Jistě to znáte. Přijdete do práce, hledíte si svého, možná uděláte nepovedený vtip a mladý stážista se vám najednou pokusí rozbít hlavu klávesnicí. Tak se oklepete, uděláte si kafe a zavadíte pohledem o jiného kolegu, který se vás na oplátku pokusí pobodat tužkou. A pokud neznáte doslova tohle, víte alespoň, jaké to je cítit, že se vám něco zhruba takového děje. Proto je absurdní thriller Vincent musí zemřít tak povedená podívaná.
Vincenta nemá nikdo rád
Vincent (Karim Leklou) je normální nudný chlapík na prahu středního věku. Pracuje v typickém korporátu, kde ve vší ironii člověka bez vlastností vymýšlí chytlavou brandovou identitu pro své klienty. Najednou se ale zdá, že mu náhodní lidé z náhodného důvodu chtějí zakroutit krkem.
Stačí se jim zahledět do očí, aby upadli v nevysvětlitelný záchvat zloby, který si nakonec ani nepamatují. Netrvá dlouho (ve skutečnosti je skoro legrační, jak rychle k tomu jeho šéfové dojdou), než se Vincent dozvídá, že bude lepší, když si vezme home office a přestane svou přítomností ostatní provokovat a rušit. Protože, upřímně řečeno, v celé situaci je konstantou problému on a ve jménu produktivity je třeba učinit vždy to nejjednodušší a nejefektivnější řešení. Pro dobro pracovního kolektivu tedy Vincent končí izolovaný a sám, což prohlubuje jeho depresi z nedávného rozchodu. Na splín ale nezbývá mnoho času, problém se natolik stupňuje, že začíná jít o život.
Jak z toho ven?
Francouzský snímek režiséra Stéphana Castanga se do české distribuce dostává rok po své premiéře, což značí, že jeho cesta k nám musela být celkem nejistá. Jedná se na pohled o malý debut, který na poli mezinárodní distribuce snadno zapadne, nicméně hvězdy se seskupily v příznivé konstelaci a my máme štěstí, že na něj můžeme narazit i v našich v kinech.
Jde o sympatický film malého měřítka s chytlavým konceptem, který jistě nejednomu divákovi připomene loňské celkem prominentní To se mi snad zdá s Nicolasem Cagem. V něm se hlavní hrdina bez vlastního přičinění začal z nevysvětlitelného důvodu zjevovat lidem ve snech a týrat je, v důsledku čehož se stává společenským vyvrhelem. Castang nyní zkoumá podobné motivy civilizačního odcizení a krize maskulinity v trochu hororovém, trochu thrillerovém a trochu komediálním hávu.
Stejně jako v případě To se mi snad zdá udělá publikum chybu, když bude chtít během sledování odhalit tajemství ústředního problému a pochopit mechanismus toho, proč se hrdina dostal do své bizarní situace. Odpovědi na tyto otázky nejsou něčím, co tvůrce zajímá, zkrátka vymysleli nadreálný konflikt, jehož prostřednictvím mohou odvyprávět příběh člověka, který se cítí nevítaný v každé místnosti, do které vkročí, a každé setkání pro něj představuje potenciální ohrožení.
Sympaticky nesympatický
Důležitější je tedy sledovat Vincenta v jeho obyčejnosti a nevýraznosti, jak se snaží tuhle bouři přečkat. Nejprve zcela sám, později s online pomocí komunity lidí, jimž se děje totéž. Nakonec si všemu navzdory nachází potenciální novo partnerku (Vimala Pons) a někdo možná zaváhá, zda bylo opravdu potřeba vkládat do tohohle příběhu románek. Nutno však dodat, že Vincentův nedávný rozchod je důležitou součástí jeho charakteristiky, takže přítomnost nové lásky nebije do očí jako něco, co by nepasovalo ke zvoleným motivům. Bleskurychlý vývoj tohoto vztahu možná nepůsobí zcela přesvědčivě, realismus však jistě není předním kritériem u filmu, v němž se vás pokouší zabít každý, komu se podíváte do očí.
Film spoléhá na vynikající výkon Karima Lekloua, který zvládá zahrát nudného a místy trochu nepříjemného člověka způsobem, který nenudí a není nepříjemný, což vůbec není jen tak. Tvůrci nejsou příliš důslední v konstrukci žánrových atrakcí, Vincent musí zemřít má v sobě povedené scény koketující s prvky hororu i komedie, nicméně ne v míře, kdy by se výsledek sebejistě zařadil mezi silné počiny jednotlivých žánrů. V žádné kolonce zkrátka není výsledek dostatečně „plný“. Proto je tak důležité uchovat si osobní měřítko zájmu o protagonistu a o to, co se mu zrovna děje. A to se daří.
Je to prostě fajn film. Ten typ produkce, které nejvíc uškodí, když se ji pokusíme zaškatulkovat a hodnotit na základě kritérií, která se nepokouší plnit. Očividně se jedná o malý projekt začínajících tvůrců, z nichž mnozí debutují a žádný není velkou hvězdou. Z toho vyplývá určitá syrovost a nekultivovanost. Chybí finesa hitu od aktuálního festivalového miláčka, jímž bylo To se mi snad zdá, tím přístupněji a sympatičtěji se ale může výsledek jevit. Nadšení a zájem, s nimiž takový film napěchovaný nápady vzniká, nejdou popřít.
Vincent musí zemřít (2024)
Ten typ malého filmu, o kterém jste nikdy neslyšeli, ale když na něj zabloudíte nejlépe v nějakém příjemném jednosálovém kině s přívětivou kavárnou, máte šanci na hodně příjemný zážitek. Trochu vtipný, trochu povědomý, trochu zneklidňující, v ničem z toho v extrému, vždy ale na dostatečně uspokojivé rovině.
Martin Svoboda
foto/video: © Film Europe 2024
Vincent musí zemřít
Vincent doit mourir
Thriller / Drama / Horor / Komedie
Francie / Belgie, 2023, 115 min
Premiéra: 27. 11. 2024 Film Europe
Režie: Stéphan Castang
Scénář: Mathieu Naërt
Kamera: Manuel Dacosse
Hrají: Karim Leklou, Vimala Pons, François Chattot, Jean-Christophe Folly, Karoline Rose, Stéphan Castang, Michaël Perez, Benoît Lambert, Sébastien Chabane