Recenze: Disneyovka Přání je oslavou sta let studia

Legendární studio Disney má letos za sebou stoleté výročí, navzdory oslavám se ale akcionáři nejspíš příliš neradují. Studio už mnoho let platí za krále kinosálů a jeho filmy dokázaly vždy zaručeně posadit diváky do sedaček. Tento rok se ale zatím ani jednou tržbami nepovedlo prolomit kdysi standardní miliardový milník a alespoň podle zahraničního úvodního víkendu ji v kinech bohužel nepokoří ani nejnovější animák Přání. Ten je přitom pro letité fanoušky studia přímo splněným snem. Kromě spousty odkazů na klasické disneyovky se také snaží divákovi připomenout, jaké to pro mnohé z nás bylo, poprvé sednout před televizi a nechat se vtáhnout do pohádky. Výsledek je ale ve svém provedení mnohdy někde na půl cesty. Nenadchne, ale ani neurazí.

Motiv kouzelných přání se v disneyovkách objevuje odnepaměti a v jubilejním snímku se do něj tedy studio opřelo naplno. Mladá hrdinka Aša totiž žije v království, kde každý občan odevzdá po dovršení osmnácti let své nejhlubší přání do péče kouzelného krále Magnifica. Ten je bedlivě ochraňuje ve svém paláci a vybraným šťastlivcům dokonce příležitostně i jejich touhy vyplní. Když ale Ašazjistí, že král přání skladuje hlavně pro vlastní účely a většinu z nich splnit nikdy nehodlá, obrátí se s vlastním přáním raději ke hvězdám. Nemůže samozřejmě tušit, že hvězdy ji vyslyší.

Premisa sama o sobě je velice jednoduchá a dává divákovi vzpomenout na klasické klenoty, kterými se Disney před polovinou minulého století dostal na výsluní. Klasické ingredience jako ženská hrdinka, zlý vladař, kouzla nebo zvířecí kamarádi, to vše je tu v plné síle. Oproti moderním filmům studia je tedy Přání už ze své podstaty jednodušší, předvídatelnější a více zaměřené na mladší diváky, kteří se k pohádkám teprve nedávno dopracovali. Ostříleným fandům animovaných filmů novinka nabídne především notnou dávku nostalgie a easter egů, spíš než cokoliv nového a neotřelého. Jednou věcí, která bohužel v klasickém příběhu působí kapku rušivě, jsou komediální vložky. Ty se Disneymu sice osvědčily například u sněhuláka Olafa, tady se ale dvakrát nepovedly. Mluvící kozlík Valentino je sice roztomilý, bez jeho neustálých a ne vždy povedených poznámek by se ale film asi obešel.

Vrátit diváka zpět do zlatých let studia se pokouší i neotřelý vizuální styl. Od počátku tisíciletí všechny hollywoodské animáky víceméně najely na vlnu 3D CGI a vymanit se z jeho nadvlády se povedlo teprve nedávno u Spider-Mana: Paralelních světů. Od té doby se experimentů s formou podobných filmů objevuje čím dál více a Přání je pro Disneyho prvním takovým krokem na neprobádané teritorium. Jako poctu ručně kreslené animaci, na níž si studio vybudovalo jméno, dostalo Přání i novou stylizaci, která se pokouší napasovat klasickou kresbu na pozadí moderního CGI. Výsledkem rozhodně není nic tak dech beroucího nebo inovativního jako u konkurence, snaha se ale počítá a oproti nedávným Disneyho počinům má alespoň Přání vlastní vizuální identitu.

Skloubení dvou zcela odlišných animačních technik pak nejvíce září v muzikálových sekvencích, kterými film vůbec nešetří. Zpěv vytryskne z nějaké postavy téměř každých dvacet minut a scénografie i vizuální provedení hudebních vystoupení je nejen líbivé, ale oproti zbytku filmu i nápaditě zpracované. Na to, jak moc se Přání o hudební složku opírá, schází bohužel většině písniček dostatečně chytlavá melodie, která by utkvěla v hlavě i po odchodu z kina. Další Aladdin nebo Lví král se tu v soundtracku asi bohužel neskrývá, to ale spolehlivě ukáže až čas.

Samotný zpěv i české znění se povedly na výbornou, v tuzemském obsazení se nenajde nikdo, kdo by se úkolu s přehledem nezhostil. Největší tlak bezesporu ležel na dabérce hrdinky Aši, Felicitě Prokešové, ta jej ale ustála na výbornou. Pravděpodobně nejvýraznější hudební vystoupení přesto patří Petru Štěpánovi coby králi Magnificovi, scéna s jeho záporáckým songem totiž zaujme i svým obrazovým doprovodem.

• Animace
  • Dabing
3

Přání (2023)

Nejnovější Disneyovka Přání má všechno, co by od ní fanoušci očekávali. Pohádkovou atmosféru, spoustu hudby, kouzla a mluvící zvířata, krásnou animaci i všechno ostatní. Přesto nejde setřást pocit, že tvůrci si při psaní scénáře hlavně odškrtávali kolonky a žádný s elementů nerozvinuli dál, než nezbytně museli. Výsledkem je tedy konvenční a předvídatelná pohádka, která dlouholetého diváka neurazí, ale žádný hlubší dojem nezanechá.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © Falcon, Disney 2023

Přání | Wish