Recenze: Tajný agent Argylle kráčí ve šlépějích Kingsmanů, jen je tu více zvratů a méně krve

Režisér Matthew Vaughn si v rámci hollywoodských akčních filmů vyhranil svůj vlastní malý koutek, ze kterého nám každých pár let naservíruje nějakou tu zběsilou akční jízdu nabitou komedií, písničkami a hlavně pořádnou dávkou blbůstek. V minulosti se již s láskou vysmál klasickým fantasy nebo parodoval superhrdiny, soudě podle jeho trilogie Kingsman filmů a nejnovějšího projektu Argylle: Tajný agent se mu ale nejvíce zalíbilo ve špionážním žánru. Ve své novince ale daleko více spoléhá na detektivní aspekt špionážní práce, pohrává si s klasickými žánrovými klišé a hází na diváka jeden zvrat za druhým.

Argylle: Tajný agent (foto: CinemArt)

Nabušený agent Argylle s tváří Henryho Cavilla totiž v tomto příběhu není vůbec hlavní postavou. On totiž ani neexistuje. Je pouze výplodem fantazie spisovatelky Elly Conway v podání Bryce Dallas Howard. Ta o svém okouzlujícím a nebojácném agentovi napsala již čtyři romány a na pátém pilně pracuje. Aniž by to ale sama tušila, zápletka Argyllova nejnovějšího dobrodružství nese mnohé a podezřelé podobnosti se skutečnými plány jedné zločinecké organizace. Elly se tak nedopatřením ocitá uprostřed globálního konfliktu, zabijáci ji pronásledují na každém kroku a její jedinou záchranou je otrhaný Sam Rockwell alias agent Wilde, který se ji mermomocí snaží udržet naživu.

Co se zprvu zdá jako relativně přímočará zápletka se velmi brzy rozplétá v komplikovanou hru na kočku a myš plnou zběsilých bitek mezi cvičenými agenty a honiček po exotických lokacích. V první polovině filmu se Vaughn drží poměrně při zemi a dobrodružství Elly a agenta Wilda mnohdy nemá vůbec daleko ke klasické Bondovce, jen trošku okořeněné dávkou komedie. Scény ze skutečného světa ale film prokládá i fiktivními náhledy do světa agenta Argylla, který se snaží případ řešit na stránkách Ellyiny knihy. Cavill si v roli ulízaného borce evidentně libuje a kontrast mezi předramatizovaným klišovitým světem románu a skutečnými událostmi film chytře využívá k rozplétání tajemství a hlavně k chytrému meta-humoru a pomrkávání na diváky.

Argylle: Tajný agent (foto: CinemArt)

Postupem času se ovšem hranice mezi fantazií a skutečností začíná smazávat, Argylle začíná ustupovat do pozadí a reálný příběh čím dál více balancuje na hranici absurdity. Na jednu stranu se tedy scénář mnohdy vydává takovými směry, že by je nepředpověděla ani Agatha Christie. Zároveň ale ve druhé polovině film prakticky zahodí velkou část toho, čím se dosud od podobných příběhů odlišoval. Realita a stylizovaný svět agenta Argylla se prakticky slijí v jedno, vyprávění se pohodlně usadí do stylu nadsazené komedie a Vaughn najíždí do starých známých kolejí, které už několikrát předvedl například v Kingsmanech. Scénář si tuto změnu samozřejmě v rámci příběhu opodstatní. Je ale škoda, že namísto aby Vaughn prozkoumal nové končiny, servíruje prakticky to samé jako obvykle. Oproti první hodince se navíc finále natolik utrhne ze řetězu, že pro konzervativnějšího diváka nemusí být lehké se na drastické změny rychle přeladit. Přechod mezi dvěma odlišnými styly totiž není režijně zvládnutý zrovna nejplynuleji.

Argylle: Tajný agent (foto: CinemArt)

Pokud ovšem patříte mezi fanoušky režisérova švihlého humoru, divoké kamery a energických akčních scén, dostanete přesně to, kvůli čemu jste si koupili lístek. Byť sem tam vykouknou na povrch docela nepovedené digitální efekty a schází jakákoliv krev, většina rvaček je stejně plynulá a potrhlá, jako jsme u Vaughna zvyklí. Stejně jako to kdysi udělal s Colinem Firthem, rozhodl se režisér udělat netypickou akční hvězdu ze Sama Rockwella. Ten se své role zhostil s totálním zápalem a evidentně z ní vyždímal, co mohl. Role ustrašené spisovatelky pro Bryce Dallas Howard zpočátku neskýtá nic příliš zajímavého. Jak se ale postupně odhrnuje opona případu, dostane i ona možnost více se předvést. Přestože většina vedlejších rolí příliš prostoru nedostane, Vaughn evidentně věděl, proč zainvestovat do obsazení. Ostřílení herci jako Samuel Lee Jackson nebo Bryan Cranston totiž dovedou pobavit i s velmi omezeným časem.

3.5

Argylle: Tajný agent (2024)

Matthew Vaughn měl s filmem Argylle: Tajná agent nakročeno novým a zajímavým směrem, nakonec se ale nechal unést svými tradičními režijními zvyklostmi. Jeho nová detektivka je tedy vystavěná na atraktivním nápadu, který se postupně přetaví jen na další variaci Kingsmanů. Není to nutně na škodu, angličtí gentlemani jsou populární z dobrého důvodu a Argylle coby další akční komedie Vaughnovi ostudu nedělá. Přesto se tu ale skrývá nevyužitý potenciál.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt 2024

Argylle: Tajný agent | Argylle
Akční / Komedie
Velká Británie / USA, 2024, 138 min
Premiéra: 1. 2. 2024 CinemArt
Režie: Matthew Vaughn
Scénář: Jason Fuchs
Kamera: George Richmond
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Bryce Dallas Howard, Sam Rockwell, Henry Cavill, Dua Lipa, Samuel L. Jackson, John Cena, Catherine O’Hara, Bryan Cranston, Ariana DeBose, Sofia Boutella, Rob Delaney, Jing Lusi, Jason Fuchs, Stanley Morgan, Bobby Holland Hanton