FESTIVAL NEJHORŠÍCH A BIZARNÍCH FILMŮ PRÁVĚ PROBÍHÁ V PRAZE. O FESTIVALU NARUBY VÍC TADY.

Furiosa: Sága Šíleného Maxe dostává epický přírůstek (recenze)

Zběsilou cestu George Miller chystal už od devadesátých let, díky patáliím v produkčním pekle nás ale tahle vysokooktanová cesta tam a zase zpátky ohromila až v roce 2015. Během těch mnoha let, kdy se čtyřku Šíleného Maxe nedařilo dostat před kamery, měl režisér alespoň příležitost pilovat příběhové pozadí jednotlivých postav. Prequel o bojovnici Furiose, která se dočkala asi největší péče a která si na úkor titulního hrdiny celý film ukradla pro sebe, měl původně vzniknout současně se Zběsilou cestou. Nakonec ale s burácením vjíždí do kin až nyní.

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (foto: Vertical Ent.)

Série Šílený Max je s námi už čtyřicet pět let, čítá čtyři filmy a dva herce v titulní roli. Kladete-li si tedy otázku, zda má smysl na Furiosu vyrazit i bez důkladné znalosti předchozích dílů, máme pro vás dobrou zprávu. Nejnovější film je ideálním vstupem do série. Kultovní a poprávu opěvovanou Zběsilou cestu s Tomem Hardym příběhově doplňuje, tu si ale klidně můžete pustit až posléze. Původní trilogie s Melem Gibsonem pak stojí dějově od obou nejnovějších filmů celkově trochu stranou a pro její docenění ji znát nemusíte, jakkoli by byla škoda se o zážitek z ní ochudit.

Zrod zběsilosti

Jde tedy o zbytečnou dějovou odbočku, nebo cenné a svébytné rozšíření původní série? Ztratil už Miller na prahu osmdesátky svoje mojo, nebo pořád točí dravěji než jeho o generace mladší kolegové? Je výsledek nevábný digifest, nebo si trikaři mákli a papundekl z jedniček a nul, který fandy lehce vyděsil v trailerech, dožehlili? Po kulervoucí IMAX projekci máme radost, že ve všech případech platí to druhé.

Furiosa vás do světa postapokalyptické australské divočiny zpustošené vedrem, hladomorem a radiací a do světa, ve kterém je kromě vody a jídla nejcennější komoditou benzín a motorové stroje jsou oslavovány a fetišizovány, uvede elegantně a přirozeně. Pomůže si k tomu úvodními titulky, ale i vyprávěním samotným.

To stojí na vlastních nohách a přibližuje dětství a počátky drsné bojovnice, kterou ve Zběsilé cestě tak památně ztvárnila Charlize Theron. Sledujeme její únos z ráje, oázy hojnosti, do vyprahlé pouště plné vražedných gangů, úchyláckých diktátorů a neustálých bojů o přežití i o moc… a pomalý přerod z holčičky v obávanou ženu, kterou známe. Furiosa se samozřejmě nevyhne klasickým prequelovým neduhům, kdy film svou hrdinku postrkává jako figurku po šachovnici vstříc předem známým okolnostem. V tomhle případě ale rozhodně platí, že i cesta je cíl. Tím spíš, je-li takhle zběsilá.

Kdo řídí?

Furiosu má smysl vidět už díky obsazení. Obout si zaprášené a zakrvácené boty Charlize Theron rozhodně nemohl být snadný úkol. Od Anyi Taylor-Joy, kterou si režisér vyhlédl díky roli v Poslední noci v Soho, asi už nikdo nic menšího než fantastický výkon ani nečeká. A nic menšího od ní ani tentokrát nedostaneme. Rozhodnutí obsadit tu nejokatější herečku do role, kde větší část stopáže hlavní postava nepromluví a ze vší té špíny a masek jí koukají právě jen oči, bylo zkrátka geniální.

Vzhledem k tomu by diváka mohlo zamrzet, že se herečky ve filmu dočkáme až po hodině stopáže, kdy její postava doroste do potřebného věku. Patnáctiletá, australsko-estonská herečka Alyla Browne, která mladinkou Furiosu ztvárňuje do té doby, starší kolegyni ale ostudu ani v nejmenším nedělá. Nejen, že si s rolí unesené dívenky poradila skvěle, s Anyou Taylor-Joy si je ve filmu navíc tak podobná, že se místy nechce věřit, že nesledujeme hlavní hvězdu omlazenou digitálními efekty.

Podobně, jako si pro sebe Furiosa kradla Zběsilou cestu, si pak její vlastní film od začátku do konce má sklon podmanit Chris Hemsworth jako poťouchlý psychopat s příhodným jménem Dementus. Je evidentní, že australský rodák si účastí v téhle sérii splnil sen, a to asi o to víc, že se mohl jako záporák totálně vyblbnout. Komediální polohu, ve které pod vedením Taiky Waititiho šaškoval jako Thor, by asi chtěl znovu vidět málokdo. Tady ale přehrává tak kouzelně, že ho u toho nejde nemilovat – ať už pořvává povely na svoje fanatiky, vozí se v kočáře taženém třemi motorkami nebo s gustem ochutnává lidské slzy.

Furiosa: Sága šíleného Maxe (foto: Vertical Ent.)

Do you have it in you to make it epic?

Scenáristicky se tu pár nedostatků najde. Vyprávění meandruje s proměnlivou efektivitou, romantický subplot je tu vyloženě navíc a dělení do kapitol může působit kapku samoúčelně. I tak je ale kumšt napsat prequel, který má svůj začátek, prostředek a takhle uspokojivý konec, a který navíc svého chronologického nástupce zpětně obohacuje o nové emoce.

Furiosa navíc nenásilně rozvádí feministicko-environmentální téma z minula a celkově je komplexnějším vyprávěním než v tomhle ohledu minimalistická Zběsilá cesta. Ale co si budeme. Největším tahákem, za kterým byste měli uhánět do kina, je tu hlavně to, jak mistrovsky tenhle film vypadá a zní.

Ano, CGI by tu mohlo být vybroušenější. Papundeklu se ale bát nemusíte, průměrná marvelovka dnes vypadá podstatně gumověji. Je i pravda, že akce je tu o poznání méně, než minule, i že nejpamátnější akční scéna je tu zase jednou obléhání řítícího se monstrózního kamionu. Přesto se nemusíte bát ani nudy nebo pocitu, že by snad režisér vykrádal z minula sám sebe.

Když se s hrdinkou vydáte na cestu Pustinou, rozeřvou se motory, rozduní hudba, plátno se rozzáří jasnými barvami a vy sledujete tu přepálenou stylizaci, operní epičnost a kameru divoce poletující od výbuchu k výbuchu, je to prostě zábavný, audiovizuálně opojný nářez a zážitek, od kterého nejde odtrhnout oči. Právě pro takové bangery bylo vynalezeno kino.

4.4

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024)

Furiosa je perfektní dárek pro fanoušky Ságy Šíleného Maxe, ideální vstupní bod do ní, ale hlavně také dravě velkolepá, brutálně stylizovaná, epická jízda plná benzínu, písku a krve.

foto/video: Vertical Entertainment © 2024

Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Furiosa: A Mad Max Saga

Premiéra: 23. 5. 2024 Vertical Entertainment
Režie: George Miller
Scénář: Nick Lathouris, George Miller
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Tom Holkenborg
Hrají: Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Nathan Jones, Angus Sampson, Charlee Fraser, Matuse, Ian Roberts, David Collins, Alyla Browne, Daniel Webber, Goran D. Kleut, Nat Buchanan, Jacob Tomuri