Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

JE ZA NÁMI SUPER BOWL A S NÍM TRADIČNÍ NÁLOŽ NOVÝCH SPOTŮ A UKÁZEK - TŘEBA Z NOVÉ M:I, MARVELOVSKÝCH THUNDERBOLTS* NEBO F1 S BRADEM PITTEM.

Mladá srdce jsou nealko verzí Dej mi své jméno (recenze)

Čtrnáctiletý Elias prožívá zdánlivě obyčejné dospívání na belgickém venkově. Největším výkyvem z normy je asi kariéra jeho otce, lokálně populárního zpěváka lidové hudby a popu. Vše se má změnit ve chvíli, kdy se z Bruselu přistěhuje Eliasův sympatický vrstevník Alexandr. Začíná optimistická mladistvá romance Mladá srdce režiséra a scenáristy Anthonyho Schattemana.

Mladá srdce

Něco na tom klukovi je

Chlapci si okamžitě padnou do noty a vypadá to na přátelství na život a na smrt. Nebo alespoň do maturity, však to známe. Pak ale padne řeč na první lásky. Elias přiznává, že sice randí s místní dívkou, ale nemyslí si, že byl kdy doopravdy zamilovaný. Alexandr přiznává, že zamilovaný byl, minulý rok v létě, do spolužáka ze své staré školy. Eliase to viditelně vyvede z míry, od toho okamžiku začne být ostražitý a odtažitý.

Nejspíš by se rád Alexandrovi vyhýbal, rodiče obou kluků se ale spřátelí stejně rychle jako děti a očekávají, že jejich synové spolu budou trávit čas. Sympatie se začíná rychle obnovovat, i když s jasnou Eliasovou nedůvěrou. Netrvá dlouho, než nám dojde, že jde o víc než homofobii. Že jde o Eliasův strach ze sebe sama.

Vždyť už o nic nejde!

Vyoutovat se dnes jistě není takové drama jako ještě na začátku století, stále to ale není tak samozřejmé, jak se někteří tváří. Zvlášť v kolektivu venkovských pubertálních dětí. Může jít o akt provázený strachem z odmítnutí kolektivem i rodinou (obzvlášť, pokud hraje roli náboženství, i když to není případ zde). A není divu. Jakkoliv dnes většina veřejnosti racionálně chápe přirozenou lidskou různorodost, nikdy netrvá moc dlouho, než se začnou objevovat praskliny.

Elias třeba nachází titulní stránku místního časopisu s jeho rodinou na obálce, kterou kdosi počmáral homofobními kresbičkami a vulgaritami. Ne proto, že by v tu chvíli byl „v podezření“, ale jakmile chce někdo někoho ponížit, je přirozené sáhnout do tohohle šuplíku nadávek. Každý kluk v pubertě je z principu radarem na podobné sociální stopy, Elias tedy cítí, že jakkoliv se dnes spořádaná společnost navenek LGBT+ lidem otevírá (nebo alespoň doposud otevírala, budoucnost nevypadá moc růžově), pod povrchem stále přetrvávají zbytky pohrdání a odporu.

Mladá srdce

Univerzální idyla

Jeho následným úkolem je překonat strach a přijmout realitu, protože strávit život v sebezapření je pořád horší varianta. Tohle je univerzální poselství a stejně tak celý film má velmi univerzální nádech. Odehrává se na idylickém venkově, po němž se kluci prohánějí na kolech tak ošuntělých, že by se za ně nemuseli stydět amsterdamští hipsteři. Kdyby se v rukou dospělých občas neobjevil smartphone, mohli bychom snadno nabýt dojmu, že se příběh odehrává někdy v 80. letech.

Mladá srdce neusilují o nahlédnutí do dnešní generace puberťáků. Spíš než o další Srdcerváče jde o ekvivalent Dej mi své jméno, filmu odehrávajícího se v sluncem zalitém bezčasí, kde nikdo netráví čas na TikToku a Mr. Beast je jen nepředstavitelnou noční můrou. Zlomový queer film Lucy Guadagnina se občas setkává s kritikou, že se příběh, umístěný do éry nezvládnuté HIV epidemie a ostrých politických střetů, skrývá v katalogu cestovní kanceláře. Mladá srdce jsou na podobnou redukci připravena o kus lépe už tím, že se oficiálně odehrávají v současnosti a oba hrdinové jsou moc mladí na to, aby mohli znát a řešit politický kontext své identity.

Nemá ale smysl předstírat, že se jedná o zvlášť objevný film, který by své téma zkoumal z nevídaného úhlu pohledu. Místy jsou melodramatická přímočarost a aranžovanost dokonce trochu okaté. Třeba když chlapci vyjíždějí na výlet do Bruselu, kde Alexandr představí Eliasovi v oblíbeném klubu svou známou drag queen. Působilo by to asi přirozeněji, kdyby bylo postavám o nějakých pět let víc a pohyb v podobných prostorách byl u nich očekávatelný. Tenhle prvek sice demonstruje, že Alex, vychovaný ve městě, je přirozeně mnohem smířenější sám se sebou. Rozhodně ale šustí papírem.

Mladá srdce

Trocha té naivity

Někdo možná nadnese, že mnohem užitečnější by bylo, kdyby Elias nebyl gay a film byl o tom, že se svým novým sousedem může navázat zcela platonické klučičí přátelství i přes jeho homosexualitu. V současném stavu by si puberťák při sledování mohl snadno potvrdit představu, že trávit čas s gayem znamená, že je člověk sám gay, což samozřejmě není záměrem filmu.

Nemá ale cenu honit coby kdyby. Je jasné, že Mladá srdce jsou před vším ostatním snahou popostrčit protagonistu k finálnímu přijetí sebe sama nehledě na případné překážky, které tím vyvstanou. Ty navíc nakonec beztak nemusí být tak hrozné, jak si je člověk představuje. Vrcholně optimistický konec, kdy Eliase s nadšením přijmou kamarádi, rodina a dokonce i dívka se zlomeným srdcem, možná dělá až moc velký úkrok od realismu. Rozhoduje se ignorovat společenské problémy, jichž si byl snímek doposud vědom, a plně se noří do radosti z přiznané pravdy.

I když je v tomto ohledu příběh místy tlačený na sílu, emocionálně je zcela zřetelný a jednoznačný. Mladí herci navíc předvádějí skvělé výkony a daří se jim evokovat plnohodnotné a koherentní postavy možná i nad rámec scénáře, který ohledně jejich naivity a chápání situace místy trochu hapruje. Jedná se tedy o jednoduchý, ale příjemný a dostatečně rezonující zážitek.

  • Režie
  • Scénář
  • Herci
  • Kamera
  • Hudba
3.5

Mladá srdce (2024)

Sluncem prosluněné dospívání, během nějž se každá překážka jeví jako osudová, protože jí pro mladé puberťáky je. Mladá srdce jsou jako nealkoholická verze Dej mi své jméno. Navíc s nulovým množstvím kanibalů, což je vždycky plus.

Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © 2025 Asociace českých filmových klubů

Mladá srdce
Young Hearts

Drama / Rodinný
Belgie / Nizozemsko, 2024, 97 min
Premiéra: 30. 1. 2025 AČFK
Režie: Anthony Schatteman
Scénář: Anthony Schatteman
Kamera: Pieter Van Campe
Hudba: Ruben De Gheselle
Hrají: Lou Goossens, Marius De Saeger, Geert Van Rampelberg, Dirk Van Dijck, Wim Opbrouck, Emilie De Roo, Bert Dobbelaere, Florence Hebbelynck, Saar Rogiers

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast