Total Week #35/23 – Piráti od tvůrce Last of Us, Lovci pokladů s Keanu Reevesem a prezident L. Jackson

Stávka v Hollywoodu pokračuje a bezpečně už se stala nejdelší v historii. Zatímco studia se stále snaží tvářit, že se problém se sedřenými a špatně placenými tvůrci vyřeší sám, na obzoru se rýsuje stávka herců pracujících i pro videoherní průmysl. Možná největší hollywoodský hříšník a továrna na obsah, Disney, mezitím má na krku investorskou žalobu, plánuje ale pokračování hned dvou svých oblíbených značek… a je fér poznamenat, že si k tomu najal nečekané a velmi slibné filmaře. Zajímavý projekt chystá i Samuel L. Jackson a do kin míří další oblíbená videohra. Podíváme se i na změnu veřejnoprávních poplatků, která se na nás v nejbližších letech chystá. Přejeme hezký víkend a hezké čtení.

Návrat Pirátů z Karibiku

Craig Mazin je scenáristické eso, který se zapsal především spoluprací s HBO na seriálovém Černobylu a posléze i adaptaci videoherních Last of Us. Aktuálně vyčkává, až po skončení stávky bude moci znovu naplno rozjet práce na jejich druhé sérii, jak se ale ukázalo, ještě před propuknutím současné hollywoodské krize se mu podařilo dopsat jiný megalomanský, fanoušky obrovsky vyhlížený projekt.

Na zakázku pro Disneyho totiž měl spolu s autorem předchozích dílů, Tedem Elliotem, dát dohromady scénář pro šesté Piráty z Karibiku. Tahle série je už šest let u ledu, Johny Depp se k ní vracet nehodlá, a původně plánovaný restart s Margot Robbie narazil na útes předprodukčního pekla. Mazin s Eliotem tedy přišli s úplně novým konceptem, který je podle jejich slov tak šílený, že čekali, že s nimi v Disneym vyrazí dveře. K jejich překvapení se ale jejich nápady zalíbily natolik, že se čeká jen na konec stávky, aby se produkce rebootu lukrativní značky rozeběhly. Opatrně se těšíme, protože svěží vítr do plachet téhle sérii jedině prospěje.

Návrat Lovců pokladů

Lovců pokladů, dvoudílné mileniálské kultovky s Nicholasem Cagem v hlavní roli, se oblíbená značka disneyovských hlavounů úplně nestala. Navzdory snahám a tematické vhodnosti se totiž nikdy nepodařilo proměnit ji ve výnosnou součást disneyovských zábavních parků. Něco se ale v nedávné době muselo změnit. Snad na nedávný spin-offový seriál a oba filmy po jejich uvedení na streamu kliklo dost lidí, protože po letech ticha se najednou přípravy třetího filmu daly do pohybu.

Scénář filmu s názvem National Treasure: Revenge of the Puzzlemaster by podle všeho měl být hotov, a kromě původní hvězdy a jeho parťačky Diane Kruger se mu nečekaně upsalo i další velké jméno. Nelítostného konkurenta hlavního hrdiny by si měl zahrát sám Keanu Reeves, internetový miláček, který si momentálně dává pauzu od zabijáckého Johna Wicka. To by samo o sobě stačilo, abychom se začali opatrně těšit, ještě větší naděje okolo projektu ale budí jméno režiséra. Tím by se totiž měl stát hračička Brad Bird, autor výborného animáku Železný obr nebo perfektní čtyřky Mission: Impossible. Vzhledem ke stávce se filmu nedočkáme minimálně ještě dva roky, překvapivě ho ale vzhledem k okolnostem vyhlížíme s radostí.

Návrat žalob na Disneyho

Aby těch dobrých zpráv okolo Disneyho projektů nebylo příliš, studiová krize spojená se špatnými finančními výsledky má nepříjemný vedlejší efekt v podobě investorské žaloby. Ředitel Bob Iger, jeho předchůdce Bob Chapek a jejich kolegové totiž na pravidelných prezentacích údajně měli notně přikrášlovat a přifukovat výsledky Disney+, aby ji platícím chlebodárcům vykreslili v daleko lepším světle, než tomu bylo v realitě. Tomu napomáhali i kreativním účetnictvím, kdy výdaje za výrobu filmů a seriálů pro stream schovávali pod jiné položky.

Na pár měsíců tak šikovně zastřeli, že služba je ve skutečnosti dost ztrátová, čemuž má odpovídat i přiškrcení tvorby nového obsahu Star Wars, Marvelu i dalších brandů. Investoři se ale nenechali vodit za nos dlouho, a i když čarování s čísly je vlastní i všem Disneyho hollywoodským konkurentům, reálně hrozí, že myšácké studio stane v nejbližší budoucnosti před kalifornskými soudy a čeká ho i vyplácení tučných pokut.

Samuel L. Jackson míří do úřadu

Samuel L. Jackson nedávno zazářil v ne úplně povedené Tajné invazi, herecky si v ní tenhle uvolněný správňák a badass motherfucker žádnou ostudu ale rozhodně neuřízl. Na podzim ho jako Nicka Furyho uvidíme ještě v holčičí týmovce Marvels. Pak si asi od světa Avengers na nějakou dobu odpočine, sedět doma ale určitě nebude.

Má se totiž objevit v akčňáku The Beast. Název odkazuje na obrněnou limuzínu prezidenta Spojených států, kterého si ve filmu, mimochodem už podruhé ve své kariéře, střihne. V obleku a v obklopení tajných agentů se v něm bude muset potýkat s partičkou teroristů, kteří na prezidentský konvoj zaútočí. Zní to jako slibná žánrová zábava, která navíc díky výjimce od odborů může zamířit do produkce navzdory probíhající stávce. Režijně na ni dohlédne debutant James Madigan, který má s akcí nicméně dostatek zkušeností díky práci na bijácích ze sérií Meg a Transformers.

Veřejnoprávní poplatky porostou

Pokud nemáte papír na to, že nevidíte nebo neslyšíte, s největší pravděpodobností se na vás vztahuje zákonná povinnost platit koncesionářské poplatky. Stačí, abyste vlastnili televizní nebo rádiový přijímač, a je jedno, jestli si na nich pouštíte jen PlayStation nebo Spotify. Veřejnoprávní média jsou potřeba, jejich provoz je ale za současného stavu neufinancovatelný. Z toho důvodu má od začátku roku 2025 výše i šíře poplatků po skoro dvou dekádách narůst, jakkoli jde o nepopulární krok.

Povinnost je platit se na vás nově bude vztahovat, pokud doma máte jakékoli zařízení schopné Českou televizi nebo Český rozhlas přehrávat, což je v podstatě jakýkoli smartphone, tablet nebo počítač. Místo současných 135 korun měsíčně má jít o 160 korun za televizi a místo 45 korun o 55 korun za rozhlas. Stále ale platí, že jde o neměnnou částku za domácnost, nehledě na počet jejích obyvatel a zařízení.


Trailer týdne

Finální trailer k ohromně očekávané adaptaci hry Five Nights at Freddy’s u nás na kanále vzbudil docela poprask. Jak jsme zjistili, značka má zástupy hodně, hodně, ale hodně oddaných fanoušků, pro které je máloco v životě důležitější, než třeba barva očí animatronického medvěda. Další záběry tohohle ulítlého hororu pro nezasvěceného diváka ale vypadají hodně slibně. Příběh sleduje hlídače v pizzerii Freddyho Fazbeara, který si na noční směně uvědomí, že tahle brigáda bude daleko složitější, než původně čekal. Někde v prostorech restaurace se totiž ztratilo pět dětí, jejichž těla se nikdy nenašla.

Film podle extrémně populární hry byl oznámen už v roce 2015, uvízl ale na mnoho let v produkčním pekle. Původně ho vyvíjelo studio Warner Bros., ale poté, co se mu nepodařilo projekt rozjet, přišlo o práva. Nakonec diváky do strašidelné pizzerie vezmou studia Blumhouse a Universal, přičemž režii měl původně na starost veterán rodinných filmů Chris Columbus. Ten však musel film opustit, a místo něj se za kameru postavila v podstatě neznámá Emma Tammi. Uvidíme, jak se jí podaří nelítostným fandům zavděčit, po konci Halloweenu by každopádně ale producenti další frančízu, na kterou se jim fandové hororu budou opakovaně vracet, určitě uvítali.  Jak herec Matthew Lillard prozradil v rozhovorech, smlouvu na další dva filmy už podepsanou má. Pět nocí u Freddyho si v kinech prožijeme 2. listopadu.

Na co se chodilo

Equalizer: Poslední kapitola zachoval všechny ingredience, kterými se vyznačovaly předchozí dva díly série, jen je situoval do nových kulis. A i napotřetí to funguje. Výsledkem je pomalý, efektní thriller stojící na hlavním hrdinovi a úctyhodné završení stabilně kvalitní trilogie. Denzel Washington jako zádumčivý, zásadový a nesmírně efektní zabiják si tak už za týden v kinech vystřílel zpátky svůj sedmdesátimilionový rozpočet. Nepochybně tak skončí v zelených číslech, a český distributor si tedy dost možná za pár let bude nadávat za český podtitul, který zpětně bude dost zavádějící, až Columbia Pictures nechá natočit čtyřku.

Režisér Antoine Fuqua se už ostatně v rozhovorech stihl rozpovídat o tom, že zvažuje prequel, ve kterém bychom se podívali do dob hrdinova mládí. Zajímavá filmaři přijde možnost herce v hlavní roli digitálně omladit, technologie v tomto směru podle něj totiž postupují mílovými kroky. Uvidíme, jestli se jeho herecké hvězdě, které za dva roky bude sedmdesát, bude za takových podmínek chtít k sérii vrátit. Equalizer je sice jedinou sérií v jeho kariéře, kde se upsal více dílům; něco nám ale říká, že do pobíhání s tečkami na obličeji se tenhle charismatický borec nepohrne.

Na co se podívat

Možná si vzpomenete na několik měsíců starou zprávu o konci kariéry Bruce Willise, který předčasně skončil s herectvím kvůli postupující poruše řeči. O afázii, vzácné nemoci, která vzniká po závažných poškozeních mozku, bere postiženému schopnost rozumět slovům a prakticky tak znemožňuje komunikaci se světem, tehdy řada z nás slyšela poprvé; jen u nás přitom postihne okolo 50 000 lidí ročně. Jak život člověka s afázií a jeho okolí může vypadat poodhaluje psychologické krimi Němá tajemství, které právě vstupuje do kin. Zdlouhavé osvěty se ale vážně bát nemusíte.

Zručný režisér, šikovná mladá kameramanka, scenáristické eso a parta výborných herců dali dohromady sebevědomé drama, která světově vypadá, strhne dynamikou svého vyprávění i tématizovanou (ne)schopností komunikovat. Funguje jako napínavé krimi a k tomu všemu vás poučí o problematice nepříjemné mozkové poruchy, při které člověka ve vlastní hlavě uvězní neschopnost mluvit. Když se před i za kamerou sejde tolik talentu, nejde nad výsledkem nesmeknout a nezatleskat.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Disney, Česká televize, Falcon, Donart, CinemArt © 2023