Německá režisérská legenda se po sérii dokumentů vrátil k hranému filmu. Snínek Dokonalé dny, jenž si z Cannes odvezl cenu pro hlavního představitele právě míří do českých kin. Poetické zobrazení každodenních radostí v životě tokijského uklízeče toalet Hirajamy doprovází výrazný rockový soundtrack i neobyčejná feel good atmosféra. Snímek se krom ostruh z festivalů pyšní i letošní oscarovou nominací. Podívejte se na trailer.
Film vznikl souhrou několika náhod a původně se mělo jednat o sérii krátkých spotů, nikoli o celovečerní film. „Jednou mi přišel email, jestli bych neměl zájem točit v Tokiu projekt, který by zobrazoval úžasný sociální fenomén a zahrnoval by práci skvělých architektů se zaručením tvůrčí svobody,” vzpomíná na prvotní podnět k natočení filmu Wim Wenders.
Tímto fenoménem byl projekt veřejných tokijských toalet, o které se stará hlavní hrdina filmu Hirajama. „Záchody zde hrají zcela jinou roli než v našem západním pojetí hygieny. V Japonsku jsou malými svatyněmi klidu a důstojnosti. Líbilo se mi, že toalety jsou takové malé architektonické zázraky. Vypadají spíše jako chrámy než jako WC,” popisuje osmasedmdesátiletý režisér důvod, proč se rozhodl nabídkou přijmout.
Dokonalé dny nejsou prvním snímkem, které o japonské metropoli Wenders natočil, již v roce 1985 se podíval do tepajícího města s vizuálním esejem Tokyo-Ga. „Dlouhá léta jsem toužil vrátit se do Japonska a neskutečně se mi po Tokiu stýskalo,” říká o své lásce k zemi vycházejícího slunce a její kultuře německý tvůrce, který se dokonce rozhodl film věnovat mistrovi japonské kinematografie Jasudžiró Ozuovi. Z jeho tvorby se v Dokonalých dnech odráží především motiv jedinečnosti nalézající se v ordinérních věcech a myšlenka, že právě každodenní příběhy jsou těmi jedinými věčnými příběhy.
Recenzi přineseme v pátek 29. března
Klíčem ke vzniku filmu bylo nalézt správného hlavního hrdinu. „Skrze něj jsem se snažil přiblížit unikátní japonský smysl pro větší dobro, vzájemný respekt k městu a sobě navzájem, které činí veřejný život v Japonsku tak odlišným od západního světa,” popisuje postavu Hirajamy Wenders, který na scénáři pracoval s japonským scenáristou Takumou Takasakim.
Wendersovo jedinečné zachycení japonské kultury bude v kinech k vidění již 28. března.
-red-
zdroj: B. Mrazíková
foto/video: © Aerofilms 2024