminka pro bombastické akční sekvence, jejichž namýšlením ostatně Cruise se svým týmem produkci každého dílu i začíná. Zatímco poslední tři filmy a jejich ústřední hrozby nicméně po scenáristické stránce působily v rámci žánru nadmíru přesvědčivě, Odplatě hybatel její zápletky kapku podráží nohy.
Je jím totiž zlovolná umělá inteligence, jejíž možnosti jsou sice takřka neomezené a je schopna předpovědět v podstatě každý další hrdinův krok, ráda si ale se zničením světa dává extrémně načas a na špinavou práci potřebuje lidské pohůnky, kteří jí pomáhají ze zcela nepochopitelných důvodů. Celá zápletka okolo Entity je sice sympaticky aktuální, místy ale úsměvně naivní. Není náhoda, že už v úvodu odehrávajícím se v ruské ponorce si divák tolikrát vzpomene na některé ze starších bondovek.
Devadesátkově akčnímu feelingu pomáhají kromě zápletky či komické dvojky policistů i lidští padouši, ať už jde o ducha z Ethanovy minulosti s tváří Esaiy Moralese nebo rozpustilé mlátičky s tváří dobře se bavící Pom Klementieff. Jakkoli je tento trend od Ghost Protocol složité udržet, každá další mise musí být ještě osobnější; spolu se záporáky se tedy dočkáme letmého pohledu do Ethanovy minulosti ještě před IMF.
Škoda, že úvod postrádá tempo, jednoduché prvky expozice okolo ústředního MacGuffinu vysvětluje zdlouhavě a opakovaně a že se film zprvu bere tak vážně. V sérii, která tolikrát odpálila ještě před titulky bombastickou akční scénu, se všechny ty dramatické, polohlasem pronášené promluvy o konci světa trochu táhnou. Jakmile se ale tým starých známých potká na letišti a začne závod s časem a hned několika znepřátelenými partičkami, kýžená lehkost se do filmu vrátí.
Nechtěnou pozornost na sebe v klidných pasážích může strhávat i skoro až bayovsky hyperaktivní práce s obrazem. Kamera má často potřebu okolo scény kroužit a postavy v dialozích snímat výhradně v neobvyklých, nakloněných úhlech. Výjimkou není ani několik střihů při detailu tváří herců vprostřed jediné repliky.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Akční špička[/pullquote]Perfektně nasnímaná naštěstí je akce, a pokud jde o ni, při jejím sledování si zase chtě nechtě občas vzpomenete na Rychle a zběsile. Ne snad že by byla tak papundeklová nebo připitomělá, v tomhle ohledu je samozřejmě Cruisova parta se svou láskou ke kaskadérské práci a praktickým efektům úplně jinde. Oním pojítkem je spíš sympatická nadsázka a humor. A taky Řím. Když v jeho ulicích hrdinové uhánějí na kolech žluťoučkého Fiatu 500, sjíždí španělské schody, driftují kolem kašny a u toho se musí potýkat se vzájemně spoutanýma rukama, dementně spokojený úsměv smáznete z tváře jen těžko.
V marketingu protěžovaný skok s motorkou vás pak nepochybně donutí zadržet dech; už díky vědomí, že psychopatický Cruise tenhle šílený kousek reálně absolvoval. O to překvapivější je o pár minut později zjištění, že akční vrchol filmu na vás v tu chvíli teprve čekal. Eskapády na jedoucím vlaku jsme viděli už několikrát, třeba ve videoherním Uncharted nebo teprve před pár dny v posledním Indiana Jonesovi. Když ale v samém závěru Ethan s novou kolegyní zdolává jeden bortící se vagon za druhým, je to naprostá adrenalinová pecka, u které produkující Cruise s režírujícím McQuarriem znovu ukazují, jak to má vypadat.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pokračování příště[/pullquote]Na závěr je nutno podotknout, že rozřešení celé zápletky a několika vedlejších dějových linek si tvůrci v souladu s trendy pošetřili do druhé části, které se dočkáme touhle dobou za rok. Cliffhanger lákající na příště pochopitelně nechybí, naštěstí ale nejde o podobně frustrující přerušení, jako v případě desítky Rychle a zběsile nebo nového animovaného Spider-Mana. Na příště se už teď těšíme.
Mission: Impossible Odplata - Část první (2023) První Odplata není bez much a ve srovnání se žánrově dokonalými třemi filmy, které jí v sérii předcházely, se po zhlédnutí může dostavit i mírné zklamání. Mission: Impossible má v rámci žánru nicméně laťku posazenou tak vysoko, že není žádná ostuda ji nepřeskočit. Zápletka točící se okolo zlotřilé AI tedy sice není příliš přesvědčivá a rozjezd je tentokrát nečekaně pomalý; v součtu stále ale jde o parádní letní zábavu s vyšperkovanými akčními scénami, jejichž poctivost na velkém plátně bere dech.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt, Paramount 2023
Mission: Impossible Odplata | Mission: Impossible Dead Reckoning
Premiéra: 13. 7. 2023 CinemArt © 2023
Akční / Dobrodružný / Thriller
USA, 2023, 164 min
Režie: Christopher McQuarrie
Scénář: Christopher McQuarrie
Kamera: Fraser Taggart
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Tom Cruise, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Hayley Atwell, Shea Whigham, Esai Morales, Henry Czerny
Produkce: J.J. Abrams, Tom Cruise, David Ellison, Christopher McQuarrie
Střih: Eddie Hamilton
Zvuk: James Mather, Glenn Freemantle
Scénografie: Gary Freeman, Raffaella Giovannetti, Gavin Fitch
Masky: Amy Byrne, Sinead McGowan, Marie Deehan, Teri Trowbridge
Kostýmy: Jill Taylor
