Daaaaaalí! Pocta surrealismu a jedinečný výlet do říše snů a vizí (recenze)

Salvador Dalí patřil svého času bezesporu k nejvýznamnějším umělcům světa a zajisté není nutné ho zde zdlouhavě představovat. Jeho surrealistické obrazy plné fantaskních výjevů, perverze, kreatur pochodujících na nekonečných nohách či náboženských odkazů obdivují lidé po celém světě dodnes. Pokud se však chcete dozvědět něco více o životě tohoto excentrického umělce, budete muset hledat jinde. Nový film Quentina Dupieuxe sice vzdává velkou postu Dalího estetice i surrealismu samotnému, o něm samotném však neřekne téměř nic a pouze dál upevňuje mýtus, který kolem sebe dokázal Dalí vybudovat. Mýtus, který je však zábavný, poutavý a esteticky jedinečný.

Daaaaaalí! (foto: Film Europe)

Koláž bez příběhu

Poradit si s filmovým zpracováváním života umělce, který se vyžíval ve výstřednostech, svými prohlášeni se vždy snažil primárně šokovat, v jednom kuse si protiřečil a svůj život halil pod roušku mystiky, tajemství a snových vizí, je bezesporu téměř nesplnitelný úkol. Toho si byl zajisté vědom Dupieuxe, který na jakkoliv takovouto snahu rezignoval a místo životopisného snímku divákům nabídl necelých 80 minut dlouhou exkurzi do Dalího světa hrůz a zázraků.

Dupieuxeho snímky byly vždy plné absurdna. Dalího svět mu však v tomto umožnil překročit pomyslné hranice a tento talentovaný filmař tak na diváky chrlí jednu absurditu za druhou a nechává je tonout v nekonečné snové smyčce plné selhání, šílených obrazů, promluv, činů, snů i vizí. Tímto rozhodnutím sice silně trpí příběh filmu, který se dostává na druhou kolej a funguje pouze jako chatrný rámec jednotlivých scén; příběh však zcela očividně nikdy nebyl tím, na co měl film zaměřit.

Egotrip

Středobodem snímku je totiž samotný Salvador Dalí. Vše se točí okolo jeho ega, které je středobodem snímku a jemuž se podřizuje vše ostatní. Do snímku také velice prosakuje destruktivní podstata jeho povahy, o které otevřeně mluví jeho manželka v Jodorowsky’s Dune. Dalího extravagance je natolik velká, že ho mění v tyrana, který svými požadavky terorizuje ostatní a ničí vše co se mu připlete do cesty.

K uvěřitelnému vystavění tohoto mýtu geniálního avšak nesnesitelného umělce přispívají výkony všech pěti herců, kteří se v roli Dalího ve snímku vystřídají. Za postavou umělce se v různých etapách jeho života vystřídají Jonathan Cohen, Gilles Lellouche, Didier Flamand, Pio Marmaï či Jonathan Cohen. Velice příjemný a milý výkon však odvádí i Anaïs Demoustier, která Dalímu ve scénách zdařile asistuje a svou obyčejností a submisivitou představuje jeho přímý protipól.

Daaaaaalí! (foto: FilmEurope)

Snová vize jednoho filmaře

Co se řemeslné složky filmu týče, jedná se o čirou one-man show. Režii, scénář i kameru si vzal na starost sám Dupieux. Ten je ve všech zmíněných disciplínách jistý a exceluje zejména za kamerou, která výborně pracuje s Dalího estetikou. Několik záběrů věrně imituje, případně odkazuje na výjevy z Dálího obrazů, ale dokáže být i svá. V takových případech volí Dupieux často netradiční pozice kamer a úhly záběru, které zdůrazňují snový charakter světa.

Pozornost si jistě zaslouží i hudba Thomase Bangaltera, ve většině scén velmi melodická a nijak rušivá. Navíc dokáže podtrhnout i dramatické scény navzdory tomu, že celému filmu dodává její přítomnost opravdu pozitivní atmosféru.

4.4

Daaaaaalí! (2024)

Daaaaaalí! není dokumentem ani životopisným snímkem, kterým se může na první pohled zdát a který by řada Dalího obdivovatelů zajisté uvítala. O samotném umělci toho snímek moc nesdělí a pouze rozvíjí velkolepý mýtus, kterým Dálí svou osobu ještě za svého života stihl obalit. Jedná se však o jedinečnou návštěvou surrealistického světa, kde může vodopád vytékat z piana, lidé procházejí nekonečnými chodbami a z nebe prší mrtvé kočky. Celý film navíc zdařile pracuje jak s prolínáním snu a reality, tak s Dalího jedinečnou estetikou. Daaaaaalí! je originální poctou, kterou opravdu stojí za to vidět.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Film Europe 2024

Daaaaaalí!