Jeden život: Emotivní příběh na pozadí velkých dějin (recenze)

Příběh Nicholase Wintona jistě není třeba dlouze představovat. Jeho jedinečný život a činy dokazující sílu lidskosti a dobré vůle inspirují lidi po celém světě již desítky let. Je proto až zarážející, že se dojemný příběh o záchraně 669 dětí dostal na stříbrné plátno až nyní. Čekání to však nebylo marné. James Hawes dokázal ve svém snímku Jeden život vytvořit Wintonovi opravdu důstojný pomník, který i přes mnoho silných emocí nesklouzává k patosu a je, vzhledem k současnému dění, aktuální více než kdy předtím.

Jeden život (foto: Vertical Entert.)

Hawes za sebou má několik seriálů a televizních filmů, na stříbrném plátně debutuje. Zkušenosti s desítkami televizních projektů jsou na jeho režijní práci znát, přesto je však film místy poněkud nevyvážený. Wintonův příběh nám podává ve dvou časových rovinách. Každá z nich má jiné tempo i audio-vizuální styl, přesto se mezi sebou netlučou a vytvářejí kompaktní zážitek.

První linie se odehrává v roce 1938. Mladý Nicholas Winton přijíždí do Prahy, která se plní lidmi prchajícími z nacisty ovládaného Německa, anektovaného Rakouska a odstoupených částí Československa. Bez domova, peněz a dalších materiálních potřeb se shromažďují v prostorech bývalých továren a spoléhají na pomoc několika dobrovolníků. Mezi ty Nicholas rychle zapadne a s jejich pomocí začne organizovat první vlaky odvážející ohrožené děti k pěstounům do Anglie.

Tato historická část snímku je výpravná, má skvělé kostýmy a teplou barevnou paletu. Její příběh má rychlý spád, je přehledný a dokáže divákovi zprostředkovat, kolik výzev a překážek musel Winton spolu se svými kolegy překonat, aby mohl děti zachránit. Velké uznání si v tomto ohledu film zaslouží také za to, že na tehdejší politiku Anglie nahlíží značně kriticky a zemi ani zdaleka nevykresluje jako dobročinného zachránce.

Druhá časová linie, odehrávající se v 80. letech 20. století, sleduje již stárnoucího Wintona, který při vyklízení svých starých věcí bilancuje svůj dosavadní život a přemýšlí, zda příběh ze svého mládí zveřejnit, aby inspiroval mladší generace. Oproti historické lince je tato velice statická a plná rozjímání. Děj se v její první polovině navíc téměř neposouvá a její zábavnost je tak ne úplně zdařile zachraňována výrazným hudebním doprovodem a zajímavými kamerovými záběry, které si často pohrávají s odrazy ve sklech a zrcadlech.

Celou tuto linku tak bezesporu táhne Anthony Hopkins, který se do role Wintona opravdu ponořil a exceluje v ní. I jeho potenciál je však ne zcela využitý, neboť téměř polovinu stopáže tráví osamoceným koukáním z okna a předvádí jen minimum interakcí s jinými herci. To se však zcela mění v druhé polovině příběhu, kdy děj naber rychlý spád a Hopkins v ní dostane nejednu příležitost zazářit. Obě linky navíc vrcholí opravdu silnými momenty, které dokážou diváka opravdu chytnout za srdce.

Za Hopkinsem ale nezaostává ani jeho mladší verze, která v historické části příběhu podává také velice dobrý výkon. Velkou předností historické části příběhu je také jeho česká lokalizace. Historická Praha vypadá ve filmu úžasně a všudypřítomná čeština potěší každého našince. Velice úsměvné jsou pak momenty, ve kterých angličtí herci neobratně odříkávají své české repliky s velice silným přízvukem.

Jeden život (foto: Vertical Entert.)

Zvolit pro dovyprávění Wintonova příběhu zrovna dva tyto zásadní momenty jeho života byl ze scenáristického hlediska velice dobrý krok. Obě dějové linie jsou plné silných emocí a dokážou zaujmout. Kvalita jejich zachycení je ve filmu bohužel značně odlišná. Je škoda, že při krátké stopáži 108 minut nedokázali tvůrci Wintonův životní příběh využít naplno a zejména příběh z 80. let zaplnili několika hluchými scénami.

4

Jeden život (2023)

Jeden život mapuje jeden malý ale opravdu silný příběh na pozadí velkých dějin. To, co Nicholas Winton se svými společníky vykonal pro 669 malých dětí nemá ve světě obdoby. Film navíc celé téma zobrazuje bez zbytečného patosu a skvěle ilustruje, s jak těžkými rozhodnutími se museli všichni zúčastnění potýkat. Emocionální nálož v závěru filmu je i přes pouhé zobrazování skutečných momentů natolik silná, že v divácích bude rezonovat ještě několik dní po dokoukáni filmu.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Vertical Entertainment 2024

Jeden život | One Life
Drama / Životopisný / Historický
Velká Británie, 2023, 108 min
Premiéra: 1. 2. 2024 Vertical Entertainment
Režie: James Hawes
Scénář: Lucinda Coxon
Kamera: Zac Nicholson
Hudba: Volker Bertelmann
Hrají: Anthony Hopkins, Helena Bonham Carter, Johnny Flynn, Jonathan Pryce, Lena Olin, Romola Garai, Adrian Rawlins, Samantha Spiro, Marthe Keller, Alex Sharp, Ziggy Heath, Matilda Thorpe, Antonie Formanová, Ruth Magdaléna Schmidtová, Barbora Černá, Juliana Moska, Martin Bednár, Barbora Váchová, Kateřina Kocichová, Kateřina Dias