Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NEJKRÁSNĚJŠÍ A NEJDOJEMNĚJŠÍ ANIMÁK ROKU? UŽ JSTE VIDĚLI TRAILER ROZZUM V DIVOČINĚ?

Total Week #21/24 – A.I. krade hercům hlasy, Warneři přizabíjí HBO a Cannes tleská vestoje

Spíš než na vícero krátkých zpráv si dnes posvítíme na pár obšírnějších témat, která by vás ale mohla o to víc zajímat. Shrneme si to nejzajímavější, co by se do českých kin mohlo chystat z festivalu v Cannes, posvítíme si na problematický start streamovací služby Max a probereme, jak umělá inteligence krade hlasy hercům a v nejbližších letech nevratně promění dabérskou profesi. A tahle větší zamyšlení si pak doplníme novou rubrikou, ve které jednou větou prolétneme zběžnější filmové novinky. Děkujeme, že nás čtete a posloucháte, a jdeme na to.

AI krade hlasy!

Když jsme před pár týdny natáčeli v dabingu nového Garfielda, vyprávěl nám Michal Holán, jeden z aktuálně nejobsazovanějších českých dabérů, o tom, že ho před pár měsíci oslovila záhadná agentura s ještě záhadnější zakázkou. Měl namluvit několik stran jednoduchého textu v různých emocích. Rychle mu ale došlo, že ho tím vychytrale zahraniční firma uvrtala, aby svůj projev zaprodal a jeho hlasem mohla promlouvat umělá inteligence. Rychle tedy z celé věci vycouval.

Že programy v nejbližší budoucnosti část dabérské práce nahradí a zahraniční herci dost možná budou brzy v češtině mluvit svým vlastním, přegenerovaným hlasem, je v tuhle chvíli už jistota. Práci si tak udrží jen ti skutečně nejšpičkovější dabéři, podobně jako výtahová hudba z bank jen tak nenahradí vaše oblíbené kapely.

Že se tahle budoucnost ale blíží čím dál rychleji potvrzuje i pár dní stará zpráva, že Scarlett Johansson hrozí žalobou společnosti OpenAI za využití jejího hlasu v novém jazykovém modelu. K tomu totiž mělo dojít i navzdory jejímu výslovnému nesouhlasu. Firma zkrátka neodolala možnosti odkázat v reálném životě na film Ona z roku 2013, ve kterém se Joaquin Pheonix zamiluje do umělé inteligence promlouvající, světe div se, právě hereččiným sexy hlasem. Život je zjevně zrcadlo a umění skutečnost.

Teď se možná smějete, co to mají celebrity zas za problémy, ale jen počkejte, až vás do telefonu libovolný scammer hlasem vašeho blízkého poprosí o důvěrnou informaci. O celém tématu prorůstání AI do dabérské a herecké práce si každopádně plánujeme v průběhu června s Michalem Holánem podrobněji popovídat v našem podcastu.

V Česku se skřípěním startuje Max

V Česku a na Slovensku tento týden odstartoval Max, nová streamovací služba skupiny Warner Bros. Discovery, která tak nahradila předchozí službu HBO Max. Spojuje služby HBO Max, Discovery+ a Eurosport v nové aplikaci s rozšířenou personalizací. Pořád si myslíme, že upozadit takhle brand HBO, který byl roky synonymem pro vysoce kvalitní televizi, je od Warnerů pěkná střela do nohy. Od fúze s Discovery ale bohužel asi byl podobný krok jen otázkou času.

Studio alespoň slibuje, že množství obsahu bude více než dvojnásobné oproti tomu, jaké bylo před rebrandingem na platformě k dispozici. První ohlasy na sociálních sítích jsou ale spíš rozpačité a diváci si ve velkém stěžují na četné technické chyby. Snad se co nejdříve povede kvalitu, lokalizaci i sliby o novém obsahu podchytit. Více obecných informací o Maxu každopádně najdete v článku na webu.

Vytleskané novinky v Cannes

Jen těžko si představit lepší brigádu než stopovat v Cannes po každé projekci potlesky ve stoje. Obligátní informace o tom, kolik minut který film udržel diváky na nohou, se nevyhne žádnému článku o festivalu. O kvalitě jednotlivých děl to přitom v podstatě nic nevypovídá, pojďme se tedy spíš ve stručnosti mrknout na ta nejzajímavější za samotných děl, která na azurovém pobřeží první diváci zhlédli.

Kevin Costner tu představil první díl svého velkolepého westernového eposu Horizont. Dejme stranou streamovací úspěch seriálu Yellowstone a jeho spin-offů – pravda je taková, že ambice natočit tři velkofilmy v žánru, který je všeobecně považován za relikt minulosti, je sama o sobě v dnešní době bláhová. První díl je navíc podle prvních reakcí dost utahanou expozicí, kdy se tři hodiny představuje nespočet postav, na tržební překvapení bychom si tedy nevsadili. Na konci června film dorazí i do českých kin.

Ještě větší rozpaky pak vzbudila novinka režiséra Kmotra, Francise Forda Coppoly. Ten svou novinku Megalopolis chystal skoro třicet let a nakonec si ji musel zaplatit sám, přičemž v Americe film pořád nemá distributora; do českých kin ho ale v průběhu roku uvede distribuční společnost Film Europe. Kouzelně film na svém Facebooku zhodnotil kritik Pavel Sladký: „Nádherné fiasko, jaké v Cannes snad nepamatuju. Filozofující nuda povýšená na next WTF level. Každý herec hrající v jiném filmu. Pomatené antické reference. Zbytnělá nazlátlá monstróznost. Tenhle film vznikal několik desítek let. Mám pocit, že jsem ho dneska večer několik desítek let sledoval.“ Au.

Daleko spokojenějších reakcí se dočkal film s daleko uvolněnější tématikou, pojmenovaný jednoduše Surfař. Toho si v tomhle chytrém béčku plném absurdit zahrál Nicolas Cage. V roli chlápka, který si odmítá nechávat bandou zakomplexovaných místňáků zakázat sjíždění vln na „jejich“ pláži, si herec se sympatickou ironií zpětně dělá srandu z vlastní akční kariéry. O české premiéře zatím nejsou informace.

Vzruch budí i vychytrale načasovaný snímek The Apprentice, ve kterém si Sebastian Stan zahrál Donalda Trumpa a Maria Bakalova jeho první manželku, československou rodačku Ivanu. Film obsahuje hodně kontroverzní scénu, kdy bývalý prezident USA svou ženu znásilní, a tak Trumpův tým už čile pracuje na žalobě tvůrců. Ti se ale soudu neobávají, skandální kapitolu jeho příběhu mají dle svých slov dobře podloženou. Ani v tomhle případě nevíme, zda film dorazí do českých kin.

Nadšených reakcí se dočkal muzikál Emilia Perez. Vypráví o narkobaronovi… který se chce stát ženou. Už to naznačuje, že režisér se na celou drogovou tématiku dívá dost neobvykle. Poukazuje na násilí na ženách i únosy tisíců nevinných lidí, kteří jsou obětí dlouhotrvající války narkogangů. O českém uvedení zatím nemáme informace.

Jednou větou

V pokračování kultovních zombie thrillerů s názvem 28 let poté od Dannyho Boyla se oficiálně v roli, která ho před více než dvaceti lety pomohla proslavit, vrátí Cillian Murphy

V Jurském městě, chystaném startu nové dinosauří trilogie, se vedle Scarlett Johansson v hlavní roli objeví Ruppert Friend, který se po jejím boku objevil už v loňském Asteroid City...

Seriálová adaptace Tomb Raidera z produkce Amazonu se konečně dává do pohybu, scénář kutí Phoebe Waller-Bridge a čile se hledá nová představitelka Lary Croft…

Náš youtuberský kolega Toren v týdnu vydal velmi trefné video o tom, jak většina diváků kecá, když tvrdí, že chce v kinech vídat víc originálních filmů – a kdo je bez viny, ať klidně hodí kamenem, ale pusťte si ho potom taky…

A Ella Purner z Falloutu si zahraje v ujetém hororu The Scurry, ve kterém bude prchat před krvelačnou smečkou zlých veverek.

Zleva: Murphy, Friend, Croft, Toren, Purner a zlá veverka

Trailer týdne

Mysleli jste si, že i parodie je mrtvý žánr? My donedávna taky. Ještě než ale zpoza oceánu dorazí nové přírůstky do sérií Scary Movie a Bláznivá střela, zkusí si ze slavných akčních značek dělat srandu i Francouzi.

Sehnat nereálné výkupné a zachránit unesenou babičku z rukou mexického kartelu by bylo výzvou i pro opravdového superhrdinu. A co teprve pro celoživotního nešiku, který na to má tři dny. Nezbývá než jednat Rychle a nemožně. To je také název nové francouzské parodie na akční filmy, která vstoupí do českých kin 27. června a slibuje adrenalinovou jízdu plnou gagů a vtipných narážek na ikonické scény z bijáků jako Rychle a zběsile, Terminátor 2, Mission: Impossible, Rambo, Indiana Jones, ale taky Kingsman nebo Dámský gambit. A výsledek vypadá přesně tak debilně, jak byste asi tipli. Přesto, nebo právě proto bychom hádali, že podobná oddychovka udělá řadě z vás radost.

Na co se chodilo

Je to bída, je to bída. Rodinná fantasy novinka Imaginární přátelé sice svou kampaní příliš nezaujala a od začátku působí spíš jako produkt pro stream. I tak ale tahle pohádka, kterou u nás uvidíme až za týden, třicetimilionovým otvírákem z USA a podobnou částkou ze zbytku světa spíš zklamala. Zoufale s jednotkami milionů dolarů pohořel i životopis Amy Winehouse s názvem Back to Black, a Kaskadér je se 130 miliony dolarů z celého světa propadák vyloženě k pláči.

Relativně slušně, ale stále pod očekávání, se stále daří Království Planeta opic. Povedenému startu potenciální nové trilogie se stále dobře daří doma v Americe, slabý otvírák na dalších trzích pak trochu kompenzují alespoň minimální propady. Celosvětově tak opičáci vydělali už čtvrtku miliardy, a realistická je možnost, že by tuhle částku zdvojnásobili. Jestli to Disneymu bude stačit na odklepnutí dalších dílů je ale pořád ve hvězdách.

Českým kinařům mezitím alespoň malou radost udělal návrat kocoura Garfielda. Nový animák díky zkaženému počasí vylákal v pauzách mezi hokejovými zápasy necelých padesát tisíc rodičů a dětí. Před pár lety by takový výsledek byl dost průměrný a vlastně by moc nestál ani za řeč. V dnešní situaci jde ale o velmi fajn příspěvek globálním padesáti milionům.

Na co se podívat

Furiosa je perfektní dárek pro fanoušky Ságy Šíleného Maxe, ideální vstupní bod do ní, ale hlavně také dravě velkolepá, brutálně stylizovaná, epická jízda plná benzínu, písku a krve.

Od Anyi Taylor-Joy v titulní roli asi nikdo nic menšího než fantastický výkon nečekal, a nic menšího od ní ani nedostaneme. Rozhodnutí obsadit tu nejokatější herečku do role, kde větší část stopáže hlavní postava nepromluví a ze vší té špíny a masek jí koukají právě jen oči, bylo zkrátka geniální. I v takové společnosti nicméně má sklon si celý film pro sebe ukrást Chris Hemsworth jako poťouchlý psychopat s příhodným jménem Dementus. Přehrává tady tak kouzelně, že ho u toho nejde nemilovat – ať už pořvává povely na svoje fanatiky, vozí se v kočáře taženém třemi motorkami nebo s gustem ochutnává lidské slzy.

Když se s nimi vydáte na cestu Pustinou, rozeřvou se motory, rozduní hudba, plátno se rozzáří jasnými barvami a vy sledujete tu přepálenou stylizaci, operní epičnost a kameru divoce poletující od výbuchu k výbuchu, je to prostě zábavný, audiovizuálně opojný nářez a zážitek, od kterého nejde odtrhnout oči. Právě pro takové bangery bylo vynalezeno kino.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Totalfilm Media, Vertical Ent., Bontonfilm, Max © 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast