JIŘINA BOHDALOVÁ SE V NEDĚLI NA ČT1 PŘEDSTAVÍ V DRAMATU JIŘÍHO STRACHA SVATÁ, HRAJE PŘEŽIVŠÍ VĚZENKYNI GULAGU. TRAILER ZDE

Kaskadér: Love-letter přehlížené profesi dělá čest svému jménu (recenze)

David Leitch má za sebou dvacetiletou kaskadérskou kariéru, z nichž několik pracoval jako double Brada Pitta. A pak redefinoval akční žánr Johnem Wickem, nakoukl do světa obřích frančíz s Deadpoolem a spin-offem Rychle a zběsile, a po předloňském Bullet Trainu se vrací s novinkou pojmenovanou příznačně Kaskadér. Ta vypráví, světe div se, o protřelém kaskadérovi, který několik let pracuje jako double světoznámé hollywoodské hvězdy. A pak si při jednom natáčení málem přerazí vaz a pověsí na nějakou dobu kariéru na hřebík, než ho souhra hodně bláznivých okolností donutí riskovat krk, padat, hořet a skákat z auta na auto nejen před kamerou, ale i v reálném životě.

Kaskadér (foto: CinemArt)

Trhlý námět si tvůrci půjčili ze stejnojmenného osmdesátkového seriálu The Fall Guy, samozřejmě si ho ale pro potřeby filmu dost upravili. Hrdina v podání Ryana Goslinga se tu taky jmenuje Colt, není ale námezdním lovcem a do křížku se skutečnými zločinci se připlete náhodou. Po roce rehabilitací a parkování aut mu na stole přistane nabídka od ambiciózní producentky.

Normálně by se kibicovat hvězdičkou v podání Aarona Taylora Johnsona už nenechal; koho by taky bavilo poslouchat výčitky, že zatímco hořel, bylo mu moc vidět do obličeje. Šance získat zpátky svou lásku, režisérku filmu, roztomilou Jody s tváří Emily Blunt, kterou po své nehodě dost nevybíravě vyghostoval, ho ale přesvědčí. Už po pár hodinách natáčení její kouzelně brakové sci-fi se ale všechno dost zkomplikuje, když hlavní hvězda z placu beze stop zmizí a ve vaně jeho hotelového pokoje se objeví mrznoucí mrtvola.

Krkolomná profese v krkolomném scénáři

Pod scénářem je podepsaný Drew Pearce, který za sebou kromě Hobbse a Shawa pár průměrných celovečerních i televizních projektů a taky třetího Iron Mana, na kterém ale spolupracoval s komediálním géniem Shanem Blackem. Pro kvality Kaskadéra je to symptomatické, protože zrovna scénář mezi jeho kvality řadit úplně nelze.

Jasně, propojení komediálního vhledu do filmového zákulisí s kriminálním bijákem je bezva nápad. I ústřední love story je miloučká a Coltovi s Jody nejde nefandit, to je ale obří mírou dáno jejich hereckými představiteli, které nejde nemilovat. Jinak jsou ale povedené akční sekvence propojeny zápletkou tak srandovně jalovou, že si ji klidně můžete zařadit po bok fackovaných Godzilly s Kongem nebo vysokooktanových trampot Dominica Toretta s rodinkou.

Kaskadér je nepochybně zábavný film, jen je potřeba počítat s tím, že tu nic moc nedává smysl. Vždyť hlavní hrdina se rok po zlámání zad po několikametrovém pádu z výšky nechává srážet auty, seřezat dvoumetrovými gaunery, případně kuchnout propiskou. Ani to s ním ale nehne. Vůbec netvrdíme, že bychom od akčního výplachu vyžadovali závratnou realističnost, aspoň trochu bychom se o Colta ale bát chtěli. Při vší té vyobrazované lásce vůči poctivému řemeslu a tvrdé dřině kaskadérů, jejichž práce musí fakt sakramentsky bolet, bychom jen zkrátka asi uvítali, kdyby Goslingův protagonista nebyl nezničitelný superhrdina, ale prostě chlápek z masa a kostí.

Jeden by ani neřešil, že vedlejší postavy jsou tu vlastně jen karikaturní figurky, že tempo mezi explozemi a atrakcemi dost kolísá a že na každý super vtípek a nápad jich následuje pár průměrných. Především ale způsob, jakým Pearce s Leitchem divákovi servírují expozici, je tak krkolomný a nenápaditý, že to až zamrzí. Kromě vysvětlujícího voice-overu a místy polopatických dialogů se tu třeba postava představí nejen celým jménem, ale i svou profesí.

Za každým hrdinou stojí kaskadér

Z tohohle hořekování nad scénářem by se mohlo zdát, že dáváme Kaskadérovi palec dolů nebo že se snad, chraň bůh, nepovedl. Tak tomu ale není, papír tu sice šustí, ale všechny ty exploze to většinou přehluší. Film naštěstí má spoustu kvalit, které ho jako celek táhnou nahoru. Mezi nimi, asi nejzásadněji, příslovečné srdíčko.

Z neslýchaného faktu, že kaskadéři se klidně přerazí, abyste se v kině dobře bavili a alespoň na chvíli utekli před realitou do světa adrenalinu a explozí, přitom jsou ale zcela neviditelní, přehlížení a tak absurdně nedocenění, že za svou tvrdou fušku ani nemohou vyhrát Oscara, si film utahuje velmi trefně a se sympatickou ironií.

Jako love-letter režisérově původní profesi Leitchova novinka funguje skvěle. Je efektní přehlídkou všemožných filmových atrakcí, pádů, skoků, ran, honiček a přestřelek, ze kterých dýchá poctivá, staromilská filmařina a je krása na tu poctivost koukat. Nejde přitom o žádné sebedojímání, Kaskadér tohle všechno zvládá se stejnou lehkostí, s jakou se tihle frajeři nechávají před kamerou zapálit.

Radost máme i z toho, že oproti Bullet Trainu režisér citelně ubral nehezkého, papundeklového CGI, jehož nadužívání si ostatně Kaskadér taky několikrát sarkasticky komentuje.

3.4

Kaskadér (2024)

Někdejší kaskadér David Leitch se vyznává z lásky k poctivé starosvětské filmařině a neprávem přehlíženému řemeslu, které by vlastní oscarovou kategorii opravdu zasloužilo. Výsledek je fajn mix romantické komedie a akčního bijáku. V prvé řadě jde ale o kaskadérský showreel, kde jsou poctivé akční sekvence jako korálky navěšeny na prostinkou, krkolomně vyprávěnou, ale vlastně sympaticky milou zápletku o chlápkovi, který chce získat zpátky svoji milou, pomoct jí dotočit vysněný film a ideálně u toho nechcípnout. Na fajn jednohubku, ve které si každý najde něco a rád si u ní v pátek večer odfrkne doma u telky, to bohatě stačí; jestli si ale tuhle blbinu někde máte užít pořádně, pak radši v kině, protože plátno a pořádný zvuk všemu tomu srdcařskému blbnutí citelně prospěje.

foto/video: © CinemArt 2024

Kaskadér
The Fall Guy