Mamacruz: Sexuální obroda stárnoucí ženy je decentní, laskavá, provokativní i vtipná (recenze)

Sedmdesátiletá Cruz sedí na gauči vedle svého manžela. Přestože je bílý den, ozývá se z jeho strany gauče mohutné chrápání. Ani to ji ale nedokáže vyrušit od scény hrající na starší televizi, ve které si zrovna v několik dekád starém filmu pár krásných lidí vášnivě vyznává lásku. Že jí něco v životě chybí, je už v tuhle chvíli evidentní. Co teprve, když se o pár dní později omylem při čtení na tabletu prokliká k pornu. Díky bohu za ty internety!

Mamacruz (foto: AČFK)

Španělská tragikomedie Mamacruz je nejnovějším přírůstkem do distribučního projektu LFŠ uvádí, v jehož rámci Asociace českých filmových klubů do kin jednou ročně uvádí film, který si v Uherském hradišti na festivalu hlasováním zvolili sami diváci. Vloni je takhle nejvíc zaujalo trochu opožděné sexuálním probuzení a objevování vlastního těla v dramatu o objevování duševní i tělesné svobody.

Možná si vzpomenete na dva roky staré Hodně štěstí, pane Veliký, ve kterém stárnoucí učitelka Emma Thompson zažívala peprné chvíle s mladým prostitutem. Mamacruz nicméně k tématu přistupuje jinak. Sexuální renesance hrdinky je tu o to komplikovanější, že jde o hluboce věřící katoličku, která se trápí pocitem, že si světská potěšení nezaslouží, a zprvu proti vábení pornografie bojuje tím, že u figurky paní Marie zapálí svíčku navíc. Jak se má ale člověk bránit, když i ta socha Ježíše v kostele je tak sexy? Cruz nějakou dobu trvá, než se nově objevovanému světu naplno otevře, a když se o to pokusí, manžel je po těch letech vcelku pochopitelně vyveden z míry.

mamacruz-recenze

Film se otevřeně věnuje stigmatům a boří tabu už tím, jak ve svém středobodu má o tolik starší hrdinku, než jsme u filmů tematizujících body-positivity a objevování vlastního těla zvyklí. I díky grácii Kiti Mánver v hlavní roli je přitom velmi civilní, decentní, laskavý a jemný; očekávat gerontské Prcičky určitě není na místě. Přesto film dovede suše rozesmát, prokovovat i lehce šokovat… což jen potvrzuje jeho pointu.

Směřování příběhu je poměrně předvídatelné, je ale o to úctyhodnější, jak vážně a samozřejmě film své téma bere. Zajímavé je i to, že ačkoli Mamacruz věnuje hodně prostoru zaraženým, nesouhlasným reakcím hrdinčina okolí, daleko silněji z filmu září její pozitivita z opětovného shledání se sebou samým.

3.2

Mamacruz (2023)

Mamacruz je jednoduchý, ale mistrný a povznášející portrét ženství, který v mnoha směrech vybočuje z vyjetých kolejí. S nebývalou elegancí vypráví o zdravé ženské sexualitě v prostředí rigidní a tradicionalistické společnosti, o body positivity ve věku, kdy ohledně našich těl již moc pozitivní nebýváme, a vlastně i o dospívání člověka, který po světě chodí již skoro tři čtvrtě století.

foto/video: © AČFK 2024

Mamacruz
Premiéra: 01.02.2024 AČFK