Legendární James Cameron je v mnoha ohledech zodpovědný za vzestup CGI a digitálně vytvořených efektů. Nově má v plánu Hollywoodu blíže představit umělou inteligenci a tuto snahu s ním sdílí Andy „Glum“ Serkis. Ježíš Kristus se stane středobodem vlastního provázaného filmového vesmíru, seriál Lanterns marně hledá představitele hlavní role a seriálový Robocop se odlepil od země.
Serkis, Cameron a experimenty s A.I.
Jedním z hlavních důvodů, proč se v loňském roce zvedla v Hollywoodu velká vlna stávek, je neutuchající snaha velkých studií nahradit co nejvíce pracovních pozic umělou inteligencí. Veřejnost se ale jednohlasně postavila za kreativce filmového průmyslu a studia neměla nakonec jinou možnost, než ustoupit. To ale neznamená, že veškeré snahy zakomponovat A.I. do filmařiny jsou u konce.
S AI totiž hodlá do budoucna experimentovat například Andy Serkis. Britský herec a režisér si postavil kariéru na počítačových postavách jako Glum, přesto se ale nebojí, že by kvůli umělé inteligenci měl přijít o práci. Dokonce začal připravovat dosud nepojmenovaný snímek, v němž by chtěl divákům představit první A.I. generované postavy. Umělá inteligence podle Serkise skýtá nebývalé možnosti, jen je potřeba se jí nebát.
Podobný náhled na věc má také James Cameron, který se nově stal členem společnosti Stability A.I. Před třiceti lety podle svých slov pomohl na svět digitálním efektům a umělá inteligence je pro něj jen dalším vývojovým krokem. Před nedávnem přitom nadával, že se podporovatelé AI vůbec nepoučili z jeho Terminátorů. S jeho rozhodnutím nejspíš nebude spokojený třeba Guillermo del Toro, který naopak prohlásil, že A.I. umí vytvářet leda tak líbivé spořiče obrazovky a hodnota umění rozhodně nespočívá v tom, kolik projekt ušetří producentům.

JCU = Jesus Cinematic Universe
Seriál The Chosen, televizní adaptace života Ježíše Krista, se k nám do širší distribuce nikdy nedostal. První sérii lze sice vyštrachat na Netflixu, sen věřících tvůrců vysílat biblický seriál v každé zemi na světě ale zatím příliš nevychází. V Americe je nicméně The Chosen dlouhodobě nejúspěšnějším seriálem, který vzniká čistě z diváckých příspěvků. Tvůrce celého ambiciózního projektu Dallas Jenkins ale míří výš. Založil si své vlastní produkční studio a do budoucna hodlá kolem biblických příběhů vybudovat vlastní mini-vesmír.
Až The Chosen odvysílá své závěrečné série soustředěné okolo ukřižování a následného zmrtvýchvstání Krista, bude pokračovat formou nového projektu o Mojžíšovi. Jenkins se ho opět sám ujme coby showrunner a má v plánu příběh odvyprávět ve třech řadách. Své vlastní minisérie pak dostanou Josef a Apoštolové a pro dětské diváky se chystá i animák. Jako hlas kresleného Ježíše byl už dokonce obsazen Paul Walter Hauser. Všechny seriály se pak budou odehrávat v jednom sdíleném světě. Kdo by si byl myslel, že jednou budeme moci používat slova jako „Ježíš“, „spin-off“ a „prequel“ ve stejné větě.

Herecké trable u televizních Lanternů
Příští léto se komiksové vydavatelství DC konečně definitivně oprostí od patlanin Zacka Snydera a odstartuje novou éru, kterou započne celovečerní Superman od Jamese Gunna. Bývalý marvelovský režisér už pro studio natočil druhý Sebevražedný oddíl, nyní dohlíží na všechny chystané projekty ze světa Muže zítřka a Temného rytíře a hodlá jej rozšířit i do televize. Na streamovací službě Max se měli v dohledné budoucnosti rozlétnout do vesmíru například galaktičtí policisté Lanterni, ti ale ne a ne najít svou hlavní hvězdu.
V posledních týdnech se totiž seriál připravovaný Damonem Lindelofem snaží bezvýsledně obsadit roli nejslavnějšího Green Lanterna Hala Jordana. Verze postavy už se neslavně objevila na plátnech s tváří Ryana Reynoldse, od této verze se ale soudě podle castingů hodlají tvůrci distancovat. Do role Jordana totiž zkoušejí samé starší herecké veterány. Kolem scénářů se údajně motal například Matthew McConaughey a nabídku měl na stole také Josh Brolin. Ani jednomu ale role zelenkavého superhrdiny příliš nevoněla. Nově tedy studio údajně pohlíží na Kylea Chandlera, známého hlavně z oscarového filmu Argo nebo Godzilly vs. Kong. Herec ale zatím na nabídku nekývl.
Robocop se oficiálně podívá na Prime Video
Když v roce 2021 Amazon zakoupil filmové studio MGM, bylo jasné, že z něj pro svou streamovací službu Prime Video zkusí vyždímat, co to půjde. A přestože se na plátnech neobjevil už bezmála deset let, jednou z nejpopulárnějších značek MGM dodnes zůstává neúprosný drsňák Robocop. Nemastný neslaný remake z roku 2014 jeho odkazu sice moc nepomohl, jednička ale stále patří k největším akčním klasikám osmdesátek. Seriálové zpracování Amazon chystá už nějakou dobu, nikdo ale netušil, zda přípravy někam vedou. Série ovšem nově našla producenta, showrunnera a míří tím pádem směle kupředu. Televizního železného poldu pro studio napíše Pete Ocko, ostřílený scenárista a tvůrce sci-fi seriálu Moonhaven. Jako producent se pak projektu bude věnovat veleúspěšný autor hororů James Wan, který má kromě filmů V zajetí démonů na kontě třeba i oba Aquamany.
Jednou větou…
Kriminální seriál Tučňák ze světa netopýří muže na službě MAX debutoval s celkem 5,3 miliony zhlédnutí, což z něj činí nejúspěšnější nový seriál služby od předloňských Last of Us.
V přípravě je další film s Medvídkem Paddingtonem, studio by bylo rádo, kdyby dorazil do kin okolo roku 2027.
Chystaný horor 28 let poté údajně při natáčení nepoužíval tradičních kamer, režisér Danny Boyle se jej rozhodl celý natočit na iPhone.
Hrané zpracování seriálu Avatar: Legenda o Aangovi obsadil do druhé řady oblíbenou postavu Toph, kterou nově ztvární sedmnáctiletá Miya Cech.
Režisér Ridley Scott má už teď v hlavě plány na Gladiátora 3, přestože s dvojkou si dal načas déle než dvacet let.

Trailer týdne
Existuje jen málo nápadů, které se konkurenčnímu komiksovému studiu DC povedlo zpracovat dříve než mnohem úspěšnějšímu Marvelu. S týmovkou postradatelných záporáků ale z nějakého důvodu DC vyrukovalo v podobě Sebevražedného oddílu už dvakrát, zatímco Marvel se k ní dostane teprve příští rok. Jejich vlastní skvadra vrahů, zlodějů a nezbedných supráků ale nese název Thunderbolts*. A ne, hvězdička za názvem není překlep, byť ji studio zatím odmítá vysvětlit.
V první upoutávce, která se o prázdninách exkluzivně promítala na Comic Conu, se poprvé potkává banda odpadlíků z dřívějších marvelovek, ať už mluvíme o ruském pokusu o vlastního Captaina Americu, bývalé Černé vdově nebo nájemné vražedkyni schopné procházet zdmi. Partička těchto ztracených existencí se podle všeho zapletla s někým, kdo by je všechny rád vymazal z povrchu zemského. Do toho všeho se ale uprostřed trénovaných supervojáků objevuje záhadný a bojácný dobrák Bob, od něhož se bůhvíproč odrážejí kulky. Film dorazí v květnu 2025.
Na co se chodilo
Zatímco minulé dva týdny nahnalo hnusné počasí do kin celé davy, protentokrát klesla návštěvnost opět do relativní mizérie. Rozhodně to není taková katastrofa, jakou kinaři zažívali v létě, příliš důvodů k oslavám se ale taky neobjevilo. Skutečně parádně si nepřekvapivě vedly pošesté za sebou Vlny, které už mají za sebou půl milionu diváků a brzy budou atakovat pozici nejúspěšnějšího českého filmu roku. Beetlejuice, Beetlejuice se ze svého slabého startu nikdy úplně nezotavil, pokořil ale aspoň hranici sta tisíce diváků. Novinky jako Duše prokletých nebo Konec světa se tentokrát nechytily vůbec.
V Americe o víkendu odstartoval animák Transformers Jedna, na který si my počkáme až do půlky října. Miliardové tržby Bayových robotů jsou ale tytam a Autoboti debutovali až na druhém místě s pětadvaceti miliony dolarů. Na prvního Beetlejuice a jeho milion navíc to nestačilo, v zámoří je Burtonova klasika holt mnohem populárnější než v Evropě.
Na co se podívat
Studio DreamWorks přichází po nedávném pokračování Kung Fu Pandy s další novinkou, tentokrát ale formálně i obsahově dost odlišnou. Rozzum v divočině vypráví příběh z nepříliš daleké budoucnosti, kdy robotka sestrojená jako perfektní parťák do domácnosti, nehodou skončí na opuštěném ostrově. Tedy, alespoň opuštěném lidmi. Na to, jak se vypořádat s novými zvířecími parťáky, ale není Roz vůbec naprogramována. Animák zaujme děti i dospělé svou vizuální stránkou a kombinací humoru a emocí. I když příběh působí lehce roztříštěně, vyniká prací s postavami a jímavým poselstvím o vztahu mezi přírodou a technologií a tím, co vlastně znamená být člověkem.
Petr Schön a Martin Mažári, Totalfilm
foto/video: archiv, Angel Studios, CinemArt, Falcon, Forum Film CZ, Warner Bros. © 2024
