Christopher Nolan je odjakživa puntičkář, který si potrpí na dokonalé obrazové a zvukové kvalitě svých filmů. S technologiemi IMAX koketoval už v Temném rytíři či Interstellaru, naplno ji využil v historickém Dunkirku… a už několik let je hlavní tváří a propagátorem společnosti a podílí se i na zdokonalování jejich kamer. „Od rozlišení a barev až po ostrost a celkovou kvalitu se nic nevyrovná použití filmových kamer IMAX,“ řekl ke spolupráci režisér, který svou novinkou Oppenheimer znovu posouvá možnosti formátu a to, jak dobře film může vypadat. Není divu, že klade na audiovizuál svého filmu tak velký důraz. Ve chvíli, kdy se rozhodnete atomový test Trinity na filmová plátna přivést pomocí praktických efektů a bez použití digitálních triků, kompromisy s obrazem se vám asi přijímají jen těžko.
Drtivou většinu filmů vaše kina pouští z digitální kopie, mezi filmaři se ale najdou i staromilští fajnšmekři, kteří nedají dopustit na starý dobrý analog a své filmy nechávají přehrávat z klasického 35mm filmového pásu. A pak je tu Christopher Nolan, který svou novinku nabízí v ojedinělém 70mm formátu.
V čem se oproti standardu liší? Obraz jednoho políčka má rozměry 52×70 mm s 15 perforacemi na jedno políčko, což je oproti standardu trojnásobek. Dobře, a co to pro diváka znamená v praxi? To poznáte na první pohled. Obraz má totiž oproti standardnímu 35mm filmu desetkrát větší rozlišení; jde o ekvivalent 18K, což je zásadně víc, než projektory běžně v kinech nabízí. Ostrost, jas a hloubka obrazu ze 70mm pásu tak podle Nolana nemá obdoby.
Dalším divácky ohromujícím zážitkem z takového obrazu je jeho plasticita. Zážitek z podobné kvality při rozměrech IMAX plátna 20×25 metrů totiž má navíc být srovnatelný se sledováním 3D filmu, ovšem bez nutnosti nasazených brýlí. Při zvoleném poměru stran 1,43:1 jej totiž obraz zcela vyplní a využije tak naplno jeho možnosti.
Má to ale háček, protože kin, která by disponovala potřebnou technologií k přehrání takové kopie není na světě moc. Diváci mohou Oppenheimera v 70mm formátu zhlédnout pouze ve třiceti kinech, a mimo USA je takových míst po celé planetě pouhých pět. Jeden takový IMAX je v Austrálii, tři ve Velké Británii, a poslední je ten náš na pražské Floře, která ve své promítací kabině přechovává lety prověřenou a dnes již raritní promítačku.
Filmový pás s Oppenheimerem do Česka přiletěl z Los Angeles pod krycím názvem se specializovanou spediční firmou, která k nám skoro osmnáctikilometrový a tři sta kilogramů vážící kotouč převážela ve třech obrovských kufrech. Za kopií nyní míří totiž filmoví nadšenci z celé Evropy, aby si jeden z nejočekávanějších filmů roku užili tak, jak to režisér zamýšlel. Raději tedy s nákupem lístků moc neotálejte. Nejlepší místa v předprodejích rychle mizí.
Film vypráví o době, kdy druhá světová válka ještě vypadala nerozhodně a probíhal dramatický souboj mezi Spojenými státy a Německem o to, komu se dřív podaří zkonstruovat atomovou bombu a získat nad nepřítelem rozhodující převahu. Příběh o jedné z nejdůležitější události lidských dějin a jedné z nejdůležitějších osobností lidských dějin se tak stal prvním biopicem, který slovutný režisér natočil. S tím je spojené další unikum.
Vůbec poprvé od Mementa totiž Nolan v Oppenheimerovi vypráví i prostřednictvím černobílých obrazů. Barevné scény ve filmu byly ve scénáři popsány v první osobě, očima titulní postavy, kterými diváci mají v tu chvíli na dění na plátně nazírat. Naproti tomu černobílé scény mají popisovat zobrazovanou realitu a historické dění objektivněji, dokumentárněji.
A tak se stalo, že životopisný thriller se stal vůbec prvním filmem, při jehož natáčení byl využit černobílý IMAX film. Všechny dosavadní černobílé záběry točené na IMAX kamery totiž byly barev zbaveny v postprodukci, pro Nolana ale na podobný vizuální kompromis nepřekvapivě odmítl přistoupit. Oslovil proto společnost Kodak, aby ve spolupráci s kameramanem Hoytem van Hoytemou upravili Oppenheimerovi formát na míru. „Výsledek je úchvatný a mimořádný,“ libuje si režisér. „Jakmile jsme s Hoytem viděli první testy, věděli jsme, že si tento formát okamžitě zamilujeme.”
Zdrcující a dechberoucí zážitek, herecký koncert a dokonalou audiovizuální podívanou, jak Oppenheimera popisují první diváci ze zahraničí, uvidíte ve všech kinech i pražském IMAXu už 20. července.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm Media, CinemArt, Universal © 2023