Letošní oscarové nominace skrývají jen málo překvapení. Hlavní otázkou je, jestli nečekaný úspěch Emilie Pérez bude pokračovat, nebo její spanilou jízdu sezónou udílení cen brutálně utne americká epopej Brutalista. Či se snad Oscary zazelenají v barvách Čarodějky?

O co jim jde?
Filmové ceny mají hodnotu, ne že ne. Není to jen nekomplikované vybírání „nejlepších filmů“. Každá instituce, která si nárokuje autoritu vypíchnout jedny snímky ve prospěch jiných, žije s oceněnými díly v symbiotickém vztahu. Jejich hodnotu zdůrazňuje, a tím si ji také přivlastňuje. U každých cen se tedy na základě výsledků musíme ptát, co jsou jejich hodnoty? Může to být vše od řemeslné úrovně přes komerční úspěch až po pozitivní reprezentaci humanistických kvalit, nebo třeba těch nehumanistických, pokud máme smůlu a žijeme v nezdravé společnosti.
Oscary, jakožto ceny Akademie, jsou ceny udílené filmaři sobě samým, což s sebou nese svá specifika a preference. Je například otevřeným tajemstvím, že rozhodující hlas má nakonec vždy herecký cech, jednoduše protože je nejpočetnější. Proto se Oscarů tak často dočkávají biografická dramata, která dávají z principu největší prostor hereckým výkonům. Nejčistším zástupcem takového počinu je letos asi Úplně neznámý Bob Dylan s osmi nominacemi. Timothée Chalamet se také po poprasku okolo Adriena Brodyho ohledně užití AI při jeho výslovnosti maďarštiny v Brutalistovi stává frontrunnerem na hereckou sošku. Daniel Craig, jenž měl být černým koněm letošního ročníku za Queer, se ani nedostal do nominací.
Rekordní kontroverze
Proto je poněkud ironické, když si někdo stěžuje, že jsou filmové ceny „moc do sebe zahleděné“, „moc komerční“ nebo „moc politické“, protože kdyby nebyly, jaký by byl vlastně jejich smysl? Důležitější je vždy jejich princip rozklíčovat, a pak nám mohou říct hodně.
Oscary byly vždy ceny založené materiálně na studiovém lobbingu a ideově na středo-levém liberalismu. Není tedy divu, že letošním nominacím dominuje muzikál Emilia Pérez, který si připsal 13 nominací, tedy jen o jednu méně, než je rekord držený kanonickými klasikami jako Titanic a Vše o Evě. Taková dominance neanglicky mluveného filmu sice po historickém vítězství geniálního jihokorejského Parazita již není nevídaná, stále ale není samozřejmá.
Atraktivita Emilie vyplývá z toho, jak úspěšně ztotožňuje dvě výše zmíněné hodnoty. Snímek zaštiťuje Netflix, který tedy vynakládá značné prostředky na to, aby si připsal co nejvíc úspěchů. Jedná se pak o muzikál o mexickém gangsterovi, který projde genderově afirmační péčí a coby žena se pokouší napravit své hříchy. Pokud si myslíte, že jde o nějaké tlačení „woke agendy“, budete překvapení tím, že progresivní kritika snímek zpravidla nesnáší a považuje ho za nedomyšlené podlézání filmovým porotám. Vzhledem k jeho dosavadní dominanci na Cenách evropské akademie a Zlatých glóbech lze ale očekávat, že ani na Oscarech nevyjde Jacques Audiard s prázdnou.
Největším konkurentem Pérez zůstává Brutalista, byť skandál s AI (který detailněji rozebereme v zítřejším podcastu) by mohl jeho šance snížit. Monumentální tři a půl hodin dlouhý opus si ale připsal deset nominací a stále bychom ho neměli odepisovat. Stejný počet želízek v ohni má i Čarodějka, alias muzikálový fenomén Wicked, který v Americe rozbořil kina, zatímco ve zbytku světa zelenou antihrdinku publikum poněkud zapudilo. Producenti přesto nevzdávají naději, že broadwayský hit prolomí prokletí blockbusterů na Oscarech. Především v případě Cynthie Erivo v hlavní a Ariany Grande ve vedlejší roli. Kdyby mimochodem Grande zvítězila, byla by vedlejší herečkou s historicky největším prostorem – ve filmu je skoro hodinu a čtvrt, což by rozhodně stačilo na hlavní roli. Studio však nechtělo, aby obě herečky soupeřily ve stejné kategorii.
Zbylo i na losera
Jedním z největších překvapení na seznamu je asi nominace za vizuální efekty pro Better Mana, stylizovaný životopis Robbieho Williamse s digitální opicí v čele. Ačkoliv děláme vše proto, abychom na jeho kvality v každý možný okamžik upozornili, komerčně se jedná o mezinárodní katastrofu. Takové filmy se pak, nehledě na jejich povedenost, oscarových nominací nedočkávají. Ve výčtu titulů bychom měli myslet ještě na Konkláve s osmi, Anoru s šesti a Substanci či druhou Dunu s pěti nominacemi.
Nedočkal se však Jiří Mádl, jehož Vlny se neprobojovaly do finální pětice. Už postup do užších nominací je však skvělý výkon marketingového týmu, který si může hrdě vystavit v portfoliu. Víc nemohl při letošní konkurenci nikdo očekávat.
Samotné ceny se budou rozdávat v noci z 2. na 3. března našeho času.
Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © 2025 Totalfilm Media, ©A.M.P.A.S.
Kompletní přehled nominací
Nejlepší film roku
Anora
Brutalista
Bob Dylan: Úplně neznámý
Konkláve
Duna: Část druhá
Ainda Estou Aqui
Emilia Pérez
Nickel Boys
Substance
ČarodějkaNejlepší režie
Sean Baker (Anora)
Brady Corbet (Brutalista)
James Mangold (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Coralie Fargeat (Substance)
Jacques Audiard (Emilia Pérez)Nejlepší výkon herce v hlavní roli
Adrien Brody (Brutalista)
Colman Domingo (Sing Sing)
Timothée Chalamet (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Ralph Fiennes (Konkláve)
Sebastian Stan (The Apprentice: Příběh Trumpa)Nejlepší výkon herečky v hlavní roli
Cynthia Erivo (Čarodějka)
Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez)
Demi Moore (Substance)
Mikey Madison (Anora)
Fernanda Torres (Ainda Estou Aqui)Nejlepší výkon herce ve vedlejší roli
Jurij Borisov (Anora)
Kieran Culkin (Opravdová bolest)
Edward Norton (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Guy Pearce (Brutalista)
Jeremy Strong (The Apprentice: Příběh Trumpa)Nejlepší výkon herečky ve vedlejší roli
Monica Barbaro (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Ariana Grande (Čarodějka)
Felicity Jones (Brutalista)
Isabella Rossellini (Konkláve)
Zoe Saldana (Emilia Pérez)Nejlepší mezinárodní film
Emilia Pérez
Kočičí odysea
Dívka s jehlicí
Ainda Estou Aqui
Semínko posvátného fíkovníkuNejlepší animovaný film
V hlavě 2
Kočičí odysea
Paměti z ulity
Wallace a Gromit: Pomstu poznáš po peří
Rozzum v divočiněNejlepší celovečerní dokument
Black Box Diaries
Žádná jiná země
Soundtrack státního převratu
Rezervace Sugarcane
Porcelánová válkaNejlepší původní scénář
Sean Baker (Anora)
Brady Corbet, Mona Fastvold (Brutalista)
Jesse Eisenberg (Opravdová bolest)
Moritz S. Binder, Alex David, Tim Fehlbaum (Mnichov 1972)
Coralie Fargeat (Substance)Nejlepší adaptovaný scénář
Jay Cocks, James Mangold, Elijah Wald (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Jacques Audiard (Emilia Pérez)
Robert Harris, Peter Straughan (Konkláve)
Joslyn Barnes, RaMell Ross, Colson Whitehead (Nickel Boys)
Clint Bentley, Greg Kwedar, John H. Richardson (Sing Sing)Nejlepší kamera
Lol Crawley (Brutalista)
Jarin Blaschke (Nosferatu)
Paul Guilhaume (Emilia Pérez)
Greig Fraser (Duna: Část druhá)
Edward Lachman (Maria)Nejlepší filmový střih
Sean Baker (Anora)
Dávid Jancsó (Brutalista)
Nick Emerson (Konkláve)
Juliette Welfling (Emilia Pérez)
Myron Kerstein (Čarodějka)Nejlepší původní hudba
Daniel Blumberg (Brutalista)
Volker Bertelmann (Konkláve)
Clément Ducol, Camille (Emilia Pérez)
John Powell, Stephen Schwartz (Čarodějka)
Kris Bowers (Rozzum v divočině)Nejlepší původní píseň
Emilia Pérez
Emilia Pérez
Sing Sing
Poštovní prapor
Elton John: Never Too LateNejlepší výprava
Brutalista
Konkláve
Nosferatu
Duna: Část druhá
ČarodějkaNejlepší kostýmy
Arianne Phillips (Bob Dylan: Úplně neznámý)
Lisy Christl (Konkláve)
Linda Muir (Nosferatu)
David Crossman, Janty Yates (Gladiátor II)
Paul Tazewell (Čarodějka)Nejlepší masky
Jiný člověk
Emilia Pérez
Nosferatu
Substance
ČarodějkaNejlepší vizuální efekty
Duna: Část druhá
Vetřelec: Romulus
Království Planeta opic
Čarodějka
Better ManNejlepší zvuk
Bob Dylan: Úplně neznámý
Duna: Část druhá
Emilia Pérez
Rozzum v divočině
ČarodějkaNejlepší krátkometrážní film
Anuja
A Lien
The Last Ranger
Já nejsem robot
Člověk, který nemohl mlčetNejlepší krátkometrážní animovaný film
Krasavci
Dar saaye sarv
Kouzelná cukrlata
Kouzelné putování
Fůj!Nejlepší krátkometrážní dokument
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart
The Only Girl in the OrchestraČestná cena
Quincy Jones
Juliet TaylorHumanitární cena Jeana Hersholta
Richard Curtis
Pamětní cena Irvinga G. Thalberga
Barbara Broccoli
Michael G. Wilson
“OSCAR®,” “OSCARS®,” “ACADEMY AWARD®,” “ACADEMY AWARDS®,” “OSCAR NIGHT®,” “A.M.P.A.S.®” and the Award of Merit statuette, commonly known as the “Oscar,” are registered trademarks and service marks of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
