„Úmrtí partnera patří k nejtěžším událostem, jaké život přináší. A nejen kvůli pocitům bolesti a ztráty. Pozůstalé čeká i strastiplná pouť po úřadech a firmách, v níž se chvílemi zdá, že stát se smrtí vůbec nepočítá,“ popisuje ve stejnojmenných deníkových zápiscích Rok vdovy, které v letech 2014 a 2016 otiskl týdeník Respekt, jeho čtenářka Zuzana Pokorná. Režisérka Veronika Lišková v těchto dnech dokončila natáčení jejich stejnojmenné adaptace a svého prvního celovečerního hraného filmu, který by měl do kin vstoupit letos 10. října. Hlavních rolí filmu se ujali Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová a Tomáš Bambušek.
Původní deníkové texty v Respektu popisovaly, co pro duši i každodenní život člověka znamená ztráta životního partnera, a vyvolaly značný čtenářský ohlas. Manželskou tvůrčí dvojici, režisérku Veroniku Liškovou a scenáristu Eugena Lišku, zaujaly zejména tím, že jejich autorka bez patosu a současné sugestivně dokázala popsat nejen svůj emocionální stav, ale i společenské procesy a úřední úkony, které provázely její první rok po manželově smrti. Scénář filmu byl oceněn Filmovou nadací, která mu v roce 2018 udělila nejvyšší podporu ze všech hodnocených projektů.
Režisérka svůj film přibližuje slovy: „Film je pro nás médium, které dokáže nejkomplexněji uchopit složitá či přímo tabuizovaná témata a současně nabídnout prostor pro jejich prožití i reflexi. Setkání s konečností člověka v podobě úmrtí blízké osoby je nepochybně extrémní, přesto však zcela běžná lidská zkušenost. Co se však v čase proměňuje, jsou naše způsoby a vnitřní i vnější mechanismy, jimiž tuto zkušenost uchopujeme a zpracováváme. Byli bychom proto rádi, aby náš film znovu oživil společenskou debatu, kterou vyvolalo publikování deníku paní Pokorné před několika lety – debatu o tom, zda a jak je možné se na smrt blízkého člověka připravit a také o smysluplnosti a funkčnosti nastavení společenských a byrokratických opatření, se kterými se chtě nechtě musí pozůstalí vypořádat.“
A k obsazení hlavních rolí režisérka dodává: „Hledali jsme herečku, která dokáže ztvárnit ženu v této situaci bez přílišného patosu a afektovanosti. Ideální představitelku Petry jsme nakonec našli v Pavle Beretové. S Pavlou jsme spolupracovaly už při psaní posledních verzí scénáře a některé z jejích reflexí a zkušeností se otiskly do finální verze.“ Další silnou ženskou postavu, Petřinu tchýni, pak ztvární Zuzana Kronerová a ústřední trojici představitelek v roli Petřiny dcery Dominiky uzavírá mladá slovenská herečka Julie Šoucová.
Producentka filmu Kristýna Michálek Květová k vlastnímu natáčení pak doplňuje: „Natáčení probíhalo na lokacích po celé České republice. Obzvlášť rádi jsme za možnost poprvé natáčet v nádherném funkcionalistickém výstavním pavilonu v Lounech v Ústeckém kraji, kam doposud filmaři nezavítali. Vybrali jsme si ho pro scénu maturitního plesu. V Plzeňském kraji jsme pro změnu natáčeli v budově Krajského soudu v Plzni. Poslední natáčecí den pak proběhl na Vinohradských hřbitovech v Praze.“
Pro Veroniku Liškovou a producentku Kristýnu Michálek Květovou je to jejich druhý společný film. Předchozí celovečerní dokument Návštěvníci měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v srpnu 2022, od té doby je uváděn na festivalech po celém světě a byl například oceněn na MFDF Ji.hlava a získal i Cenu za nejlepší film v české soutěži festivalu Jeden svět. Dokumentární debut režisérky, Danielův svět, byl v roce 2016 uveden v sekci Panorama na Berlinale, na MFDF Ji.hlava získal Cenu diváků a byl nominován na Cenu české filmové kritiky.
-red-
zdroj: Petr Slavík
foto: CinemArt, Karina Golisová © 2024