Vtipné i mrazivé hledání vlastního já zabalené do nápaditého a promyšleného audiovizuálu. Taková je Hypnóza, celovečerní debut mladého švédského režiséra Ernsta De Geera. Film skvěle balancuje mezi komedií a dramatem, a přestože v závěrečné pasáži začne lehce ztrácet dech, nabídne divákům netradiční a zajímavý zážitek.
Moc sami sebou
André a Vera jsou mladý pár, který spolu sdílí soukromí i pracovní život. Žijí poklidným a uhlazeným životem, jehož veškeré aspekty jsou podřízeny jejich podnikatelskému úspěchu. Vše se ale mění ve chvíli, kdy dvojici čeká zásadní krok v podobě prestižní startupové soutěže pod vedením uznávaného guru, která otevírá brány velkého byznysu. Vera se totiž před důležitou prezentací rozhodne dojít na hypnózu, která otevře brány pro dosud potlačované stránky její osobnosti. Roztočí se tak kolotoč vtipných i velice mrazivých momentů, v nichž se mísí satira na společnost s romantickým dramatem a komedií.
Autenticita v každé scéně
Debutující švédský režisér Ernst De Geer ví, co chce svým filmem sdělit, a všechny vyprávěcí postupy drží pevně ve svých rukou. Scénář zdařile balancuje mezi komedií a dramatem a mezi odlehčenými a znepokojivými scénami přechází s lehkostí, které se jen málokterému podobnému filmu podaří dosáhnout.
Skvěle a přirozeně napsaný je i vztah hlavních protagonistů a jejich dialogy. Autentičnosti scénáře napomáhá také časté využívání nedokončených vět. Lidé ve filmu neříkají naučené a úderné repliky, baví se přirozeně, nedokončují věty a skáčou si do řeči.
Skvělí jsou oba herci v hlavních rolích, které film vystavuje řadě rozličných a nepříjemných situací. Většině scén dominuje Asta Kamma August, která si skvěle poradila se dvěma polohami Verina charakteru. Její partner v podání Herberta Nordruma jí však za každé situace zdárně asistuje, a přestože jeho postava není na plátně tak výrazná, co se hereckých výkonů týče, nijak za svou kolegyní nezaostává.
Přes veškeré tyto plusy nabízí scénář i několik problematičtějších momentů. Tím nejzásadnějším je kolísající tempo filmu, které začne zejména v závěrečné čtvrtině výrazně ztrácet tempo a motat se v kruhu. Druhým problémem je pak dvojí poloha scénáře, který přeskakuje mezi uvěřitelným příběhem z reálného světa a symbolickou satirickou rovinou, která do něj ne vždy hladce zapadá.
Promyšlená kamera i soundtrack
Film silně povyšuje jeho audiovizuální stránka. Kamera Jonathan Bjerstedta je sice jednoduchá, avšak efektivní a nápaditá. Dokáže statické záběry využít naplno, hledá zajímavé kompozice a zdařile kombinuje detailní záběry s ucelenými pohledy. Každý záběr má navíc svou danou náladu, která vyniká hlavně díky ostrým střihům, které tento kontrast jednotlivých scén plně obnažují.
Ostré střihy pak obdobně fungují také u hudby Pedera Kjellsbyho, jehož melodie účinně umocňují žádané emoce. V několika případech se navíc nebojí experimentovat a nabídne divákům neoposlouchané linky s netypickými nástroji. Film se nebojí ani ambientních zvuků, které nechává často narušovat jinak poklidné a zcela uhlazené scény.
Hypnóza (2023)
Hypnóza je svérázným debutem nadějného režiséra. Funguje jako milostný příběh i společenská satira, zdařilým způsobem balancuje mezi humorem a znepokojením a skrze množství takřka absurdních scén navíc otevírá otázky individuality, přetvářky a ceny úspěchu. To vše pak servíruje zabalené v zábavném a propracovaném audiovizuálu.
Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: Artcam © 2024
Hypnóza
Hypnosen
Komedie / Drama
Švédsko / Norsko / Francie, 2023, 98 min
Premiéra: 12. září 2024, Artcam
Režie: Ernst De Geer
Scénář: Mads Stegger, Ernst De Geer
Kamera: Jonathan Bjerstedt
Hudba: Peder Kjellsby
Hrají: Herbert Nordrum, Asta Kamma August, Julien Combes