Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

ČEŠTÍ LVI JSOU ROZDÁNI. PODROBNÉ VÝSLEDKY NAJDETE V NAŠEM PŘEHLEDU A CO SI O TOM MYSLÍME VE SPECIÁLNÍM PODCASTU.

Recenze: Odplata laťku Mission: Impossible nepřeskakuje, přesto jde o akční pecku

Původně jsme první část Odplaty měli vidět o dva roky dříve; covid a následné proměny natáčecích plánů i distribučních kalendářů ale premiéru napjatě očekávané sedmičky Mission: Impossible odsunuly až do extrémně nabitého léta 2023. Nebyl by to Tom Cruise, aby si nedupl a z plezíru nepodnikl pár bezprecedentních kroků. Předpremiér se tak vzhledem k blížící se premiéře Barbie a Oppenheimera film neplánovaně a nestandardně dočkal už o víkendu před tradičním čtvrtečním a pátečním uvedením, aby se v kinech a IMAXech stihl ohřát alespoň pár dní před nástupem blockbusterové konkurence. Ethan Hunt a jeho kámoši z IMF se tedy po plátnech prohání už pár dní. Jak se nakonec jejich poslední souboj s časem a lidskými možnostmi povedl?


Samotný příběh v téhle sérii vždycky platil jen jako záminka pro bombastické akční sekvence, jejichž namýšlením ostatně Cruise se svým týmem produkci každého dílu i začíná. Zatímco poslední tři filmy a jejich ústřední hrozby nicméně po scenáristické stránce působily v rámci žánru nadmíru přesvědčivě, Odplatě hybatel její zápletky kapku podráží nohy.

Je jím totiž zlovolná umělá inteligence, jejíž možnosti jsou sice takřka neomezené a je schopna předpovědět v podstatě každý další hrdinův krok, ráda si ale se zničením světa dává extrémně načas a na špinavou práci potřebuje lidské pohůnky, kteří jí pomáhají ze zcela nepochopitelných důvodů. Celá zápletka okolo Entity je sice sympaticky aktuální, místy ale úsměvně naivní. Není náhoda, že už v úvodu odehrávajícím se v ruské ponorce si divák tolikrát vzpomene na některé ze starších bondovek.

Devadesátkově akčnímu feelingu pomáhají kromě zápletky či komické dvojky policistů i lidští padouši, ať už jde o ducha z Ethanovy minulosti s tváří Esaiy Moralese nebo rozpustilé mlátičky s tváří dobře se bavící Pom Klementieff. Jakkoli je tento trend od Ghost Protocol složité udržet, každá další mise musí být ještě osobnější; spolu se záporáky se tedy dočkáme letmého pohledu do Ethanovy minulosti ještě před IMF.

Škoda, že úvod postrádá tempo, jednoduché prvky expozice okolo ústředního MacGuffinu vysvětluje zdlouhavě a opakovaně a že se film zprvu bere tak vážně. V sérii, která tolikrát odpálila ještě před titulky bombastickou akční scénu, se všechny ty dramatické, polohlasem pronášené promluvy o konci světa trochu táhnou. Jakmile se ale tým starých známých potká na letišti a začne závod s časem a hned několika znepřátelenými partičkami, kýžená lehkost se do filmu vrátí.

Nechtěnou pozornost na sebe v klidných pasážích může strhávat i skoro až bayovsky hyperaktivní práce s obrazem. Kamera má často potřebu okolo scény kroužit a postavy v dialozích snímat výhradně v neobvyklých, nakloněných úhlech. Výjimkou není ani několik střihů při detailu tváří herců vprostřed jediné repliky.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Akční špička[/pullquote]Perfektně nasnímaná naštěstí je akce, a pokud jde o ni, při jejím sledování si zase chtě nechtě občas vzpomenete na Rychle a zběsile. Ne snad že by byla tak papundeklová nebo připitomělá, v tomhle  ohledu je samozřejmě Cruisova parta se svou láskou ke kaskadérské práci a praktickým efektům úplně jinde. Oním pojítkem je spíš sympatická nadsázka a humor. A taky Řím. Když v jeho ulicích hrdinové uhánějí na kolech žluťoučkého Fiatu 500, sjíždí španělské schody, driftují kolem kašny a u toho se musí potýkat se vzájemně spoutanýma rukama, dementně spokojený úsměv smáznete z tváře jen těžko.

V marketingu protěžovaný skok s motorkou vás pak nepochybně donutí zadržet dech; už díky vědomí, že psychopatický Cruise tenhle šílený kousek reálně absolvoval. O to překvapivější je o pár minut později zjištění, že akční vrchol filmu na vás v tu chvíli teprve čekal. Eskapády na jedoucím vlaku jsme viděli už několikrát, třeba ve videoherním Uncharted nebo teprve před pár dny v posledním Indiana Jonesovi. Když ale v samém závěru Ethan s novou kolegyní zdolává jeden bortící se vagon za druhým, je to naprostá adrenalinová pecka, u které produkující Cruise s režírujícím McQuarriem znovu ukazují, jak to má vypadat.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pokračování příště[/pullquote]Na závěr je nutno podotknout, že rozřešení celé zápletky a několika vedlejších dějových linek si tvůrci v souladu s trendy pošetřili do druhé části, které se dočkáme touhle dobou za rok. Cliffhanger lákající na příště pochopitelně nechybí, naštěstí ale nejde o podobně frustrující přerušení, jako v případě desítky Rychle a zběsile nebo nového animovaného Spider-Mana. Na příště se už teď těšíme.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
3.5

Mission: Impossible Odplata - Část první (2023)

První Odplata není bez much a ve srovnání se žánrově dokonalými třemi filmy, které jí v sérii předcházely, se po zhlédnutí může dostavit i mírné zklamání. Mission: Impossible má v rámci žánru nicméně laťku posazenou tak vysoko, že není žádná ostuda ji nepřeskočit. Zápletka točící se okolo zlotřilé AI tedy sice není příliš přesvědčivá a rozjezd je tentokrát nečekaně pomalý; v součtu stále ale jde o parádní letní zábavu s vyšperkovanými akčními scénami, jejichž poctivost na velkém plátně bere dech.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt, Paramount 2023

Mission: Impossible Odplata | Mission: Impossible Dead Reckoning
Premiéra: 13. 7. 2023 CinemArt © 2023
Akční / Dobrodružný / Thriller
USA, 2023, 164 min
Režie: Christopher McQuarrie
Scénář: Christopher McQuarrie
Kamera: Fraser Taggart
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Tom Cruise, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Hayley Atwell, Shea Whigham, Esai Morales, Henry Czerny
Produkce: J.J. Abrams, Tom Cruise, David Ellison, Christopher McQuarrie
Střih: Eddie Hamilton
Zvuk: James Mather, Glenn Freemantle
Scénografie: Gary Freeman, Raffaella Giovannetti, Gavin Fitch
Masky: Amy Byrne, Sinead McGowan, Marie Deehan, Teri Trowbridge
Kostýmy: Jill Taylor

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast