Včera večer v pražském divadle Archa proběhlo tradiční předávání Cen české filmové kritiky. Zatímco akademie Českého lva obvykle oceňuje spíš výpravné velkofilmy, které jsou výkladní skříní možností tuzemské produkce, kritici většinou fandí spíš originalitě a neotřelým tvůrčím způsobům. V souladu s tím u nich hojně zabodovala černá komedie Přišla v noci, která sice do kin davy nepřilákala, v recenzích ale vloni sklízela chválu ze všech stran a i u nás v redakci jsme ji před pár týdny vyhlásili filmem roku. Zabodovala ale i jména jako Karel Roden nebo Alice Nellis.
Přišla v noci, snímek oceněný soškou za nejlepší film, vypráví o páru třicátníků, jehož poklidný život dvojice se pomalu mění v chaotické trosky, když do jejich života nečekaně vstoupí pěstěná šedesátnice Valerie. Energická diva si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí.
Za plíživě budovanou tísnivou atmosféru i přesný komediální timing kritici ocenili jako nejlepší režiséry Jan Vejnara a Tomáše Pavlíčka, kteří film dali dohromady za nezvykle úsporných časových, lokačních a tím i finančních podmínek. Pro divadelní herečku Simonu Pekovou, známou především z brněnského HaDivadla, jde o vůbec první hlavní filmovou roli v její kariéře. Výsledek je nicméně tak uhrančivý, že jej kritici včera ocenili cenou jako nejlepší ženský herecký výkon.
Že česká animace patří na světovou špičku víme už několik dekád, je ale radost sledovat, jak se nám to v poslední době rok co rok potvrzuje. Dalším důkazem vloni byla i dobrodružná pohádka Tonda, Slávka a kouzelné světlo, která se stala druhým nejúspěšnějším filmem večera. Režisér a ilustrátor Filip Pošivač, oceněný kritiky jako objev roku, byl dosud známý především díky Mlsným medvědím příběhům, které si před třemi lety vysloužily nominaci na Českého lva a rychle se staly novodobou klasikou.
Jeho novinka o zářícím chlapci a jeho nové kamarádce pak sbírá již několik měsíců úspěchy zleva zprava, včetně ceny z prestižního festivalu v Annecy, a nově právě i ceny českých filmových kritiků za audiovizuální počin díky svému výtvarnému řešení.
Nejlepším dokumentem se podle české kritiky stala Světloplachost, sledující podoby dětství prostřednictvím dvou ukrajinských dětí, ukrývajících se s rodinami před bombardováním v metru zdevastovaného Charkova. Jako krátký film se prosadila Electra, novinka talentované Dariy Kashcheevy, která před pár lety zabojovala o Oscara s kraťasem Dcera.
Nejlepším hercem byl vyhlášen Karel Roden za jímavou roli v dramatu Tancuj Matyldo, ve kterém jeho filmová matka bojuje s nastupujícím Alzheimerem. Jako nejlepší scénář pak kritici ocenili práci Alice Nellis na Němých tajemstvích, ve kterých kriminální zápletka šikovně šíří osvětu o problematice afázie.
Kompletní výsledky
Nejlepší film: Přišla v noci – Eva Pavlíčková, Pavel Vácha, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček
Nejlepší dokument: Světloplachost – Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík
Nejlepší režie: Přišla v noci – Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Nejlepší scénář: Němá tajemství – Alice Nellis
Nejlepší herec: Tancuj Matyldo – Karel Roden
Nejlepší herečka: Přišla v noci – Simona Peková
Audiovizuální počin: Tonda, Slávka a kouzelné světlo, výtvarné řešení – Filip Pošivač
Cena innogy pro objev roku: Filip Pošivač – Tonda, Slávka a kouzelné světlo
Mimo kino: #annaismissing – Pavel Soukup, Lucie Kryzová
Nejlepší krátký film: Electra – Daria Kashcheeva
-red-
foto/video: Artcam, CinemArt, Donart © 2024