Němá tajemství: Originální krimi skvěle funguje i vypadá (recenze)

Možná si vzpomenete na několik měsíců starou zprávu o konci kariéry Bruce Willise, který předčasně skončil s herectvím kvůli postupující poruše řeči. O afázii, vzácné nemoci, která vzniká po závažných poškozeních mozku, bere postiženému schopnost rozumět slovům a prakticky tak znemožňuje komunikaci se světem, tehdy řada z nás slyšela poprvé; jen u nás přitom postihne okolo 50 000 lidí ročně. Jak život člověka s afázií a jeho okolí může vypadat poodhaluje psychologické krimi Němá tajemství, které právě vstupuje do kin. Zdlouhavé osvěty se ale vážně bát nemusíte.

Veterinář Martin je chlap v nejlepších letech, jednoho dne se mu ale po těžkém zranění nenávratně změní život. Mozková porucha, kterou si z toho osudového momentu odnese, jej navždy uzavře v jeho hlavě bez možnosti domluvit se se svým okolím. Když je po nějaké době nalezen na nemocničním lůžku mrtvý, zůstává na manželce Erice, chovatelce Janě a jeho matce Daně, aby policii vyprávěly jeho příběh. Problém je, že ty tři si navzdory schopnosti spolu mluvit úplně nerozumí, a jejich verze se od sebe značně liší.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Formálně sexy drama[/pullquote]Režisér Tomáš Mašín a na celovečerním poli debutující kameramanka Anna Smoroňová nezapřou své reklamní, videoklipové pozadíNěmá tajemství jsou stylově nasnímanou, výrazně kontrastní podívanou, okořeněnou skvělým minimalistickým soundtrackem, dynamickým střihem a výrazným rytmem. Takhle formálně sexy drama jsme v Česku zkrátka neviděli sakra dlouho. Vždyť i ten product placement je zde vyřešen vkusně, vhodně a decentně. A pak, že to nejde.

Nejen, že se na to všechno hezky kouká, ono je i na co koukat. Scenáristka Alice Nellis tuhle logopedickou osvětu obalenou do atraktivního detektivního kabátu vypráví nelineárně, pomocí mnoha odboček a flashbacků, které postupně a poutavě rozkrývají vztahy mezi skvěle napsanými figurami.

Byť zcela ojediněle přednes některých replik zlehka zašustí papírem, Němá tajemství v našich podmínkách hrají hereckou první ligu. Do paměti se zaryje slovenský herec Marián Mitaš v ústřední roli, přesvědčivě ztvárňující muže trpícího ztrátou schopnosti komunikovat a pocitem nedůstojnosti; emotivní a syrový výkon odvádí i Jana Plodková jako jeho partnerka, která se s vyčerpáním a nesmírně složitou situací pere jen s vypětím sil a značným cynismem.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Němé tváře[/pullquote]Z filmu prosakuje nejen scenáristčin um pro psaní uvěřitelných, plastických postav s hmatatelnými problémy, ale i záliba v přírodě a zvířatech. Koně, které osudové zranění veterináři Martinovi způsobily, jsou další němé tváře, které mají problém lidem předat, jak se cítí, a na bolest reagují instinktivně. Jinde Martinovo utrpení uvede výmluvný obraz ptáka, osamoceně se vznášejícího a hledícího na zbytek hejna. Je to subtilní symbolika, která hezky dění dokresluje, ale nijak neruší.

Rozřešení zápletky sice dost možná odhadnete s jistým předstihem, to ale celkovému dojmu zvlášť neškodí. Na místě spíše je podotknout, že ač jde o fiktivní příběh, některé jeho aspekty se možná některých lidí s reálnou zkušeností s afázií dotknou, možná vzbudí i jisté kontroverze.

Film totiž zabruslí, a snad to není velký spoiler, i na tenký led problematiky eutanázie, se kterou jako s řešením podobně složitých situací řada lidí bytostně nesouhlasí. Úvahy o tom, jak byste v podobné situaci reagovali vy či vaši blízcí, s vámi každopádně asi zůstanou ještě nějakou dobu po zhlédnutí; Němá tajemství tak kladou řadu otázek, nad nimiž by se diskutovat mělo.

4

Němá tajemství (2023)

Zručný režisér, šikovná mladá kameramanka, scenáristické eso a parta výborných herců dali dohromady sebevědomé drama, která světově vypadá, strhne dynamikou svého vyprávění i tématizovanou (ne)schopností komunikovat. Funguje jako napínavé krimi a k tomu všemu vás poučí o problematice nepříjemné mozkové poruchy, při které člověka ve vlastní hlavě uvězní neschopnost mluvit. Když se před i za kamerou sejde tolik talentu, nejde nad výsledkem nesmeknout a nezatleskat.

foto/video: © Donart Film 2023

Němá tajemství
Krimi / Drama / Psychologický / Romantický